Super Smash Bros. is 25 jaar! Op 21 januari was het 25 jaar geleden dat het spel in Japan uitkwam, waarbij twaalf Nintendo-personages elkaar met power-ups het leven zuur willen maakten. Tijd voor een korte terugblik op de franchise en waar het naar mijn idee heen moet in de toekomst.
In vechtspel Super Smash Bros. is het doel om het schade-percentage van je tegenstander(s) zo hoog mogelijk te krijgen. Hierdoor wordt het makkelijker om ze uiteindelijk uit het speelveld te slaan. Combineer dit met figuren uit de Nintendo-historie (en tegenwoordig daarbuiten) waarbij verwijzingen, muziek en omgevingen samenkomen en je hebt goud in handen.
Hype cyclus GO
De Super Smash Bros.-franchise is uiteindelijk enorm geëvolueerd tot een cultklassieker binnen gaming. De hype die het genereert wanneer een nieuw deel wordt aangekondigd is sinds Super Smash Bros. Brawl te noemen. Dit is waarschijnlijk mede dankzij de toevoeging van Solid Snake die uiteindelijk de sluizen opende voor meer third-party inclusie, maar ook dankzij de grotere fanbase op de Nintendo Wii waardoor er meer ogen waren gericht op deze game. Dit zou alleen maar toenemen met de komst van Super Smash Bros. for 3DS/Wii U waarbij nog meer third-party personages werden toegevoegd. Neem Cloud bijvoorbeeld, wiens inclusie de internet op zijn kop zetten. Over Ultimate hoef ik waarschijnlijk niet veel te vertellen. Ultimate is verreweg het meest succesvolle deel in de franchise. De hype was gigantisch en wordt terecht gezien als een ultieme game ter viering van de franchise want Everyone is here! De vraag is alleen nu: wat is de toekomst van Super Smash Bros.?
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
27 jan 24 om 16:47
#12802
1689 XP | 331 comments
Press Reset and Delete voor mij.
Melee blijft t toppunt uit de franchise voor mij en Subspace de beste Adventure mode. Alles daarna was niet vernieuwend en vooral meer nutteloos gedoe. Kwantiteit < Kwaliteit
Movesets van de oude garde moet echt aangepast worden. Samus, Mario, Link, Luigi, Pikachu en na de komende Peach spel moet Peach helemaal nieuwe moves krijgen. En naast hun nog vele anderen. En genoeg rommel personages die eruit geknipt mogen worden. Vond t hardstikke vet om met Cloud en Sephiroth te spelen en hoopte Amaterasu erin te verwelkomen, maar t volgende deel mag van mij weer Nintendo-only worden. Nintendo heeft zelf ook meer dan genoeg leuke characters om een roster te vullen.
27 jan 24 om 17:30
#12804
4091 XP | 770 comments
Ik zou ook zeggen Press Reset and Delete, maar enigszins op een andere manier. Zelf zou ik veelal Fire Emblem characters willen schrappen op Marth na, maar zou de oude garde, zoals Yoshi, Kirby, Ganondorf en Mewtwo, ook graag wat nieuwe Moves willen zien geven.
Het grootste wat echt verbeterd of eerder gereset moet worden is de singleplayer modus. Ik ben zelf echt geen competitive player in Smash en eerder een super deluxe casual player, en verlies vaak in online potjes, en zou daarom graag een adventure mode als Brawl's Subspace Emmisary willen zien. Eerlijk, ik zou het toffer vinden als Smash in tweeën word gesplitst, waarbij het ene deel een puur mainline Smash fighting is, en de andere juist een volledig Adventure Mode is. Smash is een crossover fighter, maar kan eigenlijk nog meer worden dan alleen een fighter. Een Cross-over Beat 'm Up, of RPG, 3D Adventure game a la 3D Zelda's.
Al zou ik gewoon zelf een opzichtzelf staande volledige sequel van Subspace Emmisary als 1 gehele game willen zien, dit keer met de hele cast van Ultimate, inclusief de DLC characters. Nieuwe cutscenes waarbij Ken en Terry na zo veel jaar weer ontmoeten, of help Villager en Isabelle het Animal Crossing dorp uit dat onder dreiging van Sephiroth staat. Een cutscene waarbij beide DK en Diddy gevangen zijn door King K. Rool, en Banjo hen bevrijd. En zelfs zo'n adventure spin-off van Smash kan je makkelijk DLC geven, waarbij je een nieuwe deel in het grote verhaal krijgt waarbij Doom Slayer Sephiroth de tanden uit het gebit slaat, of Ezio Auditore uit de schaduws springt en Link helpt tegen Medusa van Kid Icarus.
