Mario Kart Tour - Verdienen, verdienen, verdienen...

Het leek net een droom toen Nintendo in 2018 een echte Mario Kart-game voor je smartphone aankondigde. Voor het eerst zou het mogelijk zijn om een officiële Mario Kart- game buitenom Nintendo’s eigen platformen te spelen. Het was een gouden kans om potentiële fans gemakkelijk in aanraking te laten komen met wat Mario Kart nou zo speciaal maakt, maar Nintendo had helaas andere plannen met de game…

Hoe meer trailers en nieuws er over de game werden gedeeld, hoe duidelijker het werd dat Mario Kart Tour geen normale Mario Kart-game zou worden. Het ding met Nintendo mobile games is dat ze op het eerste gezicht gratis lijken, maar vervolgens vol zitten met in-game aankoopmogelijkheden. Hierdoor weet het bedrijf op een slimme manier meer geld ermee te verdienen dan met een game die een eenmalige aankoopprijs heeft. Zo werd in 2023 bekend dat Nintendo in totaal al 1,5 miljard dollar met zijn mobile games heeft verdiend. Mario Kart Tour was voor Nintendo dus de mogelijkheid om nog meer omzet te maken in de mobiele branche. De vraag is alleen: hoe verstop je op een leuke manier in-game aankoopmogelijkheden in een Mario Kart-game? Het antwoord hierop is: Niet!

Een frustrerend ontgrendelsysteem 

Zoals nu al wel algemeen bekend is, werkt Mario Kart Tour dus niet hetzelfde als een normale Mario Kart-game. Je speelt niet alleen voor de winst, maar ook voor een zo hoog mogelijke score. Je krijgt punten door onder andere tegenstanders te laten crashen, munten te verzamelen en trucjes uit te voeren. De hoogte van je score is echter ook voor een groot deel afhankelijk van je personage, voertuig en glider. Zo bepaalt je personage hoeveel items je van een itembox krijgt en je voertuig en glider wat voor combo-bonus je krijgt en hoe lang je een combo vol kan houden. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk verschillende personages, voertuigen en gliders te verzamelen om betere kansen in een race te krijgen. 

Het jammere is dat je lange tijd personages alleen via een erg frustrerend gacha-systeem kon krijgen. Spelers betaalden 45 rubies om tien random nieuwe personages, voertuigen of gliders te ontgrendelen. Op het eerste gezicht lijkt dit een best redelijke prijs, totdat je erachter komt dat je bijna geen rubies kunt verzamelen als een free-to-play speler. En als je dan een keer genoeg rubies had gespaard om in te zetten, moest je nog maar eens geluk hebben dat je een zeldzaam personage of voertuigonderdeel kreeg, want dat was niet gegarandeerd. 

Altijd in het nadeel

Als je bepaalde personages of voertuigonderdelen mist, ben je dus eigenlijk altijd benadeeld ten opzichte van spelers die deze wel hebben. Hierdoor wordt je al vrij snel aangezet om geld uit te geven aan rubies, zodat je weer een kans hebt om nieuwe dingen te ontgrendelen. Naast het gacha-systeem verstopte Nintendo ook nog eens verschillende features achter een maandelijks betaalde ‘Gold Pass’. Deze heb je nodig om 200cc races te kunnen spelen en je kunt er veel extra’s mee krijgen. 

Het grote aantal in-app aankoopmogelijkheden, microtransacties en het gacha-systeem zorgden ervoor dat de focus van Mario Kart Tour meer op geluk en het uitgeven van geld lag, in plaats van op vaardigheid en de gameplay zelf. Dat is gewoon erg teleurstellend. Free-to-play spelers die geen geld wilden of konden uitgeven aan Ruby’s werden automatisch benadeeld.

Spotlight Shop?

Gelukkig verwijderde Nintendo in oktober 2022 het gacha-systeem uit Mario Kart Tour en verving het door de nieuwe Spotlight Shop. In deze shop komt dagelijks een selectie van zeldzame personages, voertuigen en gliders te staan, waardoor spelers direct hetgeen kunnen kopen wat ze nodig hebben. Dit is zeker een verbetering ten opzichte van het gacha-systeem, maar het loste het microtransactie-probleem niet op. In plaats van dat je 45 Ruby’s moest betalen voor tien random items, betaal je nu 150 Ruby’s voor één personage. De prijzen in de shop zijn echt absurd hoog, waardoor het alsnog belachelijk lang duurt om een goede catalogus aan personages, voertuigen en gliders op te bouwen. 

Verdien, verdienen, verdienen

Nintendo is met Mario Kart Tour echt de verkeerde kant op gegaan. Het bedrijf heeft er alles aan gedaan om een speler zo snel mogelijk en zo veel mogelijk geld te laten uitgeven, wat echt heel erg jammer is. De game had gewoon zoveel meer kunnen zijn en dat is gewoon erg frustrerend als je ziet hoe goed sommige delen van zijn content zijn. Want ik lieg niet als ik zeg dat ik in Mario Kart 8 Deluxe elke keer erg geniet van alle Tour-banen die aan de game zijn toegevoegd. Veel meer dan als ik ze op m’n smartphone zou spelen. Als Nintendo echt de visie had om een goede Mario Kart-game voor smartphones te maken, had het gewoon een game moeten ontwikkelen waar gebruikers maar één keer een bedrag voor betalen. Maar nee, The Big N moest weer eens gefocussed zijn op verdienen…

Like dit bericht:

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Recente artikelen

NSO-profieliconen van Zelda: Echoes of Wisdom beschikbaar

0

Nieuws NSO-profieliconen van Zelda: Echoes of Wisdom beschikbaar

30-09-2024

0

Evelyne

Hoofdafbeelding bij Vang Infernape in Tera Raid-event Pokémon Scarlet & Violet

0

Nieuws Vang Infernape in Tera Raid-event Pokémon Scarlet & Violet

30-09-2024

1

Erik

Pixel-RPG Forge of the Fae komt naar Nintendo Switch

0

Nieuws Pixel-RPG Forge of the Fae komt naar Nintendo Switch

29-09-2024

1

Rik

Discussieer met ons mee! 1

Martijn

1 uur geleden

#14490‍

3936 XP | 454 comments

Voor mij hoefde Nintendo geen telefoongames te maken. Nooit een geheim van gemaakt dat ik daar niks in zie. Het kán een marketingtool zijn om de échte games te promoten, maar zelfs dat pakt wisselvallig uit. De meeste van die spellen heb ik relatief snel weer verwijderd. Super Mario Run heb ik kort gespeeld, totdat microtransacties bijna onvermijdbaar werden om het leuk te houden. Enige uitzondering is Pokémon Go, die ik nog steeds speel, soms als excuus om even naar buiten te gaan of buiten juist iets te doen te hebben.

Maar verder speel ik geen mobiele spelletjes van Nintendo. Haalt het meestal toch niet bij een volledige game-ervaring. Zo ook wat Mario Kart Tour betreft. De enige reden waarom ik blij ben dat het bestaat, is de DLC van Mario Kart 8 Deluxe, die daar veel uithaalde als opzet. Verder heb ik het wel weer gezien met Nintendo's telefoonspellen. De meerwaarde is gewoon niet zo interessant...