De GotY-nominatie van Erik: Zelda: Tears of the Kingdom

  • Special

  • 12 dec 23 om 08:30

  • Erik

  • 5

De Game of the Year-verkiezing is weer in aantocht en Erik nomineert… The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom 

Ook dit jaar leggen we de Game of the Year helemaal in handen van jullie, de community. Om je op te warmen voor het stemmen laat de redactie de beste en meest prominente Switch-titels van 2023 de revue passeren tijdens de stemperiode. Vandaag is het tijd voor de GotY-nominatie van onze held van Hyrule: Erik!

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Het cijfer voor The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is een van de moeilijkste die ik ooit in mijn leven moest bekokstoven. Dat het hoge ogen scoorde, dat was zeker. Maar moest ‘ie nou net als Breath of the Wild, in mijn ogen de beste game ooit gemaakt, ook een tien krijgen? Aan de ene kant wist Nintendo het onmogelijke neer te zetten en deze moderne klassieker te overtreffen met een nóg levendigere wereld en meer veelzijdige gameplay. Maar aan de andere kant was deze game niet mogelijk geweest zonder Breath of the Wild.

Uiteindelijk gaf ik de game een 9,5. Het hoogste cijfer dat ik, van wat ik mij kan heugen, ooit heb gegeven op N1-UP (Breath of the Wild heb ik niet gerecenseerd). Ergens was ik bang dat het te laag was, dat zelfs zo’n belachelijk hoge score deze fantastische game te kort zou doen.

Maar na de initiële hype, merkte ik hier in de community, op Reddit en andere websites – dat men toch iets genuanceerder begon te praten over Tears of the Kingdom. Hoewel de dungeons sterk waren verbeterd, waren de vier verhaallijnen toch te veel als een formule uitgewerkt. De luchteilanden, die zo gepromoot werden in trailers, daar werd toch wat weinig mee gedaan. En de game kwam toch stiekem vooral tot bloei voor creatievelingen; mensen die graag geprikkeld werden tijdens hun avontuur. Voor veel mensen voelde het constant alsof ze het net niet goed genoeg deden.

Toen begon ik weer over dat cijfer na te denken. Is een 9,5 niet te hoog? Had ik dan toch een iets te roze Breath of the Wild-bril op tijdens het spelen? Nee. Want iedereen die ook maar één moment Tears of the Kingdom heeft gespeeld, die weet dat dit een van de beste Nintendo Switch-games aller tijden is.

Een waardige Game of the Year?
Absoluut. Natuurlijk, op elke game kun je wel wat aanmerken. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom heeft echter het onmogelijke gedaan: het laat jou voor de tweede keer een wereld die je door en door kent helemaal opnieuw beleven.

Aan de ene kant door al je vaardigheden helemaal op de schop te nemen: Link kan nu door muren klimmen, voorwerpen aan zijn wapens plakken en de meest bizarre constructies in elkaar weven. Hij kan zelfs de tijd achteruit spoelen. Gameplay-mechanieken die stuk voor stuk op bizar creatieve wijze in het spel zijn gestopt. Niet alleen in de vele dungeons, maar ook in Hyrule zelf heb je Link’s nieuwe kunsten vaak nodig.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is een fantastische ervaring. Meer waar voor je geld ga je in 2023 niet krijgen. Die 9,5? Die is absoluut verdiend!

Heb jij al gestemd voor de N1-UP Game of the Year? Op 31 december maken we de N1-UP Game of the Year 2023 bekend!

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

0

Nieuws Mario & Luigi: Brothership krijgt Amerikaanse leeftijdsclassificatie

27-07-2024

1

Rik

Donkey Konga: Bongo no Tatsujin

1

Special Donkey Konga: Bongo no Tatsujin

12-12-2023

2

ProfessorBonk

Meest gedownloadde Switch-spellen in Europa [november 2023]

0

Nieuws Meest gedownloadde Switch-spellen in Europa [november 2023]

11-12-2023

3

Coen

Discussieer met ons mee! 5

Arkalay

12 dec 23 om 12:18

#12384‍

308 XP | 59 comments

En als verassing The Depths. Dat vond ik toch wel heel erg tof.

Paul

12 dec 23 om 13:45

#12385‍

3839 XP | 666 comments

Eens, hoe hebben ze dat geheim gehouden?! Het moge dan dezelfde Hyrule zijn als in BotW, maar ik vond dat er genoeg te doen en te zien was om het niet als storend te ervaren. We spelen immers al decennialang in Hyrule

Erik

12 dec 23 om 14:08

#12387‍

5349 XP | 380 comments

Jaaa, dat ze dat geheim hebben gehouden was echt fantastisch. Het schijnt ook dat ze juist de focus in de trailers op die hemeleilanden hebben gezet om dat te verbloemen.

Garrus

12 dec 23 om 18:26

#12396‍

1576 XP | 287 comments

Interessante mening.. Ik vond Tears of the Kingdom iets beter dan Breath of the Wild - maar ook niet veel. De grotten en Dephts waren waren geweldig, maar de ''normale'' wereld was - wederom - saai en kaal. Ik wil constant uitgedaagd worden, constant iets ontdekken (zoals de ? plekken in Witcher 3 of de diverse dungeons in Skyrim). Hier.. was niets van dit alles. Ja, heel af en toe kom je een NPC of shrine tegen.. maar voor de rest voelde het gewoon zo leeg aan. Heel erg jammer, maar het was VEEL erger in BotW, dus wellicht kunnen ze bij de derde open wereld game de formule perfectioneren. Hopelijk.

Anders blijf ik fijn bij Skyward Sword HD en Ocarina of Time 3D.

rob1N

13 dec 23 om 10:53

#12401‍

5682 XP | 1095 comments

De vele dungeons? lol, de meeste "dungeons" waren meer een klein puzzeltje. De grootste flater vond ik de Spirit Temple: een gevecht in een boksring. Okay, mensen zeggen dat het hele stuk wat zich ervoor afspeelt, part of the dungeon is... dat assembling the parts of Mineru's dinges... Dat zie ik niet als een dungeon/temple. Sommige stukjes waren wel tof om zo tegen te komen. Die fire temple was echt een verrassing toen ik daar voor het eerst per ongeluk inliep. Maar die wind temple, wat was dat makkelijk... en dan die water temple... Wat mij dan vooral weer stoort, is dat elke dungeon of temple, hoe je het ook noemen wilt, dezelfde opbouw en oplossing had. Activeer wat switches en voila, de boss fight.

Hmjah, TotK was tof, ik was vooral blij om Ganondorf terug te zien. Het hele bouwen van die structures werd tedious op een gegeven moment en elke keer als je een gevecht aanging, moest je er weer achterkomen dat je net niet genoeg van die zooi bij je hebt waardoor je eerst weer een uur moest gaan grinden en meuk verzamelen. Ik vond de Depths zeker een waardige toevoeging maar ook wel erg repetitief in hoe het eruit ziet. Heel veel copy-paste structures. Je merkt dat er wel wat gerushed is in het ontwerpen van de Depths gebieden. Je kon telkens weer zo'n piece of armor vinden in een klein tempeltje van pilaartjes. Daar zat echt geen uitdaging in. Ik heb me prima vermaakt met de game maar minder dan met BotW.