"Life is Strange: Double Exposure grote verliespost voor Square Enix"

  • Nieuws

  • 14 uur geleden

  • Rik

  • 1

Het meest recente deel in de Life is Strange-serie lijkt een hoofdpijn-dossier te zijn voor Square Enix. Double Exposure werd al zeer wisselend ontvangen, maar lijkt nu ook een grote verliespost te zijn voor het bedrijf.

Dit meldt de analist Hideki Yasuda, die werkzaam is voor de Japanse publicatie Kabutan. Ontwikkelaar Deck Nine heeft sinds de release van Life is Strange: Double Exposure een deel van haar werknemers moeten ontslaan. Begin 2024 zette het bedrijf ook al zo’n 20% van het personeel op straat. Square Enix heeft vooralsnog geen specifieke verkoopcijfers gedeeld voor Life is Strange: Double Exposure, maar meldde bij de recente presentatie van de kwartaalcijfers wel dat de inkomsten van hun HD gaming divisie lager uitvielen dan vorig jaar. Als bedrijf heeft Square Enix niks te vrezen van deze tegenvallende verkoopcijfers: games als Dragon Quest III HD-2D en de nieuwe uitbreiding voor Final Fantasy 14 presteerden namelijk (ver) boven verwachting, wat de verliezen in de HD divisie compenseerde.

Double Exposure had de grootse comeback voor de serie moeten zijn…

Zorgenkindje

Life is Strange: Double Exposure bracht hoofdrolspeler Max Caulfield uit de eerste Life is Strange-game terug en eindigde met de duidelijke boodschap dat Max terug zal keren in een nieuwe game. Het is nog maar de vraag of dit er ooit van gaat komen. Niet alleen heeft Square Enix verlies gedraaid op de recente Life is Strange-game, uit gelekt materiaal bleek ook dat het moederbedrijf actief heeft moeten ingrijpen in de ontwikkeling van het spel en dat ontwikkelaar Deck Nine een verziekte werkcultuur heeft.

Hier komt nog bovenop dat fans uitermate verdeeld bleken over de nieuwe versie van Max Caulfield en de recensies overwegend ook tegenvielen. In mijn review voor N1-UP waarschuwde ik Switch-eigenaren ook nog eens voor de erbarmelijke technische staat van de Switch-versie van het spel.

Life is Strange: Double Exposure verscheen op 19 november 2024 in de Nintendo Switch eShop, een fysieke release volgde op 28 januari 2025.

Denk jij dat de Life is Strange-serie nog een toekomst heeft na deze negatieve berichten? Speculeer mee in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Double Dragon Gaiden krijgt in april nieuwe gratis DLC

0

Nieuws Double Dragon Gaiden krijgt in april nieuwe gratis DLC

18-03-2025

0

Dennis

Pixelshire screenshot

0

Nieuws RPG sandbox Pixelshire aangekondigd voor Nintendo Switch

18-03-2025

0

Kitty

Promotionele afbeelding van I Have No Mouth, And I Must Scream toont een AI

0

Nieuws I Have No Mouth, And I Must Scream komt naar Nintendo Switch

17-03-2025

3

Erik

Discussieer met ons mee! 1

Wonderboy

2 uur geleden

#15918‍

296 XP | 58 comments

De serie begon ooit als een toffe episodical game voor 10 euro per episode. Dat was echt perfect voor een game als dit. Vervolgens kocht ik nog de fysieke versie omdat er een proloog episode bij zat. Maar bij True Colors gingen ze ineens direct de complete game op disc knallen voor 60. Dat is blijkbaar gewoon te gortig voor een game als dit voor veel mensen. Zeker als de reviews ook nog gaan tegenvallen...