Hoofdafbeelding bij Is The Legend of Zelda: Ocarina of Time nog altijd een meesterwerk?

Is The Legend of Zelda: Ocarina of Time nog altijd een meesterwerk?

  • Special

  • 11 dec 23 om 00:00

  • Erik

  • 11

The Legend of Zelda: Ocarina of Time is 25 jaar geleden in Europa verschenen. Lang heeft het hoge ogen gegooid als ‘meesterwerk’ of ‘het beste videospel aller tijden’. Maar is dat nog altijd het geval? Ik neem je mee op een reis door de tijd. 

Voor mij is het moeilijk te beschrijven hoe de wereld van videospellen er precies uit zag in 1998. Toch ga ik een poging wagen. Het was een tijd waarin games net hun eerste stappen in 3D hadden gezet. Maar ook een tijd waarin veel spellen het 3D-concept nog nét niet helemaal durfden te omarmen. Metal Gear Solid van Hideo Kojima, die gedurfd de grenzen met film probeerde op te zoeken, hield toch veelal vast aan het top-down-perspectief. Hetzelfde geldt voor Baldur’s Gate. En zelfs als ze 3D-omgevingen durfden te omarmen, was dit veelal vanuit een lineaire opzet, zoals Crash Bandicoot 3: Warped of Resident Evil 2.

Z-Targeting in The Legend of Zelda: Ocarina of Tima

Z-Targeting is een van de grote innovaties waar Ocarina of Time om bekend staat.

De grenzen van 3D verleggen

Er waren maar enkele ontwikkelaars ie echt de grenzen van 3D-games vooruit probeerden te stuwen. Insomniac komt naar voren, die met Spyro the Dragon in 1998 een platformer maakte vol grote 3D-werelden. Het was een van de eerste games die gebruik maakte van een techniek waardoor je ver in de diepte kon zien. Of Rare, die met Banjo-Kazooie eigenhandig het collect-a-thon-genre groot maakte. Banjo-Kazooie was zo fantastisch, dat het zelfs kon concurreren met het gelauwerde Super Mario 64. Maar onder die games was een patroon te herkennen: het waren vooral platformers, met hier en daar een shooter zoals GoldenEye of Half-Life. Allen hadden ze een bepaalde limiet, zij het in de manier waarop levels afgebakend waren of de manieren waarop jij je tegenstanders te lijf kon gaan.

Men had destijds nog niet uitgevogeld hoe je een actiespel naar 3D kon omtoveren. Hoe je het gevoel van avontuur, van het leven in een grote wereld, in drie dimensies kon ervaren. Hoe je vijanden kon verslaan met een zwaard, zonder de hele tijd in het wilde weg te slaan. Dit was misschien wel de voornaamste reden dat The Legend of Zelda: Ocarina of Time zo goed is ontvangen. Niet alleen was het een fenomenale game, het nam in één klap problemen weg waar de gehele game-industrie al een tijdje tegenaan hikte. Nintendo plaveide eigenhandig de weg voor de komende tien, twintig jaar aan games.

Voor jong en oud

Een van de meest fantastische zaken aan Ocarina of Time is hoe goed Nintendo het inspeelde op de doelgroep. Ten tijde van de Nintendo 64 begon Nintendo pas écht bekend te staan als een maker van kindvriendelijke spellen. Het was een veilige aankoop van ouders voor hun jonge kinderen. Dit blijkt uit Kokiri Forest, wat in feite een grote speeltuin is om de mechanieken van de game te leren. Of het feit dat Link nu een kameraad heeft, Navi, die je wanneer je maar wil advies kan geven. Dit is misschien ook wel de reden waarom we het avontuur starten met een jonge Link. Een Link waarvan de kans groot is dat die even oud is als het kind dat het spel speelt. Die, hoewel jong, op een groots avontuur mag gaan, en in werelden terechtkomt die hij nooit zou verwachten.

Krijg je niet zin om op een episch avontuur te gaan?

