Header Super Smash Bros Ultimate

Wat is de toekomst van Super Smash Bros.?

  • Special

  • 27 jan 24 om 13:00

  • Robin

  • 6

Super Smash Bros. is 25 jaar! Op 21 januari was het 25 jaar geleden dat het spel in Japan uitkwam, waarbij twaalf Nintendo-personages elkaar met power-ups het leven zuur willen maakten. Tijd voor een korte terugblik op de franchise en waar het naar mijn idee heen moet in de toekomst. 

In vechtspel Super Smash Bros. is het doel om het schade-percentage van je tegenstander(s) zo hoog mogelijk te krijgen. Hierdoor wordt het makkelijker om ze uiteindelijk uit het speelveld te slaan. Combineer dit met figuren uit de Nintendo-historie (en tegenwoordig daarbuiten) waarbij verwijzingen, muziek en omgevingen samenkomen en je hebt goud in handen.

Hype cyclus GO

De Super Smash Bros.-franchise is uiteindelijk enorm geëvolueerd tot een cultklassieker binnen gaming. De hype die het genereert wanneer een nieuw deel wordt aangekondigd is sinds Super Smash Bros. Brawl te noemen. Dit is waarschijnlijk mede dankzij de toevoeging van Solid Snake die uiteindelijk de sluizen opende voor meer third-party inclusie, maar ook dankzij de grotere fanbase op de Nintendo Wii waardoor er meer ogen waren gericht op deze game. Dit zou alleen maar toenemen met de komst van Super Smash Bros. for 3DS/Wii U waarbij nog meer third-party personages werden toegevoegd. Neem Cloud bijvoorbeeld, wiens inclusie de internet op zijn kop zetten. Over Ultimate hoef ik waarschijnlijk niet veel te vertellen. Ultimate is verreweg het meest succesvolle deel in de franchise. De hype was gigantisch en wordt terecht gezien als een ultieme game ter viering van de franchise want Everyone is here! De vraag is alleen nu: wat is de toekomst van Super Smash Bros.?

Everyone is here! Maar wat brengt de toekomst?

Press Reset!

Voor sommigen is het juist nu het moment om op de resetknop te drukken. Met meer dan 25 jaar aan historie in de franchise voelen sommige vechters verouderd. Hoewel veel van de personages nieuwe aanvallen en animaties hebben gekregen, is het verschil tussen DLC-personages en de oude garde die ook aanwezig was in bijvoorbeeld Melee groot. Dit is natuurlijk niet voor alle personages zo, maar neem bijvoorbeeld Mario, wiens moveset eigenlijk weinig heeft meegekregen van Super Mario Odyssey. Het zou erg cool zijn als ze veel meer zouden doen met alle games en dit proberen te verwerken in een reboot van de Super Smash Bros.-franchise. De kracht van Mario zit hem vaak in de power-ups in de 2D-delen of de gimmicks van de 3D-delen. Een toffe combinatie daarvan zou heel cool zijn. Zeker wanneer je zo’n succesvolle game hebt als Super Mario Odyssey en nu ook Super Mario Bros. Wonder. Een ander ietwat verouderd personage is zijn jongere broer Luigi. Hoewel hij een leuke moveset heeft, zou ik het juist heel tof vinden als een reboot van Luigi juist nog meer leunt op elementen uit de Luigi’s Mansion-franchise.

Press Delete!

Er zijn dus een hoop mogelijkheden met een reboot. Helaas zou dit ook betekenen dat een hoop personages van vorige delen mogelijk niet meegaan, zoals enkele Fire Emblem-personages. Hoe leuk ik Fire Emblem vind, mogen er van mij wel een paar verdwijnen of vervangen worden. Anderzijds zullen sommige third-parties ook mogelijk niet mee kunnen gaan. Sakurai heeft met regelmaat gezegd dat het veel werk is om personages in Super Smash Bros. te krijgen vanwege onder andere de rechten die hierbij nodig zijn. Ook op zijn YouTube liet hij weten dat Smash Bros tot een monsterlijke grote is gegroeid.

Zoveel toffe oude en nieuwe personages! Alleen zie ik bij een reboot niet iedereen terugkomen.

Super Smash Bros. Ultimate Deluxe

Een andere weg die Nintendo en mogelijk Sakurai kunnen bewandelen is die van Mario Kart 8 Deluxe. Dan wordt het volgende deel een versie die verder bouwt op wat Ultimate heeft gedaan, met natuurlijk wat extra’s en mogelijk meer DLC. Want uiteindelijk is Ultimate al een fantastisch deel, en daarop verder bouwen is dan ook helemaal prima. Zeker kijkend naar personages uit een hoop games die na het einde van Super Smash Bros. Ultimate zijn uitgekomen. Denk hierbij aan Astral Chain, Fire Emblem Engage, Xenoblade Chronicles 3, Monster Hunter Rise, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Pokémon Scarlet & Violet, Splatoon 3 en ga zo maar door. Op third-party en indie-vlak is er een hoop te halen en de wensen van mensen zullen daarin ook niet veranderen.

