De wederopstanding
“Wanneer je spellen maakt, is het lastig om door iedereen geliefd te zijn. Maar het is makkelijker om te denken “wat moet ik doen om niet door iedereen gehaat te worden?”
Toen Intelligent Systems in 2010 die mededeling van Nintendo kreeg, heerste er intern paniek. Natuurlijk wist het team dat de franchise nooit écht goed verkocht, maar desondanks voelde het alsof de serie een soort onschendbare status had. Fire Emblem had altijd een hechte en actieve fanbase en daarnaast vormde het een welkome variatie op het aanbod van Nintendo. Maar nu was er werk aan de winkel: de volgende game moest en zou een succes worden.
Waar paniek is, volgen ook de meest creatieve ideeën. De projectmanager van Awakening, Masahiro Higuchi, zei hierover: “We maakten voorstellen die compleet afstapten van die middeleeuwse wereld – zoals een Fire Emblem in de moderne wereld of eentje die voelde als een sprookje.” Het ging zelfs nog verder: op een gegeven moment wilde het team dat de game die later Awakening zou worden, zich op Mars zou afspelen. Op Mars, ja.
Uiteindelijk stelde een van de ontwikkelaars vanuit Nintendo, Hitoshi Yamagami, voor om in plaats daarvan juist een samensmelting van alles dat ze hiervoor hebben gedaan te maken [Fire Emblem: Awakening werd door Nintendo en Intelligent Systems samen ontwikkeld]. Een viering van alles dat Fire Emblem goed maakte. Als dit toch mogelijk de laatste Fire Emblem zou zijn, waarom dan niet eindigen met een knaller? Intelligent Systems hield onder andere een enquête onder haar werknemers om te bepalen wat Fire Emblem nou zo iconisch maakte. Ontwikkeling kwam in een stroomversnelling, en algauw werd het ene na het andere idee aan de game toegevoegd.
Om ervoor te zorgen dat de game aansprekend oogde voor het westen, werd Yusuke Kozaki ingevlogen als character designer. Kozaki werkte eerder aan de art van No More Heroes, een spel dat gigantisch populair werd in Europa en Amerika. Daarnaast was het de allereerste Nintendo-game die in zou spelen op een steeds populairder wordend fenomeen: DLC. Ook nadat je de game had uitgespeeld, zou er nog extra content voor je klaar staan.
Ja, Intelligent Systems kreeg van Nintendo zeker de tijd en ruimte om van deze game een knaller te maken. Misschien ook wel omdat ook zij in het achterhoofd hadden dat dit wel eens de laatste kon zijn. De titel ‘Awakening’ (ontwaking) is niet voor niets gekozen: het representeert een ultieme Fire Emblem. Het was klaar, ze hadden twintig jaar lang hun best gedaan. Intern heette de game zelfs: “Fire Emblem Fin: The Children from the Brink”
Fire Emblem: Awakening verkocht uiteindelijk 2,35 miljoen exemplaren, en was na 22 jaar de eerste Fire Emblem-game die de grens van één miljoen doorbrak. Zijn populariteit zorgde ervoor dat Nintendo direct groen licht gaf aan twee nieuwe Fire Emblem-games. Drie van zijn personages zouden de overstap maken naar Super Smash Bros. en Fire Emblem Heroes, een viering van alle Fire Emblem-spellen, is in veel opzichten een hommage aan Awakening.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
4 feb 23 om 14:40
#8545
174 XP | 29 comments
Mooi artikel, Erik! Het blijft bizar hoe Awakening de franchise heeft gered. Fantastische game ook!
5 feb 23 om 11:17
#8550
4948 XP | 355 comments
Bedankt, Nils! Helemaal mee eens.
4 feb 23 om 17:55
#8546
4694 XP | 668 comments
Puur uit eigen ervaring: het feit dat permadeath eindelijk optioneel werd in Awakening was wat mij overhaalde om de serie eindelijk een kans te geven. Nooit uitgespeeld, though. Moet ik misschien weer eens opnieuw oppakken... ooit
5 feb 23 om 11:19
#8551
4948 XP | 355 comments
Haha, ja dat heeft vast een rol gespeeld. Bij 'oude' Fire Emblem-spellen had je vaak dat je bezig bleef met hetzelfde level. :p
4 feb 23 om 18:19
#8547
3176 XP | 469 comments
Ik heb de Fire Emblem Awakening DS XL edition. Grappig genoeg heb ik het spel nooit uitgespeeld; ook al heet het hoofdpersonage ook Robin in die game. Geen idee waarom Awakening mij niet wakker maakte. Shadows of Valentia op de 3DS was daar in tegen geweldig. Anyway, ik ben blij dat Fire Emblem nog steeds bestaat. Hoewel er zeker delen zijn waar ik echt niks mee heb. Is het wel één van mijn top drie Nintendo-franchises.
5 feb 23 om 11:23
#8553
4948 XP | 355 comments
Yeah!
4 feb 23 om 19:26
#8549
2786 XP | 539 comments
Ik heb juist na Awakening geen FE meer gekocht. Ik hield van het harde en moeilijke FE. En je favoriete personages het sterkst maken. Awakening liet je halverwege de game overnieuw beginnen. Weg waren de personages die je graag nog verder wilde trainen. Het relatiegedoe was grappig, maar niet waarvoor ik FE speelde. Heb Engage nog niet, maar doordat hij terug naar de roots lijkt te gaan wil ik die nog wel een kans geven.
5 feb 23 om 11:22
#8552
4948 XP | 355 comments
Ja, dat snap ik ook wel. Ik denk wat je noemt, ook is waarom de recensies van Fire Emblem Engage zo uiteen lopen. Maar als je van de oldschool Fire Emblem houdt, dan is Engage zeker een aanrader. Bijna vnaf het begin mag je al heerlijk prutsen met statistieken, Emblem Rings, wapens en andere gekkigheden.
5 feb 23 om 17:04
#8556
2655 XP | 485 comments
Voor mij was Awakening mijn eerste Fire Emblem game. Zocht destijds een nieuwe game voor de 3DS en las er veel goeds over. Kende de franchise vanwege Marth en Roy in Smash en besloot het toch te proberen. Dankzij casual mode het spel uitgespeeld. Sindsdien kijk ik wel uit elke keer naar een nieuwe Fire Emblem game