Mario Bros. Arcade is 40 jaar!

Het is inmiddels alweer 40 jaar geleden dat Mario Bros. Arcade voor het eerst te spelen was in verschillende speelhallen over de hele wereld. Het spel heeft veel elementen geïntroduceerd die later hoofdbestanddelen werden van de Mario-serie. Maar wat heeft het spel nog meer zo iconisch gemaakt, en wat voor leuke feitjes zijn erover te vinden? Om dat te beantwoorden wordt het tijd om de stoffige arcadekasten weer eens aan de praat te krijgen en terug te blikken op Mario Bros. Arcade!

Mario Bros. Arcade was het eerste spel waarin ‘s werelds bekendste loodgieter zijn beroemde naam ‘Mario’ kreeg. Daarnaast werden we in het spel voor het eerst voorgesteld aan zijn broer, Luigi. In Mario Bros. Arcade zien we twee loodgieters, Mario en Luigi, die de riolen van New York moeten onderzoeken nadat daar vreemde wezens zijn verschenen. Het doel van het spel is om alle vijanden in elke fase te verslaan. Elke fase bestaat uit een reeks platforms met pijpen op elke hoek van het scherm, samen met een object dat een “POW” -blok wordt genoemd in het midden. In tegenstelling tot de toekomstige Mario-spellen moet je in Mario Bros. Arcade vijanden verslaan door ze van onderen te raken. Zo vallen de vijanden op hun rug en kun je tegen ze aan lopen om ze weg te schoppen. Het doel van het spel is om in een level alle vijanden te verslaan.

Innovatief voor zijn tijd

Eén van de opvallendste kenmerken van Mario Bros. Arcade is de manier waarop je het spel speelt. In plaats van een traditioneel side-scrolling spel, is er vast scherm waar je vrij van links naar rechts kan bewegen. Als je tegen een van de zijkanten van het scherm aanloopt met je personage, verschijn je weer aan de tegenovergestelde kant ! Dit gaf spelers veel vrijheid in hun beweging en was een innovatief ontwerp voor zijn tijd, wat bijdroeg aan de populariteit van het spel.

Samen is beter dan alleen

Een ander kenmerk van de Super Mario Bros. arcade was de coöp-modus. Spelers konden met elkaar samenwerken om zo sneller door de levels heen te komen. Dit was een unicum en maakte het een populair spel in arcadehallen over de hele wereld.

Zoals vaak wordt gezegd: vele handen maken licht werk!

Een ontwikkeling met veel feitjes

Mario Bros. Arcade was een van de eerste spellen die werd ontwikkeld door Shigeru Miyamoto, die iedereen natuurlijk kent! Miyamoto heeft gewerkt aan verschillende klassieke videogames en is nu nog steeds actief in de videogame-industrie. Tijdens de ontwikkeling van Super Mario Bros. Arcade is hij op veel iconische ideeën gekomen, waarvan sommige nog steeds terug te zien zijn in moderne Mario-spellen. Ik heb een paar van de leukste feitjes over de ontwikkeling van Mario Bros. Arcade voor je op een rij gezet. 

  • Vanwege het van onderaf bestrijden van vijanden werd de schildpad, later Koopa Troopa, als vijand geïntroduceerd. Miyamoto en andere ontwikkelaars vatten de schildpad op als een vijand die alleen van onderaf geraakt kon worden. 
  • Vanwege Mario’s outfit die een overall, een hoed en een dikke snor bevat, vond Shigeru Miyamoto dat hij loodgieter moest worden in plaats van timmerman en ontwierp hij dit spel om dat te weerspiegelen. Daarnaast speelt het zich af in een gigantisch netwerk van pijpen, waardoor een loodgieter een passender beroep was.
  • Een populair verhaal over hoe Mario’s naam van ‘Jumpman’ naar ‘Mario’ ging, is dat een Italiaans-Amerikaanse huisbaas, Mario Segale, het personeel van Nintendo of America binnenviel om huur te eisen. Na deze gebeurtenis besloten ze Jumpman naar hem te vernoemen.
  • Mario Bros. Arcade introduceerde Mario’s broer, Luigi, die gemaakt was voor de multiplayer-modus door een palletwissel van Mario uit te voeren.

Een ander leuk feitje is dat de Super Mario-film die laatst uitgekomen is ook refereert naar Mario Bros. Arcade. In de film komen Mario en Luigi in een groot gigantisch netwerk van pijpen terecht omdat ze beiden loodgieters zijn, net als in het oude arcade-spel. 

Zelfs de Mario-film is geïnspireerd door Mario Bros. Arcade.

Hoewel Super Mario Bros. Arcade niet zo bekend is als zijn opvolger op de NES, was het een belangrijk spel in de geschiedenis van de videogame-industrie. Het introduceerde nieuwe elementen en functies die later werden gebruikt in andere Mario-spellen en had een onmiskenbare invloed op het platformspel-genre als geheel. Als je ooit de kans krijgt om de Super Mario Bros. Arcade te spelen, is het zeker de moeite waard om te proberen!

Heb jij Super Mario Bros. Arcade al wel eens gespeeld? Zo ja, wat vond je ervan? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Recente artikelen

Dead By Daylight kondigt nieuwe cross-overs aan

0

Nieuws Dead By Daylight kondigt nieuwe cross-overs aan

15-05-2024

1

Coen

Mario Kart Tour teaset Athene-circuit

3

Nieuws Mario Kart Tour teaset Athene-circuit

13-04-2023

3

Rik

Zelda: Tears of the Kingdom krijgt morgen nieuwe trailer

5

Nieuws Zelda: Tears of the Kingdom krijgt morgen nieuwe trailer

12-04-2023

5

Thijmen

Discussieer met ons mee! 2

Paul

13 apr 23 om 14:55

#9539‍

3804 XP | 659 comments

Mijn eerste ervaring met de arcadeversie was volgens mij ingebouwd in SMB3 voor NES. Veel plezier aan beleefd, alhoewel de main game een stuk soepeler speelde

Martijn

13 apr 23 om 15:24

#9540‍

3604 XP | 417 comments

Klopt. Speel je in Super Mario Bros. 3 met twee spelers, dan kun je naast de levels ook de andere speler selecteren. Je komt dan in de versus-modus, die eigenlijk een variant op Mario Bros. is. Kun je het tegen elkaar opnemen en zo elkaars verdiende paddenstoel-, vuurbloem-  of ster-iconen (van aan het einde van een level) stelen. Was ook leuk om het de ander daarbij zo moeilijk mogelijk te maken en flink dwars te zitten.  

Zelf had ik Mario Bros. op de NES, als onderdeel van een verzamelcartridge. Daar stonden vele primitieve NES-games op, zoals Ice Climber, Excitebike, Donkey Kong, Devil World, Soccer, Tennis, etc. Ja, het was wel leuk, maar ik speelde Mario Bros. liever als onderdeel van Super Mario Bros. 3.