Mario Kart 8 Deluxe was al een goede game nog beter gemaakt. Ik zie ook wel een weg voor Super Smash Bros. Ultimate Deluxe.

Welk pad is het juiste?

Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit welk pad er gekozen wordt. Het volgende deel kan weleens het meest hype voor mij zijn. Ik heb veel games van de Nintendo Switch-generatie gespeeld mede dankzij mijn betrokkenheid bij N1-UP. Ik heb ten tijde van de DS/Wii en 3DS/Wii U weinig gegamed waardoor niet alle verwijzingen in Ultimate voor mij interessant zijn. Juist met de zeer sterke, zo niet de sterkste generatie van Nintendo tot op heden is het bijna vanzelfsprekend dat ze veel muziek en levels van deze generatie willen gaan gebruiken in een volgend deel. En dat maakt me erg gelukkig!

Natuurlijk is er al menig level en muziek toegevoegd dankzij de DLC van enkele grotere releases ten tijde van de Nintendo Switch. ARMS, Fire Emblem Three Houses, Xenoblade Chronicles 2, Dragon Quest XI en Persona 5, maar ook indies hebben toffe mogelijkheden zoals Shovel Knight, Hollow Knight, Hades, Sea of Stars en ga zo maar door. Daar zie ik dus juist nog meer mogelijkheden in en dat maakt een mogelijk nieuw deel juist heel spannend. Of ze nu kiezen voor een reboot of een Deluxe-versie.

Nu is de vraag: wat denk jij dat de toekomst van Super Smash Bros. is? Wordt het een reboot of gaat het juist meer de kant van Mario Kart 8 Deluxe op? Discussieer mee in de comments of in onze Discord!

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Forgotten Fragments – Rennen en puzzelen voor je leven

0

Hands-on Forgotten Fragments - Rennen en puzzelen voor je leven

18-09-2024

0

Thijmen

Iets “kleins maar cool” voor zesde verjaardag Celeste in de maak

2

Nieuws Iets "kleins maar cool" voor zesde verjaardag Celeste in de maak

27-01-2024

5

Martijn

Wat speel je dit weekend? [27 januari] 

5

Special Wat speel je dit weekend? [27 januari] 

27-01-2024

5

Erik

Discussieer met ons mee! 6

N2up

27 jan 24 om 16:47

#12802‍

1689 XP | 331 comments

Press Reset and Delete voor mij.

Melee blijft t toppunt uit de franchise voor mij en Subspace de beste Adventure mode. Alles daarna was niet vernieuwend en vooral meer nutteloos gedoe. Kwantiteit < Kwaliteit

Movesets van de oude garde moet echt aangepast worden. Samus, Mario, Link, Luigi, Pikachu en na de komende Peach spel moet Peach helemaal nieuwe moves krijgen. En naast hun nog vele anderen. En genoeg rommel personages die eruit geknipt mogen worden. Vond t hardstikke vet om met Cloud en Sephiroth te spelen en hoopte Amaterasu erin te verwelkomen, maar t volgende deel mag van mij weer Nintendo-only worden. Nintendo heeft zelf ook meer dan genoeg leuke characters om een roster te vullen.

Apenknul

27 jan 24 om 17:30

#12804‍

4091 XP | 770 comments

Ik zou ook zeggen Press Reset and Delete, maar enigszins op een andere manier. Zelf zou ik veelal Fire Emblem characters willen schrappen op Marth na, maar zou de oude garde, zoals Yoshi, Kirby, Ganondorf en Mewtwo, ook graag wat nieuwe Moves willen zien geven.

Het grootste wat echt verbeterd of eerder gereset moet worden is de singleplayer modus. Ik ben zelf echt geen competitive player in Smash en eerder een super deluxe casual player, en verlies vaak in online potjes, en zou daarom graag een adventure mode als Brawl's Subspace Emmisary willen zien. Eerlijk, ik zou het toffer vinden als Smash in tweeën word gesplitst, waarbij het ene deel een puur mainline Smash fighting is, en de andere juist een volledig Adventure Mode is. Smash is een crossover fighter, maar kan eigenlijk nog meer worden dan alleen een fighter. Een Cross-over Beat 'm Up, of RPG, 3D Adventure game a la 3D Zelda's.

Al zou ik gewoon zelf een opzichtzelf staande volledige sequel van Subspace Emmisary als 1 gehele game willen zien, dit keer met de hele cast van Ultimate, inclusief de DLC characters. Nieuwe cutscenes waarbij Ken en Terry na zo veel jaar weer ontmoeten, of help Villager en Isabelle het Animal Crossing dorp uit dat onder dreiging van Sephiroth staat. Een cutscene waarbij beide DK en Diddy gevangen zijn door King K. Rool, en Banjo hen bevrijd. En zelfs zo'n adventure spin-off van Smash kan je makkelijk DLC geven, waarbij je een nieuwe deel in het grote verhaal krijgt waarbij Doom Slayer Sephiroth de tanden uit het gebit slaat, of Ezio Auditore uit de schaduws springt en Link helpt tegen Medusa van Kid Icarus.