Dat zou voor mij als het ware het meest waanzinnige zijn, als ik eerlijk ben. Ik zou Smash echt en oprecht een Adventure only spin-off willen zien maken.
27 jan 24 om 18:55
#12805
3518 XP | 524 comments
Omtrent jouw Fire Emblem take ben ik het zeker niet eens. Fire Emblem is een stuk groter ondertussen qua franchise dus ik vind meer personages dan alleen Marth zeker passend. Maar wel minder dan nu.Als ik reeël ben zou ik naar Marth, Robin en Byleth neigen met mogelijk Alear voor meer recente. Maar dan heb je wel gelijk alle "grote" characters van de titels. Het gemis van Ike zou wel groot zijn tho xd.
28 jan 24 om 01:36
#12806
4091 XP | 770 comments
Ik bedoelde met ''Veelal'' ook niet ''iedereen, behalve Marth''. Tuurlijk verdiend het meer reps. Ik persoonlijk zou het dan op Marth, Ike, Robin en Byleth houden, gewoon met z'n viertjes. Voorlopig hoef ik zelf geen blauw/rood-te-anime-voor-woorden personage in Smash Daarbij vind ik Byleth ook nog wel recent genoeg.
29 jan 24 om 10:05
#12820
5902 XP | 1139 comments
Ze kunnen met Marth/Lucina hetzelfde doen als met Olimar/Alph. Zo hebben ze toch ook Dark Link erin gepleurd? Lekker belangrijk als je niet 8 verschillende kleurtjes hebt.
Het character roster met al die clones, en dan weer alt costumes etc is een rommeltje. Het had naar mijn mening veel strakker gekund. Was het niet ooit zo dat met de character onthulling video met "EVERYONE IS HERE" een 'Ɛ' zouden krijgen? Is ook nooit doorgekomen in het uiteindelijke resultaat. Als ze een eigen plekje krijgen op het character roster, dan mogen ze van mij ook wel alternatieve movesets hebben.
29 jan 24 om 00:04
#12814
5902 XP | 1139 comments
Toevallig net 1 potje online smash gedaan en mid-match de game keihard uitgezet. Ik kan het echt niet uit staan die Kazuya met die lame kill combo's...
Als er ooit een nieuwe Smash komt, hoop ik van harte dat ze de characters terugbrengen naar een normaler aantal, die dan beter uitwerken met meer moves bij bijvoorbeeld een ledge. Er is genoeg dat verbeterd of toegevoegd kan worden: Special get up attacks of mid air grabs, special ledge attacks, noem t maar op. Ook zie ik graag clones verdwijnen en er unieke movesets voor terugkomen. Een dark Samus of een Dark Pit zouden leuker zijn als ze gewoon eigen moves hadden.
Ik heb echt té veel uur in Smash gestoken, het is mijn ultieme game omdat het al mijn favoriete franchises samenbrengt, maar sinds al die 3rd party troep erbij is gekomen met slightly overpowerde movesets, is de magic voor mij weg... Ik snap dat als je betaalt voor DLC, je die characters dan meer dan anderen gebruikt. Als ik nu online ga, speel ik echter enkel tegen van die one trick ponies of dlc zooi. Het riekt nu gewoon naar pay-to-win met characters als Terry, Kazuya, Byleth en MC Steve en die Smash 4 dlc grafheks van een Bayonetta. Ik herm gewoon dat ik te vaak ragequit sinds die onzin erbij is gekomen.
Daar zit voor mij dus duidelijk verbeterruimte wat Smash betreft. Mijn ideale smashgame heeft enkel een classic mode en adventure, misschien iets van home run en verder gewoon goed uitgewerkte characters met meer moves dan nu. Weg met spirits en Amiibo's en allerlei vage opties die je nooit doet. Kom maar met een beter en gebruiksvriendelijker online systeem. Geef normale tauntsweer terug die je nog kan 'punishen' ipv dat teabaggende troosteloze gedoe. Geef geen bans meer op (rage)quiten. Mensen quitten vaak met een goede reden; de match verloopt niet leuk en tegenstanders doen lame / de verbinding is zo slecht dat het onspeelbaar is. Dan hoor je daar niet voor gestraft te worden.
Het is algemeen bekend dat Smash online zuigt. Het is leuk zolang het goed draait en je gelijkwaardige tegenstanders ontmoet, maar de meeste keren dat ik Smash speel, eindigt het met een zure nasmaak vanwege een niet leuke ervaring door een laffe tegenstander die misbruik maakt van bepaalde trucjes.