Geen 4K op Switch 2 volgens Digital Foundry

Volgens bronnen van Richard Leadbetter, de oprichter van Digital Foundry, kan de opvolger van de Switch waarschijnlijk geen beelden van 4K-kwaliteit maken. Dat komt kort gezegd doordat er geen Deep Learning Accelerator of DLA technologie in de chipset van de Switch 2 zit.

Over de opvolger van de Switch weten we natuurlijk niets zeker, dus neem dit bericht met het nodige korreltje zout. Desondanks is er wel al veel gezegd en beweerd over de Switch 2 (of hoe het ook gaat heten) en bij die geruchten kan het woord DLSS (Deep Learning Super Sampling) niet ontbreken. DLSS is een techniek van Nvidia die artificiële intelligentie gebruikt om de resolutie van games op te schalen. Dit heeft het gevolg dat ontwikkelaars hun games kunnen aanbieden in hogere resoluties én aan hogere frame rates. Dit is een zeer krachtige technologie waar Nvidia al een tijdje op inspeelt, vooral omdat de technologie alleen maar beschikbaar is op hun grafische kaarten. Hoe goed het werkt, heeft NVIDIA Gforce al eens gedemonstreerd op YouTube.

Een voorbeeld van wat DLSS kan bereiken

Nintendo is zeker al bekend met dit soort technologie. Ze hebben zelfs al een soortgelijke oplossing gebruikt van de grote concurrent van Nvidia, AMD, in games zoals Splatoon 3 en Nintendo Switch Sports. De verwachtingen zijn dat Nintendo en Nvidia ervoor gaan zorgen dat de opvolger van de Switch DLSS kan gaan gebruiken om de kloof met de Xbox Series S/X en de PS5 kleiner te maken. Die verwachtingen worden ook gevoed door het verslag van een paar maanden geleden dat Nintendo op Gamescom de Switch 2 aan developers getoond heeft, onder andere met een demo van Breath of the Wild in 4K 60 FPS en zonder laadtijden.

Maar de kans dat we dat soort graphics gaan zien op de Switch 2 die wij in onze handen gaan krijgen, wordt misschien ietsje kleiner door reacties van de oprichter van Digital Foundry, Richard Leadbetter (vertaald):

Er was de vraag over de kosten van DLSS en of Nintendo een Deep Learning Accelerator gaat inbouwen, vergelijkbaar met degene die in de T234 [GPU] zat, wat DLSS in feite ‘gratis’ zou maken, of in ieder geval een stuk minder rekenkundig duur.
Ik heb bronnen die naar voren gekomen zijn die zeggen dat er geen DLA in de T239 [GPU] zit, wat de levensvatbaarheid van DLSS behoorlijk zou beperken.

In de nieuwe grafische kaarten van Nvidia, de Geforce RTX 4090 bijvoorbeeld, zit een Deep Learning Accelerator die ervoor zorgt dat AI-berekeningen sneller gedaan zouden kunnen worden en dus een pak werk van de GPU overneemt. DLSS kan namelijk zeer veel rekenkracht vragen en de DLA zorgt ervoor dat het systeem die kracht ergens anders kan gebruiken.

Als dit gerucht klopt, zal volgens Richard Leadbetter het zeer onwaarschijnlijk zijn dat de Switch 2 4K zal aankunnen.

Het zou ongeveer 1080p upscaling zijn, mogelijk 1440p als je geluk hebt, afhankelijk van het spel.

Zou jij meer willen betalen voor 4K op de opvolger van de Switch? Of vind je 1440p meer dan genoeg? Laat het ons weten in de comments!

Bron: Digital Foundry

Like dit bericht:

Over ProfessorBonk

Sinds het spelen van Bowser's Inside Story was Joran niet meer weg te slaan van zijn Nintendo DS en werd hij een rasechte Nintendo fan. Hij is uitgegroeid tot een fan van bijna alle genres, maar met een echte voorliefde voor JRPG's, visual novels en ritmegames. Daarnaast is hij een verzamelaar van games en consoles en is dol op domme accessoires zoals de Wii Speak, de Babysitting Mama baby en de vele plastic rommel waar je je Wii Remote kan inproppen.

Recente artikelen

geen Switch 2

0

Column 2024: het jaar van alles behalve de Switch 2

12-10-2024

0

Mitch

VS: toch fysieke release Apollo Justice – Ace Attorney Trilogy

0

Nieuws VS: toch fysieke release Apollo Justice - Ace Attorney Trilogy

24-11-2023

3

Rik

Hoofdafbeelding bij Cult of the Lamb komt met volgende contentupdate: Sins of the Flesh

0

Nieuws Cult of the Lamb komt met volgende grote update: Sins of the Flesh

24-11-2023

2

Erik

Discussieer met ons mee! 11

N2up

24 nov 23 om 13:38

#12211‍

1695 XP | 332 comments

Dat zou jammer zijn.

Van mij hoeven spellen niet ultra realistisch te zijn (in tegenstelling vind ik die spellen juist minder immersief omdat elke kleine fout/bug of slechte animaties zoveel meer opvalt dan in spellen met meer een cartoony stijl)Maar zou wel heel graag willen dat de de resolutie omhoog zou gaan. Switch spellen zoals Metroid Dread, Zelda TotK, Mario Oddesey, zien er al goed genoeg uit maar zouden beter zijn als ze op 4k gerendered of geupscaled konden worden.

rob1N

24 nov 23 om 14:54

#12212‍

5992 XP | 1157 comments

ik kan heel goed kijken naar dat vergelijkingsplaatje en gewoon zo snel geen verschil zien... Misschien in bewegende beelden dat het duidelijker te zien is?

