Miyamoto vraagt zich af waarom Pikmin nooit beter verkocht

  • Media

  • 20 jul 23 om 11:47

  • Kitty

  • 4

In een ‘vraag de ontwikkelaar’-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd, heeft Shigery Miyamoto het gehad over de Pikmin-games. Hij vraagt zich af waarom de games niet meer zijn verkocht, en waarom mensen de games lastig vinden. 

Het vierde deel in de strategische puzzelserie verschijnt morgen. In elke game speel je op een onbekende planeet en werk je samen met Pikmin om je doel te bereiken.

Yuji Kando, chief director and programming director, en Miyamoto (producer) hebben goed gekeken naar wat de eerste drie delen goed maakte, om deel vier toegankelijker te maken én prettig voor zowel nieuwkomers als veteranen. Terugkijkend probeert Miyamoto te verklaren waarom de eerste drie delen niet meer over de toonbank vlogen (vertaald):

Miyamoto: Er zijn tot nu toe drie spellen in de serie geweest, van Pikmin tot Pikmin 3, en persoonlijk heb ik me altijd afgevraagd, “Waarom zijn ze niet meer geëxplodeerd in de verkoop, ook al zijn ze zo leuk om te spelen? Waarom denken mensen dat ze zo moeilijk zijn?” Veel mensen lijken te denken dat de personages schattig zijn, maar dat de spellen zelf een beetje moeilijk zijn. Pikmin gaan dood als je de verkeerde beslissing neemt, dus er is misschien wat angst om ze kwijt te raken.

Ik snap dat mensen het moeilijker vinden als de dood een rol speelt. Maar ik denk dat de kracht van de franchise ligt in de relatie met sterfelijkheid. Als iets onomkeerbaar is, moet je een manier vinden om te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren. Om te voorkomen dat Pikmin sterven, moet je “Dandori” beoefenen. (Japans voor “van tevoren nadenken over planning en efficiëntie om dingen soepel te laten verlopen”). Voor mij is dat wat dit spel uniek maakt. Ik denk dat mensen Pikmin om twee redenen moeilijk vinden: de besturing en de diepte van de gameplay. Ik heb lang nagedacht over hoe we deze punten konden overbrengen als “interessant” in plaats van “moeilijk”.

Kando: Ja, als ik kijk naar de reacties van spelers op de eerste drie spellen, heb ik ook goed nagedacht over hoe we meer mensen dit spel kunnen laten spelen. In het beginstadium van de ontwikkeling gaven we prioriteit aan speelgemak en experimenteerden we om de besturing eenvoudig genoeg te maken voor mensen die niet gewend zijn om games te spelen. We hebben ook verbeteringen aan de camera en AI getest. Bovendien voelt het voor mij niet als een Pikmin-spel als het niet op de eerste lijkt. Dat wil zeggen, als het niet het Dandori-element heeft waarbij spelers leren en efficiënter worden door herhaling.

Miyamoto: We hadden het erover dat we willen dat zoveel mogelijk mensen Pikmin 4 spelen, maar als het niet Pikmin-achtig genoeg is, voldoen we niet aan de verwachtingen van degenen die tot nu toe van de serie hebben genoten. Het eerste spel bood een diepere uitdaging, terwijl het tweede spel breder was qua inhoud en we teruggingen naar iets dat dichter bij het eerste spel stond in Pikmin 3. Maar na er over nagedacht te hebben, realiseerde ik me dat we beide konden doen. We konden de diepgang van de gameplay behouden die Pikmin zo interessant maakt en tegelijkertijd de functionele ondersteuning bieden om de uitdagingen rond de besturing aan te pakken.

Kando: Dus hebben we verschillende ondersteunende functies geïmplementeerd om de Dandori-gameplay uit te breiden. We wilden dat spelers meer en langer van het spel konden genieten door die Dandori-elementen aan te bieden en tegelijkertijd de tijdslimiet te verwijderen. Dus eigenlijk heeft Pikmin 4 al het goede van de eerste en tweede titel. (Lacht)

Ga jij Pikmin 4 als eerste deel uit de serie spelen? Of ben je een doorwinterde speler? Deel je ervaringen in de comments!

