Palworld kreeg na de eerst vertoonde trailers meteen de naam Pokémon Gun. Simpelweg omdat het leek op hetzelfde concept als Pokémon, maar dan met geweren voor zowel jezelf als jouw “Pal” (de Pokémon). Maar, wat is Palworld eigenlijk? In dit artikel neem ik je mee naar Palworld, de vergelijkingen met Pokémon, de controverse achter het spel en wat nou wél een goede fakemon maakt.
Laat ik beginnen met een belangrijk punt: Palworld is niet verkrijgbaar op de Nintendo Switch. Het is enkel op Steam en Xbox-platformen beschikbaar. Daar is het razend populair: inmiddels is het spel al meer dan acht miljoen keer verkocht op Steam en zijn de recensies erg positief. Momenteel is Palworld nog in early access: het krijgt het hele jaar nog updates volgens de uitgever.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
26 jan 24 om 13:00
#12786
3155 XP | 492 comments
Tof stukje Evelyne, leuk om jouw perspectief te lezen
26 jan 24 om 13:17
#12787
1689 XP | 331 comments
Behalve de designs van de beestjes en de "pokeball" voorwerpen, hebben ze nog meer gestolen?Want van wat ik begreep is Palworld met een klein team gemaakt en wellicht hadden ze geen tijd/geld/zin om meer moeite in de designs te steken dan Pokemon snel kopieren. Maar dat kan nu alsnog gedaan worden nu t succesvol is en ze wat meer geld hebben om met nieuwe designs te komen.
Is er daarnaast nog iets anders afgekeken van Pokemon? Pokemon is geen survival/crafting-game
26 jan 24 om 13:38
#12788
2208 XP | 359 comments
Pokemon is inderdaad geen survival game en Palmon combineert Ark ( de technologie en het reizen van tijdperken) , Zelda Breath of the Wild (de omgevingen en veel voorwepen, geluidjes), Pokemon en fortnite (de kistjes en geweren) met elkaar ipv alleen Pokemon waar voornamelijk over gesproken wordt.Echter ligt het iets ingewikkelder doordat Pokemon Legends Arceus bestaat.Er zijn bv towers die zich als een soort gym voordoen met een "gymleader" en een monster, die veel weg hebben van bv Pokemon Legends Arceus battles tegen de nobles (kleavor, Lilligant etc) , de titanen van Violet/Scarlet (maar dan niet turn based). Ook het snel switchen van bv de pokemon in dat soort battles hebben veel van Legends arceus. Het damage nemen van monsters die je aanvallen en een muziekje wat je constant volgt als je eigenlijk nog in battle bent met de palmon terwijl je weg probeert te lopen is daar ook mee te verglijken. Ook had Arceus het dodgerollen met cooldowns, wat ook weer hier ter sprake komt.In Legends arceus kon je bv ook ballen maken en ook dat is hier ter sprake. Verder kan je veel voorwerpen ook op de grond vinden (dus zonder dat je moet hakken, minen of iets in die trand) wat ook in Arceus gebeurd. Veel pal's vallen je niet aan als ze je niet zien, Als ze je wel zien rennen ze weg of gaan juist in de aanval, daarnaast was er ook een soort extra catchbonus als je de "sphere" naar een pal gooit van achteraf. Mocht TPCI inderdaad hun onderzoek uitbrengen en overgaan tot een rechtzaak is het hoogwaarschijnlijk dat ze vooral Pokemon Legends Arceus naar voren brengen. ^^
27 jan 24 om 00:38
#12796
1689 XP | 331 comments
Ik weet niet in hoe verre t letterlijk lijkt op Arceus, heb dat spel nooit gespeeld, maar wat je beschrijft klinkt mij veelal als basis feautres die in veel meer spellen zitten.
26 jan 24 om 13:44
#12789
3924 XP | 683 comments
Dat is niet wat een grijs gebied betekent. Bedoel je dat het niet uit te sluiten is?
Vage conclusie na aan te geven dat er geen bewijs is en dat de ontwikkelaar het ontkent.