N2up

24 nov 23 om 19:04

#12215‍

1695 XP | 332 comments

Dat is t mooie eraan. Grafisch zie je bijna geen verschil, zo goed werkt t. Maar je computer kan met DLSS wel een flink hoger aantal FPS behalen

Garrus

24 nov 23 om 15:00

#12213‍

1576 XP | 287 comments

Nou én? Zolang de game maar soepel loopt boeit 't mij persoonlijk geen meter of hij grafisch een hoogvlieger is. Vaak genoeg vind ik games er beter uit zien zonder een blooming effect of al te hoge lighting effecten

Apenknul

24 nov 23 om 16:49

#12214‍

4131 XP | 778 comments

Ook ik zou dat jammer vinden. Graphics zijn niet alles, maar men moet wel met de tijd meegaan. Ik weet niet of het nog haalbaar is om dicht bij de Series S te komen, namelijk wat ik wel hoop, gezien ik erg graag games als Cyberpunk en Red Dead Redemption II on the go zou willen spelen. De Switch zelf is dacht ik al 1080 in docked en 720 in handheld, dus ik weet niet wat het verschil kan zijn. Tenzij dit gaat over dat de Switch 2 handheld 1080 is, maar dat er wel in de Switch 2 dock een DLA technologie zit wat het kan upscalen naar 4K.

iRoc

25 nov 23 om 01:22

#12217‍

135 XP | 25 comments

Dit is flauwekul, DLA heeft niks met DLSS te maken. 

Joran

25 nov 23 om 13:07

#12220‍

33 XP | 5 comments

Ik denk dat je hierbij denkt aan DLAA (Deep Learning Anti Aliasing), maar dit gaat over DLA (Deep Learning Accelerator). Dat is een stuk hardware en een stuk software die helpen om de CPU minder berekeningen te doen maken.

N2up

25 nov 23 om 11:43

#12218‍

1695 XP | 332 comments

Dit snap ik niet:

DLSS kan namelijk zeer veel rekenkracht vragen

Ik dacht dat het hele punt achter DLSS was dat t minder rekenkracht vergt om t te upscalen dan om t native op die resolutie te renderen.

Dus hoe kan t zeer veel rekenkracht vergen en toch nog minder rekenkracht vergen dan native rendering?

En DLSS was er toch al voor de 40xx generatie van Nvidia GPUs? Hoe kunnen de oudere GPUs dit dan zonder DLA?

Joran

25 nov 23 om 13:14

#12221‍

33 XP | 5 comments

Sorry, ik heb het misschien niet goed genoeg verwoord in het artikel. DLSS heeft inderdaad niet veel effect op de GPU, maar wel indirect op de CPU, omdat die aan een hogere framerate moet werken. Dus bij DLSS wordt de interne resolutie verlaagd en dan geüpscaled en dat vergt minder moeite voor de GPU, maar dat zorgt ervoor dat je fps ook omhoog kan. Maar die frames en vooral wat er in die frames gebeurt, wordt berekend door de CPU en die krijgt het dus harder te verduren. Die DLA neemt sommige berekeningen weg van de GPU én de CPU, zodat de CPU zich op andere dingen kan focussen.Sorry voor de verwarring, ik ben misschien wel een redelijk technisch persoon, maar niet zo technisch dat ik direct weet hoe DLSS en een DLA precies werkt. Ik had ietsje beter mijn research moeten doen.

N2up

26 nov 23 om 19:39

#12224‍

1695 XP | 332 comments

Het is niet alsof Nintendo games altijd een hoge FPS hebben. Heb liever upscaled 4k 30fps dan native 1080p 60FPS. En dan is die DLA dus niet echt nodig

Joran

28 nov 23 om 12:39

#12235‍

33 XP | 5 comments

Het is zelfs de vraag of dat mogelijk is. DLSS wordt nu vooral gebruikt op krachtige GPU's en dat zijn ook de voorbeelden die ze tonen. De chip van de Switch 2 gaat normaal gezien veel minder krachtig zijn dan die GPU's. In de voorbeelden runnen ze waarschijnlijk de games op 1080p of zelfs 1440p en dan zijn er minder berekeningen nodig om te upscalen. Bij de Switch 2 zullen ze misschien op 480p moeten renderen om een goede frame rate te bekomen, afhankelijk van de game natuurlijk. Dat is veel meer werk om te upscalen. Dat upscalen wordt ook nog altijd gedaan door de GPU, denk ik. DLSS is een manier om goede graphics te bekomen met minder rekenwerk, maar dat kan over 100 duizend berekeningen gaan, maar ook over 100 miljoen berekeningen gaan. Het is relatief tot het aantal berekeningen dat het moet doen om op een normale manier aan 4K of 1440p te geraken. DLSS is geen wondermiddel en zonder een DLA zou het volgens mij zeer moeilijk of zelfs onmogelijk zijn om aan 4K te geraken, zelfs aan 30 fps.