Maar tegelijkertijd worden de mensen niet vergeten die Link misschien al kennen van A Link to the Past. In misschien wel de meest briljante openingstitel-schermen van een videospel ooit, zien we een volwassen Link galopperen op Epona. Hij verslaat geen vijanden, we zien geen climactische cutscene met Ganondorf of Zelda, het is alleen hem, Epona en Hyrule Field, begeleid door rustige pianogeluiden. Alsof er een nieuwe dag begint, een nieuw avontuur. Maar het signaleert ook mysterie, iets wat jonge mensen misschien niet opvalt. Want waarom speel je als een jonge Link in het begin? Maar ook volwassenen kunnen resoneren met die jonge Link; want ook zij komen in een wereld terecht waarbij ze nagenoeg alles opnieuw moeten uitvinden.

Dat Nintendo hun spelers haarfijn kent, blijkt ook uit Breath of the Wild. Als een volwassen Link probeer je wanhopig te overleven in een wereld die zich tegen jou heeft gekeerd. Waar alles dat jij vroeger met Link in Ocarina of Time, The Wind Waker en Skyward Sword hebt meegemaakt, is weggevaagd. Er is een reden dat The Temple of Time zo prominent aan het begin van BotW is. Alles wat jij weet over Zelda, is niet meer. Het is tijd om opnieuw te beginnen. Griezelig treffend voor een spel dat alles wat we wisten over Zelda, na negentien jaar eindelijk op de schop nam.

Wat is perfectie?

Jaren geleden schreef ik een column over perfectie. Wat maakt een game perfect? Mijn conclusie was dat een game iets moet zijn dat leuk is om te beleven, waar je ultiem van kan genieten. Niet alleen jij en ik, maar de hele wereld. Dit wil ik iets nuanceren. Want dat alleen maakt The Legend of Zelda: Ocarina of Time geen meesterwerk. Net zoals dat tegenwoordig Breath of the Wild misschien iets te kort zou doen. Games die zich echt een meesterwerk willen noemen, moeten je ook zaken laten ervaren die je nooit meegemaakt hebt. Ze moeten de elementen die het genre zo goed maken, ten volste benutten en zelfs vooruit stuwen. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld Stardew Valley zo fantastisch was: het nam een genre waar al jaren geen vernieuwing meer in zat, en zocht hiervoor nieuwe grenzen op.

Maar er is nog een tweede reden waarom mijn column misschien iets te kort door de bocht is (sorry Erik uit 2017). Volgens die theorie, zou een spel als Ocarina of Time 25 jaar na dato niet meer perfect zijn. Want hoe fantastisch die game ook is: je speelt anno nu toch liever iets moderners, iets wat meer gestroomlijnd is. Er is een reden dat Nintendo in 2017, na bijna twintig jaar, van de Ocarina of Time-structuur is afgestapt. Hiermee wil ik niet zeggen dat de game anno nu niet meer leuk is om te spelen – maar wel dat het na 25 jaar aan nieuwe games een klein beetje van zijn gameplay-glans verloren heeft. Een lot dat Breath of the Wild en Tears of the Kingdom op een gegeven moment ongetwijfeld ook te wachten staat.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time's Link en Ganondorf

Ocarina of Time stelde stelde ons voor aan vele volkeren, waaronder de Gerudo en diens kwaadaardige leider Ganondorf.

Een waar meesterwerk

Maar het feit dat dit negentien jaar duurde, spreekt boekdelen. In een tijd waarin men nog uitvogelde hoe ze 3D in videospellen moesten verwerken, nam Nintendo een gedurfde stap vooruit. Een stap zo groots, dat Nintendo in de spellen die volgden, dit stramien vast kon houden. Een stap zo groots dat vrijwel alle andere games dit over namen. Dit oversteeg genres: een klassieker als Kingdom Hearts had er vast heel anders uitgezien zonder de Z-Targeting van Ocarina of Time. Je kunt zelfs stellen dat het gedachtegoed van Ocarina of Time, die toegankelijkheid, de wil om de wetten van videospellen te overschrijden, het fundament van de Wii en Nintendo DS vormden.

Ja, The Legend of Zelda: Ocarina of Time is nog altijd een meesterwerk. In 1998 stak het al met kop en schouders boven baanbrekende spellen als Metal Gear Solid en Half-Life uit. En nu, 25 jaar na dato, is het beter dan ooit te zien waarom. De term “beste game ooit gemaakt” vind ik spannend om in de mond te nemen, maar Ocarina of Time is misschien wel het beste voorbeeld van wat dat zou moeten zijn.