Je bent sowieso van Steam verplicht dit aan te geven op de gamepagina, als er AI is gebruikt. Waarom is dit toch plausibel volgens mensen?
Edit: de opmaak van deze tekst is inconsistent maar daar kan ik niks aan doen, want het is gewoon tekst gekopieerd van het artikel en dan doet ie vaag
26 jan 24 om 14:48
#12790
2208 XP | 359 comments
Doordat het bedrijf toen zelf nog uberhaupt niet met AI bezig was, noem ik het grijs gebied, maar ik heb het aangepast.Sinds de release van AI Imposter is het bedrijf pas bezig met AI. Er zijn zo vaak grote bedrijven die ontkennen dat ze ergens GEEN gebruik van maken en het uiteindelijk toch doen om zo goed naarvoren te komen. Zo zijn er zat kunstenaren die neergezet worden als AI robot en uiteindelijk bewijs moeten leveren aan websites om te laten zien dat ze echt iets zelf tekenen. Ik heb hier ook al een keer te maken mee gehad. Iemand report mijn tekening als AI, mijn account werd permanent geband. Toen heb ik via mail met de moderators van de website gesproken en bewijs moeten aanleggen dat ik geen AI gebruik en alles zelf teken. Uiteindelijk ben ik geunbanned maar had ik eigenlijk geen zin meer om daar op de site te zijn ^^".Het erge is echter dat mensen die wel AI gebruiken er vaak gewoon doorkomen, niks aangeven en pas later door de mand vallen. Dit geldt niet alleen voor de kleine tekenaren maar ook voor tekenaren die veel groter zijn en vaak op conventies staan. Ze hebben wel hun eigen AI machine gemaakt, maar geven niet toe dat ze met AI werken terwijl dit wel zo is. Het herkennen van AI bij tekeningen is soms makkelijk omdat een personage een vinger teveel heeft of ergens een lijn niet klopt, maar daar kan zelfs omheen gewerkt worden, maar ook dit is niet vaak het geval. Soms lijkt het gewoon een normale tekening met niks aan de hand. Om die AI te kunnen onderscheiden wordt er gebruik gemaakt van een filter die erover gegooid wordt. Daardoor kan inconsistentie en andere vage trekjes uit een tekening gehaald worden die niet zonder te vinden is.Hoe dat in games zit is vast een stuk ingewikkelder. Wie weet is alleen het idee van Palworld uit een AI robot gekomen en verder niks? Dan is er technisch gezien ook met AI gewerkt maar dan alleen in de beginfase om een idee op te doen en kan je dit bv nooit uit het spel halen en zou je dit als maker makkelijk kunnen ontkennen, want het is niet echt terug te halen. Wie weet zijn de monsters wel uit een AI robot gekomen en geven de tekenaars/model-makers aan dat het eerste concept meteen goed was. Misschien denk ik hier zelf te ingewikkeld over, maar zo werkt mijn brein wel als er zo een statement aangegeven wordt.Denk ik dat er met AI gewerkt is? Geen idee, ik denk zelf dat de monsters eigenlijk overtrek werk geweest is, maar ik weet te weinig van AI om daar echt inzicht op te geven. Daarom ga ik ook niet zeggen dat ik iets geloof zonder dat er ECHT bewijs wordt geleverd, waarbij concepten etc vertoond worden.
26 jan 24 om 17:50
#12794
5892 XP | 1137 comments
er bestaat ook nog een AI gebruiken ter inspiratie. Waarschijnlijk zien ze zelf ook wel dat het niet klopt en halen vervolgens alle flaws eruit. Wat mij vooral opvalt aan de Pals is dat ze allemaal zo 'random' lijken. het zijn 'gewoon monstertjes' zonder enige backstory in tegenstelling tot Pokemon die wel allemaal doordacht zijn.
27 jan 24 om 17:08
#12803
3924 XP | 683 comments
Als ze pre- of live-generated AI assistance hebben gebruikt dan moeten ze dat aangeven op Steam. Lijkt me niet dat ze dat riskeren door het verborgen te houden.