Bron: Nintendo.com

Like dit bericht:

Over Kitty

Kitty houdt van helemaal opgaan in andere werelden. Of het nou een door verhaal gedreven avontuur is als advocaat, een open wereld waar een prinses gered moet worden, of een wereld die nog helemaal gebouwd moet worden. Verder checkt ze als eindredacteur alle teksten op N1-UP, om de wereld voor verdere taalfouten te behoeden.

Lees meer over Kitty

Recente artikelen

Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

1

Special Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

18-05-2024

2

Erik

Theatrhythm Final Bar Line DLC voegt Octopath Traveler-muziek toe

0

Nieuws Theatrhythm Final Bar Line DLC voegt Octopath Traveler-muziek toe

20-07-2023

1

Thijmen

Hoofdafbeelding bij Xenoblade Chronicles 3 geüpdate naar Versie 2.1.0

3

Nieuws Xenoblade Chronicles 3 geüpdate naar Versie 2.1.0

20-07-2023

6

Erik

Discussieer met ons mee! 4

Nozem

20 jul 23 om 12:06

#10841‍

34 XP | 5 comments

De eerste keer dat ik Pikmin speelde was in 2009 toen Pikmin 1 en 2 voor de Wii uitkwamen. Ik was meteen verkocht en heb me vaak afgevraagd waarom ik de games in de tijd van de Gamecube heb overgeslagen.

Yosher

20 jul 23 om 12:49

#10843‍

5950 XP | 1102 comments

Bij mij is het vrij simpel: de spellen spreken me gewoon niet zo heel erg aan. Ik vind de personages niet erg interessant, en dat hele gedoe met dat je een klein wezentje bent in een grote wereld is ook niet echt aan mij besteed. 

Desondanks ga ik toch eens de fysieke versie halen van 1+2. Als die me qua gameplay bevallen dan haal ik 3 en 4 ook!

Martijn

20 jul 23 om 14:19

#10845‍

3604 XP | 417 comments

Bij Pikmin zijn de sfeer en gameplay belangrijker dan de personages, denk ik. Wordt altijd veel aandacht besteed om de natuurlandschappen zo mooi en uitnodigend mogelijk te maken. De personages zijn leuk, maar zijn er vooral functioneel. Aandoenlijk zijn ze wel. Zo vind ik Captain Olimar in Super Smah Bros. ook niet zo'n fijne vechter, maar in zijn eigen games speelt hij wél uitstekend zijn rol. Pikmin is wel een typische Nintendo-titel, die laat zien wat er gebeurd als zij een fantasievol en avontuurlijk strategiespel maken. Moet bekennen dat ik in deel 2 en 3 nog niet zo ver was, maar het zijn wel degelijk erg toffe spellen. Ben alvast erg benieuwd naar het viede deel!

Ik kijk wel uit naar Pikmin 4, maar moet helaas nog een tijdje wachten voordat ik weer een game haal. Jammer, want dan verschijnt er eens een spel op mijn verjaardag. Vroeg of laat haal ik 'm wel in huis. Moet eigenlijk echt weer eens met deel drie verder.

Hoop trouwens dat Miyamoto met dat 'sommige mensen denken dat het spel moeilijk is' niet bedoeld, dat games weer eens onnodig makkelijker moeten worden gemaakt. Soms is wat meer uitdaging zeker welkom! Waarom is een spel tegenwoordig steeds moeilijk of makkelijk? Kan beide! Zorg er gewoon voor dat de uitdaging meegroeit, zoals het hoort. In het begin makkelijk, maar moeilijker hoe verder je komt. Mensen die geen interesse meer hebben haken toch in het begin al af, terwijl de rest gewoon doorspeelt. Eigenlijk gewoon logica, toch? Weet niet of je er dan meteen meer verkoopt, maar van een goede opbouw in moeilijkheidsgraad is een spel nooit slechter geworden. Nadruk ligt hier op 'goede' trouwens.

Paul

20 jul 23 om 13:14

#10844‍

3804 XP | 659 comments

Dandori is wel iets wat ik in mijn werk ook toepas. Grappig hoe dat zo'n term heeft in Japan