Dat zou voor mij als het ware het meest waanzinnige zijn, als ik eerlijk ben. Ik zou Smash echt en oprecht een Adventure only spin-off willen zien maken.

Robin

27 jan 24 om 18:55

#12805‍

3518 XP | 524 comments

Omtrent jouw Fire Emblem take ben ik het zeker niet eens. Fire Emblem is een stuk groter ondertussen qua franchise dus ik vind meer personages dan alleen Marth zeker passend. Maar wel minder dan nu.Als ik reeël ben zou ik naar Marth, Robin en Byleth neigen met mogelijk Alear voor meer recente. Maar dan heb je wel gelijk alle "grote" characters van de titels. Het gemis van Ike zou wel groot zijn tho xd. 

Apenknul

28 jan 24 om 01:36

#12806‍

4091 XP | 770 comments

Ik bedoelde met ''Veelal'' ook niet ''iedereen, behalve Marth''. Tuurlijk verdiend het meer reps. Ik persoonlijk zou het dan op Marth, Ike, Robin en Byleth houden, gewoon met z'n viertjes. Voorlopig hoef ik zelf geen blauw/rood-te-anime-voor-woorden personage in Smash Daarbij vind ik Byleth ook nog wel recent genoeg.

rob1N

29 jan 24 om 10:05

#12820‍

5902 XP | 1139 comments

Ze kunnen met Marth/Lucina hetzelfde doen als met Olimar/Alph. Zo hebben ze toch ook Dark Link erin gepleurd? Lekker belangrijk als je niet 8 verschillende kleurtjes hebt. 

Het character roster met al die clones, en dan weer alt costumes etc is een rommeltje. Het had naar mijn mening veel strakker gekund. Was het niet ooit zo dat met de character onthulling video met "EVERYONE IS HERE" een 'Ɛ' zouden krijgen? Is ook nooit doorgekomen in het uiteindelijke resultaat. Als ze een eigen plekje krijgen op het character roster, dan mogen ze van mij ook wel alternatieve movesets hebben. 

rob1N

29 jan 24 om 00:04

#12814‍

5902 XP | 1139 comments

Toevallig net 1 potje online smash gedaan en mid-match de game keihard uitgezet. Ik kan het echt niet uit staan die Kazuya met die lame kill combo's... 

 

Als er ooit een nieuwe Smash komt, hoop ik van harte dat ze de characters terugbrengen naar een normaler aantal, die dan beter uitwerken met meer moves bij bijvoorbeeld een ledge. Er is genoeg dat verbeterd of toegevoegd kan worden: Special get up attacks of mid air grabs, special ledge attacks, noem t maar op. Ook zie ik graag clones verdwijnen en er unieke movesets voor terugkomen. Een dark Samus of een Dark Pit zouden leuker zijn als ze gewoon eigen moves hadden.

Ik heb echt té veel uur in Smash gestoken, het is mijn ultieme game omdat het al mijn favoriete franchises samenbrengt, maar sinds al die 3rd party troep erbij is gekomen met slightly overpowerde movesets, is de magic voor mij weg... Ik snap dat als je betaalt voor DLC, je die characters dan meer dan anderen gebruikt. Als ik nu online ga, speel ik echter enkel tegen van die one trick ponies of dlc zooi. Het riekt nu gewoon naar pay-to-win met characters als Terry, Kazuya, Byleth en MC Steve en die Smash 4 dlc grafheks van een Bayonetta. Ik herm gewoon dat ik te vaak ragequit sinds die onzin erbij is gekomen. 

Daar zit voor mij dus duidelijk verbeterruimte wat Smash betreft. Mijn ideale smashgame heeft enkel een classic mode en adventure, misschien iets van home run en verder gewoon goed uitgewerkte characters met meer moves dan nu. Weg met spirits en Amiibo's en allerlei vage opties die je nooit doet. Kom maar met een beter en gebruiksvriendelijker online systeem. Geef normale tauntsweer terug die je nog kan 'punishen' ipv dat teabaggende troosteloze gedoe. Geef geen bans meer op (rage)quiten. Mensen quitten vaak met een goede reden; de match verloopt niet leuk en tegenstanders doen lame / de verbinding is zo slecht dat het onspeelbaar is. Dan hoor je daar niet voor gestraft te worden. 

Het is algemeen bekend dat Smash online zuigt. Het is leuk zolang het goed draait en je gelijkwaardige tegenstanders ontmoet, maar de meeste keren dat ik Smash speel, eindigt het met een zure nasmaak vanwege een niet leuke ervaring door een laffe tegenstander die misbruik maakt van bepaalde trucjes.