Een nieuw soort game voor een nieuw tijdperk
Professor Layton is in veel opzichten een vreemde eend in de bijt als je het vergelijkt met ‘normale’ games. Dat komt vooral omdat het een kind van zijn tijd is. LEVEL-5 wilde na jaren van 3rd party werk met andermans series een eigen merk in de markt zetten. Het Nintendo DS-tijdperk was net aangebroken en daarmee werd ook een nieuwe markt aangeboord. Naast de traditionele gamer was daar het ‘casual’ publiek, dat niet per se tientallen uren op avontuur met Link wilde maar af en toe best voor een laagdrempelig spelletje te porren was. Tegenwoordig zit datzelfde publiek ‘gewoon’ op hun telefoon, maar de DS lanceerde precies voor de opkomst van de smartphone. Zei je DS, dan zei je in een adem Brain Training en Nintendogs. Het was dit publiek dat LEVEL-5 wilde bereiken met hun nieuwe IP.
Dus ging LEVEL-5 CEO Akihiro Hino bij zichzelf ten rade, “wat was nu nog meer zo leuk én laagdrempelig?” Hij vond het antwoord in zijn eigen jeugd, in een Japanse puzzelboekjesreeks van de psycholoog Akira Tago. In zijn jonge jaren verslond Hino deze breinbrekers en hij dacht dat het nieuwe casual publiek dit ook wel zou zien zitten. Doctor Kawashima’s Brain Training was immers ook hot and happening. Het enthousiasme van Hino en de LEVEL-5 medewerkers overtuigde meneer Tago vrij snel om in zee te gaan met ‘het game-bedrijf’, zoals de toen al 80 jaar oude Tago LEVEL-5 ongetwijfeld moet hebben genoemd in het begin. Er werd al snel gewerkt aan een digitale versie van de beste puzzels die Tago door de jaren heen had bedacht. Het succes van Brain Training was echter niet alleen opgevallen binnen de gelederen van LEVEL-5: er verschenen overal goedkope kopieën op de markt. Hoe zou de Tago-puzzelgame zich kunnen onderscheiden?
The name is Layton, Herschel Layton.
LEVEL-5 besloot om de verhaalmodus, die eigenlijk bedoeld was als kleine bonus, uit te breiden. De game zou voortaan bestaan uit gelijke delen verhaal en puzzel. Hierbij hield LEVEL-5 hun beoogde doelgroep goed in het achterhoofd. Het hoofdfiguur werd geen stoere ridder, uitverkoren tiener of girlboss, maar een charmante Britse gentleman die leefde in een geromantiseerd Europa. Een knuffelbare Sherlock Holmes waar iedereen, van gamende tiener tot verveelde huismoeder, maar wat graag een gezellig kopje thee mee zou willen drinken. Layton en zijn wereld werden ontwikkeld als uitnodigend magazine dat iedereen zo kon oppakken. Een speelbare animatiefilm met (in Japan) een celebrity stemacteur. Hiermee had LEVEL-5 goud in handen. Laytons Londen is charmant, speels en uitnodigend… zo uitnodigend dat Professor Layton and the Curious Village in binnen- en buitenland verkooprecords verbrak.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
7 nov 23 om 22:06
#12048
3075 XP | 478 comments
Leuk stukkie Rik, ik kijk stiekem wel uit naar de Stoomwereld!