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0

Nieuws Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

27-07-2024

1

Rik

Apollo Justice – Ace Attorney Trilogy

2

Preview Apollo Justice - Ace Attorney Trilogy

11-12-2023

6

Rik

Soundtrack Sunday: de chille klanken van Phendrana Drifts

4

Special Soundtrack Sunday: de chille klanken van Phendrana Drifts

10-12-2023

3

Robin

Discussieer met ons mee! 11

Zool

11 dec 23 om 09:03

#12359‍

2134 XP | 402 comments

Het is een meesterwerk, hoewel de oorspronkelijke framerate inmiddels goor genoemd mag worden, de controls suboptimaal zijn en de watertempel best een nare tempel is.

Erik

11 dec 23 om 09:10

#12360‍

5349 XP | 380 comments

Haha ja, ik weet nog dat je altijd in het menu ook je schoenen uit een aan moest doen.  

Mitch

11 dec 23 om 09:41

#12361‍

3111 XP | 484 comments

De Water Temple is de beste dungeon in de game, na de Forest Temple.

OoT is nog steeds een toffe game, maar ik speel de vervolgen toch liever. Vanillevla heb je na een tijdje ook wel gezien.

rob1N

11 dec 23 om 12:23

#12368‍

5682 XP | 1095 comments

Het was inderdaad een van de betere tempels! Het was tenminste niet weer zo'n lineaire tempel waarbij je de sleutel in dezelfde kamer nog kon vinden... Je moest écht zoeken en puzzelen met die water levels. Iets wat ik in hedendaagse Zelda tempels echt mis. 

Paul

11 dec 23 om 10:16

#12362‍

3839 XP | 666 comments

Het is een meesterwerk van z'n tijd, maar er zijn zoveel dingen (een greep: QoL, physics, framerate, camerabesturing, voice acting) waardoor het nu niet meer dezelfde impact heeft.

Voor mij maakt dat OoT niet een minder meesterwerk dan bij release. Het is alleen lastig om 25 jaar later zo'n game op te pakken en hetzelfde gevoel los te maken als tijdens z'n eigen tijdperk.

Rogeroz

11 dec 23 om 10:51

#12364‍

491 XP | 97 comments

Het is zeer zeker een meesterwerk voor zijn tijd. En het is knap dat het in de huidige tijd eigenlijk nog steeds een goede game is met een episch verhaal en veel te doen. Het heeft de toon gezet voor alle Zelda games tot aan BotW. Ik zou dan wel adviseren om Ocarina of Time 3D te spelen op de 3DS. Dat is meer de ‘definitive edition’ en speelt de game volgens de moderne standaarden.

Mitch

11 dec 23 om 11:44

#12366‍

3111 XP | 484 comments

Zeker, de 3DS maakt het item menu en de iron boots e.d. een stuk chiller, plus grafisch is het een flinke boost vergeleken met de blokkendoos graphics en powerpoint framerate van de N64.

Selan

11 dec 23 om 11:35

#12365‍

2896 XP | 532 comments

Heb de game laatst weer 100% gespeeld via NSO (met de N64 controller!) en ondanks de punten genoemd door de mensen hierboven, blijft het toch echt een ijzer, ijzersterke game. Top notch game design en de dungeons blijven echt zo goed. Ja, alle andere (Zelda) games zijn mooier, groter, beter etc, maar het blijft nog steeds een prachtige ervaring wat mij betreft. Maar ik ben ook biased want dit heeft zo’n impact op mij gemaakt eind jaren ‘90 destijds

rob1N

11 dec 23 om 12:20

#12367‍

5682 XP | 1095 comments

Als je het nu speelt is het een clunky en ouderwetse game. Maar toen het voor het eerst verscheen was het zeker wel de beste game ooit. inmiddels zijn er honderden andere games uitgekomen die in vele opzichten beter zijn. Qua verhaal is OoT nog wel een van mijn favoriete games aller tijden, maar qua controls en grafisch is dat natuurlijk al lang niet meer het geval.

Robin

11 dec 23 om 14:06

#12370‍

3330 XP | 493 comments

Mijn mening over deze game is al uitgebreid besproken in de podcast .

Mooi stukje though Erik

Erik

11 dec 23 om 19:53

#12375‍

5349 XP | 380 comments

Dat hebben we geweten. ;P Thanks, Robin!