Vandaag mag Xenoblade Chronicles 3 een kaarsje uitblazen, het is namelijk precies één jaar geleden dat het spel uit kwam. De game vormde het einde van een trilogie aan Xenoblade-games en werd zelfs bekroond met een Game of the Year-nominatie tijdens The Game Awards 2022. Toch is het vrij opvallend te noemen dat Xenoblade Chronicles 3 überhaupt het levenslicht zag. Als je kijkt naar het (gebrek aan) succes waar de Xenoblade-serie in het begin mee te kampen had, kon je het Nintendo niet kwalijk nemen als ze vroegtijdig de stekker uit de serie hadden getrokken. Vandaag blikken we terug op de moeizame beginperiode van Xenoblade.
Vooropgesteld: Xenoblade had het alleen commercieel moeilijk. De kwaliteit die ontwikkelaar Monolith Soft met elke game wist neer te zetten stond altijd buiten kijf. Zeker op de Wii (U) wisten ze vriend en vijand te verbazen met de grootsheid van hun spellen, die de beperkte hardware tot hun uiterste wist te benutten. Het is om deze reden dat Nintendo bereid bleef investeren in de serie. The Big N wist dat de sterren ooit gunstig gezind zouden zijn voor Xenoblade… maar keer op keer zaten de omstandigheden tegen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
29 jul 23 om 15:50
#10934
3051 XP | 244 comments
Episch geschreven Rick, ik was zelf rond die tijd ook een mega fan van Pandora's Tower. Die had nog wel wat extra geduld en liefde mogen ontvangen.
29 jul 23 om 17:58
#10935
4078 XP | 795 comments
Ik dacht juist dat wij XC kregen doordat project rainfall in de US slaagde. Heb hem destijds gehaalt en ik denk tot 70% uitgespeeld. Helaas werd grinden toen een verplichting en waren de quests niet heel makkelijk te volgen. De herinneringen waren echter zo goed dat ik hem op de Switch ook heb gehaalt en volledig heb uitgespeeld. Alle verbeteringen hebben er voor gezorgt dat het deze keer echt perfectie was.
29 jul 23 om 19:31
#10940
1576 XP | 287 comments
Wel.. bijna perfect. Zou nice zijn geweest als je alle gekochte wapens en kleren direct kon equippen in Definitive Edition haha. Zoveel micro managing!
30 jul 23 om 01:18
#10944
5517 XP | 730 comments
Nee, precies andersom dus
Operation Rainfall koos de drie games (Xenoblade, Pandora's Tower & The Last Story) die ze naar de VS wilden halen juist uit omdat het Japanse releases waren die al Europese vertalingen hadden.
29 jul 23 om 18:27
#10938
3131 XP | 579 comments
Ben blij dat het uiteindelijk allemaal goed is gelopen. Xenoblade 1, 2 en 3 zijn niet alleen hele goede games, maar voor mij ook rond het niveau qua hype als een nieuwe Zelda of Metroid.
Destijds keek ik meer uit naar The Last Story die wij in Europa ook kregen. Had niet verwacht dat Xenoblade zo goed was - zelfs op de Wii. Was een van die zeldzame momenten net als vroeger voor het internet dat je een game kocht en helemaal onder de indruk was omdat je er letterlijk niks van af wist.
Oh en op de vraag terug te komen - ik denk dat Golden Sun absoluut meer had kunnen doen als het meer geld en liefde heeft ontvangen. Deel 1 en 2 was niks mis mee en kwam op een prima moment in de levensduur van de GBA. Dark Dawn op de DS had het probleem dat het ontwikkeld was door een team dat geen eerder ervaring had met RPG’s maken, en het kwam tegen het einde van het DS tijdperk. In die periode vloog iedereen en z’n moeder naar smartphones met de gratis games a la Angry Birds. Die twee factoren zorgde ervoor dat de game helaas geen succes was. Als je nu kijkt dat de HD-2D games het heel goed doen (Octopath I & II, Live a Live, Triangle Strategy) en klassieke RPG’s zoals DQ11, dan kan Golden Sun ook haar gouden rentree maken, mits het een goede ontwikkelingstudio achter zich heeft.
29 jul 23 om 19:30
#10939
1576 XP | 287 comments
De eerste blijft toch de beste. Qua muziek, verhaal, characters.. Gewoon het ultieme avontuur.
De andere drie zijn oké (Met X absoluut de slechtste van hen) en hebben hun momenten.. Maar geen van hen kan aan de wondere wereld van de eerste Xenoblade tippen.
Xenoblade 2 komt wel heel dicht in de buurt als het op muziek aankomt; Wat een geweldige nummers heeft die game.