Volgens bronnen van Richard Leadbetter, de oprichter van Digital Foundry, kan de opvolger van de Switch waarschijnlijk geen beelden van 4K-kwaliteit maken. Dat komt kort gezegd doordat er geen Deep Learning Accelerator of DLA technologie in de chipset van de Switch 2 zit.
Over de opvolger van de Switch weten we natuurlijk niets zeker, dus neem dit bericht met het nodige korreltje zout. Desondanks is er wel al veel gezegd en beweerd over de Switch 2 (of hoe het ook gaat heten) en bij die geruchten kan het woord DLSS (Deep Learning Super Sampling) niet ontbreken. DLSS is een techniek van Nvidia die artificiële intelligentie gebruikt om de resolutie van games op te schalen. Dit heeft het gevolg dat ontwikkelaars hun games kunnen aanbieden in hogere resoluties én aan hogere frame rates. Dit is een zeer krachtige technologie waar Nvidia al een tijdje op inspeelt, vooral omdat de technologie alleen maar beschikbaar is op hun grafische kaarten. Hoe goed het werkt, heeft NVIDIA Gforce al eens gedemonstreerd op YouTube.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
24 nov 23 om 13:38
#12211
1695 XP | 332 comments
Dat zou jammer zijn.
Van mij hoeven spellen niet ultra realistisch te zijn (in tegenstelling vind ik die spellen juist minder immersief omdat elke kleine fout/bug of slechte animaties zoveel meer opvalt dan in spellen met meer een cartoony stijl)Maar zou wel heel graag willen dat de de resolutie omhoog zou gaan. Switch spellen zoals Metroid Dread, Zelda TotK, Mario Oddesey, zien er al goed genoeg uit maar zouden beter zijn als ze op 4k gerendered of geupscaled konden worden.
24 nov 23 om 14:54
#12212
5992 XP | 1157 comments
ik kan heel goed kijken naar dat vergelijkingsplaatje en gewoon zo snel geen verschil zien... Misschien in bewegende beelden dat het duidelijker te zien is?
24 nov 23 om 19:04
#12215
1695 XP | 332 comments
Dat is t mooie eraan. Grafisch zie je bijna geen verschil, zo goed werkt t. Maar je computer kan met DLSS wel een flink hoger aantal FPS behalen
24 nov 23 om 15:00
#12213
1576 XP | 287 comments
Nou én? Zolang de game maar soepel loopt boeit 't mij persoonlijk geen meter of hij grafisch een hoogvlieger is. Vaak genoeg vind ik games er beter uit zien zonder een blooming effect of al te hoge lighting effecten
24 nov 23 om 16:49
#12214
4131 XP | 778 comments
Ook ik zou dat jammer vinden. Graphics zijn niet alles, maar men moet wel met de tijd meegaan. Ik weet niet of het nog haalbaar is om dicht bij de Series S te komen, namelijk wat ik wel hoop, gezien ik erg graag games als Cyberpunk en Red Dead Redemption II on the go zou willen spelen. De Switch zelf is dacht ik al 1080 in docked en 720 in handheld, dus ik weet niet wat het verschil kan zijn. Tenzij dit gaat over dat de Switch 2 handheld 1080 is, maar dat er wel in de Switch 2 dock een DLA technologie zit wat het kan upscalen naar 4K.
25 nov 23 om 01:22
#12217
135 XP | 25 comments
Dit is flauwekul, DLA heeft niks met DLSS te maken.
25 nov 23 om 13:07
#12220
33 XP | 5 comments
Ik denk dat je hierbij denkt aan DLAA (Deep Learning Anti Aliasing), maar dit gaat over DLA (Deep Learning Accelerator). Dat is een stuk hardware en een stuk software die helpen om de CPU minder berekeningen te doen maken.
25 nov 23 om 11:43
#12218
1695 XP | 332 comments
Dit snap ik niet:
Ik dacht dat het hele punt achter DLSS was dat t minder rekenkracht vergt om t te upscalen dan om t native op die resolutie te renderen.
Dus hoe kan t zeer veel rekenkracht vergen en toch nog minder rekenkracht vergen dan native rendering?
En DLSS was er toch al voor de 40xx generatie van Nvidia GPUs? Hoe kunnen de oudere GPUs dit dan zonder DLA?
25 nov 23 om 13:14
#12221
33 XP | 5 comments
Sorry, ik heb het misschien niet goed genoeg verwoord in het artikel. DLSS heeft inderdaad niet veel effect op de GPU, maar wel indirect op de CPU, omdat die aan een hogere framerate moet werken. Dus bij DLSS wordt de interne resolutie verlaagd en dan geüpscaled en dat vergt minder moeite voor de GPU, maar dat zorgt ervoor dat je fps ook omhoog kan. Maar die frames en vooral wat er in die frames gebeurt, wordt berekend door de CPU en die krijgt het dus harder te verduren. Die DLA neemt sommige berekeningen weg van de GPU én de CPU, zodat de CPU zich op andere dingen kan focussen.Sorry voor de verwarring, ik ben misschien wel een redelijk technisch persoon, maar niet zo technisch dat ik direct weet hoe DLSS en een DLA precies werkt. Ik had ietsje beter mijn research moeten doen.
26 nov 23 om 19:39
#12224
1695 XP | 332 comments
Het is niet alsof Nintendo games altijd een hoge FPS hebben. Heb liever upscaled 4k 30fps dan native 1080p 60FPS. En dan is die DLA dus niet echt nodig
28 nov 23 om 12:39
#12235
33 XP | 5 comments
Het is zelfs de vraag of dat mogelijk is. DLSS wordt nu vooral gebruikt op krachtige GPU's en dat zijn ook de voorbeelden die ze tonen. De chip van de Switch 2 gaat normaal gezien veel minder krachtig zijn dan die GPU's. In de voorbeelden runnen ze waarschijnlijk de games op 1080p of zelfs 1440p en dan zijn er minder berekeningen nodig om te upscalen. Bij de Switch 2 zullen ze misschien op 480p moeten renderen om een goede frame rate te bekomen, afhankelijk van de game natuurlijk. Dat is veel meer werk om te upscalen. Dat upscalen wordt ook nog altijd gedaan door de GPU, denk ik. DLSS is een manier om goede graphics te bekomen met minder rekenwerk, maar dat kan over 100 duizend berekeningen gaan, maar ook over 100 miljoen berekeningen gaan. Het is relatief tot het aantal berekeningen dat het moet doen om op een normale manier aan 4K of 1440p te geraken. DLSS is geen wondermiddel en zonder een DLA zou het volgens mij zeer moeilijk of zelfs onmogelijk zijn om aan 4K te geraken, zelfs aan 30 fps.