Een opvallend ding aan Kirby-games is dat ze vrijwel allemaal lineair opgebouwd zijn. Al vanaf Kirby’s Dream Land op de Game Boy is ongeveer elke game opgebouwd uit een aantal levels dat je in een bepaalde volgorde moet voltooien, om zo bij de eindbaas te komen en uiteindelijk de game uit te spelen. Niet elke Kirby-game volgt echter deze lineaire opbouw. Zo zijn sommige delen van The Great Cave Offensive in Kirby Super Star (Ultra) erg uitgebreid te verkennen en heb je in de modernere Kirby-games vaak wat meer vrijheid in het kiezen van welk level je eerst doet in een bepaalde wereld. Toch is er een Kirby-game waarin spelers bijna volledige vrijheid hebben in het verkennen van de omgevingen en het is alweer 20 jaar geleden dat deze game is uitgekomen.
Ik heb het natuurlijk over Kirby and the Amazing Mirror, die oorspronkelijk uitkwam voor de Gameboy Advance in 2004. Dit was de eerste game in de Kirby-franchise waarin spelers niet een bepaald aantal levels in een specifieke volgorde hoefden te voltooien. In plaats daarvan heb je zelf de touwtjes in handen. De game zit zo in elkaar dat je de uitgestrekte wereld op je eigen manier kan verkennen en zo je eigen weg naar de overwinning kan kiezen. De wereld van Kirby and the Amazing Mirror is opgebouwd uit negen verschillende gebieden en moet je in elk gebied de bossfight voltooien om bij de final boss te komen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!