Maar tegelijkertijd worden de mensen niet vergeten die Link misschien al kennen van A Link to the Past. In misschien wel de meest briljante openingstitel-schermen van een videospel ooit, zien we een volwassen Link galopperen op Epona. Hij verslaat geen vijanden, we zien geen climactische cutscene met Ganondorf of Zelda, het is alleen hem, Epona en Hyrule Field, begeleid door rustige pianogeluiden. Alsof er een nieuwe dag begint, een nieuw avontuur. Maar het signaleert ook mysterie, iets wat jonge mensen misschien niet opvalt. Want waarom speel je als een jonge Link in het begin? Maar ook volwassenen kunnen resoneren met die jonge Link; want ook zij komen in een wereld terecht waarbij ze nagenoeg alles opnieuw moeten uitvinden.
Dat Nintendo hun spelers haarfijn kent, blijkt ook uit Breath of the Wild. Als een volwassen Link probeer je wanhopig te overleven in een wereld die zich tegen jou heeft gekeerd. Waar alles dat jij vroeger met Link in Ocarina of Time, The Wind Waker en Skyward Sword hebt meegemaakt, is weggevaagd. Er is een reden dat The Temple of Time zo prominent aan het begin van BotW is. Alles wat jij weet over Zelda, is niet meer. Het is tijd om opnieuw te beginnen. Griezelig treffend voor een spel dat alles wat we wisten over Zelda, na negentien jaar eindelijk op de schop nam.
Wat is perfectie?
Jaren geleden schreef ik een column over perfectie. Wat maakt een game perfect? Mijn conclusie was dat een game iets moet zijn dat leuk is om te beleven, waar je ultiem van kan genieten. Niet alleen jij en ik, maar de hele wereld. Dit wil ik iets nuanceren. Want dat alleen maakt The Legend of Zelda: Ocarina of Time geen meesterwerk. Net zoals dat tegenwoordig Breath of the Wild misschien iets te kort zou doen. Games die zich echt een meesterwerk willen noemen, moeten je ook zaken laten ervaren die je nooit meegemaakt hebt. Ze moeten de elementen die het genre zo goed maken, ten volste benutten en zelfs vooruit stuwen. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld Stardew Valley zo fantastisch was: het nam een genre waar al jaren geen vernieuwing meer in zat, en zocht hiervoor nieuwe grenzen op.
Maar er is nog een tweede reden waarom mijn column misschien iets te kort door de bocht is (sorry Erik uit 2017). Volgens die theorie, zou een spel als Ocarina of Time 25 jaar na dato niet meer perfect zijn. Want hoe fantastisch die game ook is: je speelt anno nu toch liever iets moderners, iets wat meer gestroomlijnd is. Er is een reden dat Nintendo in 2017, na bijna twintig jaar, van de Ocarina of Time-structuur is afgestapt. Hiermee wil ik niet zeggen dat de game anno nu niet meer leuk is om te spelen – maar wel dat het na 25 jaar aan nieuwe games een klein beetje van zijn gameplay-glans verloren heeft. Een lot dat Breath of the Wild en Tears of the Kingdom op een gegeven moment ongetwijfeld ook te wachten staat.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
11 dec 23 om 09:03
#12359
2134 XP | 402 comments
Het is een meesterwerk, hoewel de oorspronkelijke framerate inmiddels goor genoemd mag worden, de controls suboptimaal zijn en de watertempel best een nare tempel is.
11 dec 23 om 09:10
#12360
5349 XP | 380 comments
Haha ja, ik weet nog dat je altijd in het menu ook je schoenen uit een aan moest doen.
11 dec 23 om 09:41
#12361
3111 XP | 484 comments
De Water Temple is de beste dungeon in de game, na de Forest Temple.
OoT is nog steeds een toffe game, maar ik speel de vervolgen toch liever. Vanillevla heb je na een tijdje ook wel gezien.
11 dec 23 om 12:23
#12368
5682 XP | 1095 comments
Het was inderdaad een van de betere tempels! Het was tenminste niet weer zo'n lineaire tempel waarbij je de sleutel in dezelfde kamer nog kon vinden... Je moest écht zoeken en puzzelen met die water levels. Iets wat ik in hedendaagse Zelda tempels echt mis.
11 dec 23 om 10:16
#12362
3839 XP | 666 comments
Het is een meesterwerk van z'n tijd, maar er zijn zoveel dingen (een greep: QoL, physics, framerate, camerabesturing, voice acting) waardoor het nu niet meer dezelfde impact heeft.
Voor mij maakt dat OoT niet een minder meesterwerk dan bij release. Het is alleen lastig om 25 jaar later zo'n game op te pakken en hetzelfde gevoel los te maken als tijdens z'n eigen tijdperk.
11 dec 23 om 10:51
#12364
491 XP | 97 comments
Het is zeer zeker een meesterwerk voor zijn tijd. En het is knap dat het in de huidige tijd eigenlijk nog steeds een goede game is met een episch verhaal en veel te doen. Het heeft de toon gezet voor alle Zelda games tot aan BotW. Ik zou dan wel adviseren om Ocarina of Time 3D te spelen op de 3DS. Dat is meer de ‘definitive edition’ en speelt de game volgens de moderne standaarden.
11 dec 23 om 11:44
#12366
3111 XP | 484 comments
Zeker, de 3DS maakt het item menu en de iron boots e.d. een stuk chiller, plus grafisch is het een flinke boost vergeleken met de blokkendoos graphics en powerpoint framerate van de N64.
11 dec 23 om 11:35
#12365
2896 XP | 532 comments
Heb de game laatst weer 100% gespeeld via NSO (met de N64 controller!) en ondanks de punten genoemd door de mensen hierboven, blijft het toch echt een ijzer, ijzersterke game. Top notch game design en de dungeons blijven echt zo goed. Ja, alle andere (Zelda) games zijn mooier, groter, beter etc, maar het blijft nog steeds een prachtige ervaring wat mij betreft. Maar ik ben ook biased want dit heeft zo’n impact op mij gemaakt eind jaren ‘90 destijds![](https://n1up.nl/wp-content/plugins/n1-extension/assets/emoticons/56.gif)
11 dec 23 om 12:20
#12367
5682 XP | 1095 comments
Als je het nu speelt is het een clunky en ouderwetse game. Maar toen het voor het eerst verscheen was het zeker wel de beste game ooit. inmiddels zijn er honderden andere games uitgekomen die in vele opzichten beter zijn. Qua verhaal is OoT nog wel een van mijn favoriete games aller tijden, maar qua controls en grafisch is dat natuurlijk al lang niet meer het geval.
11 dec 23 om 14:06
#12370
3330 XP | 493 comments
Mijn mening over deze game is al uitgebreid besproken in de podcast
.
Mooi stukje though Erik![](https://n1up.nl/wp-content/plugins/n1-extension/assets/emoticons/17.gif)
11 dec 23 om 19:53
#12375
5349 XP | 380 comments
Dat hebben we geweten. ;P Thanks, Robin!