Cremis_Eevee_Palworld_pokemon

De gelijkenissen tussen Palworld en Pokémon

Palworld kreeg na de eerst vertoonde trailers meteen de naam Pokémon Gun. Simpelweg omdat het leek op hetzelfde concept als Pokémon, maar dan met geweren voor zowel jezelf als jouw “Pal” (de Pokémon). Maar, wat is Palworld eigenlijk? In dit artikel neem ik je mee naar Palworld, de vergelijkingen met Pokémon, de controverse achter het spel en wat nou wél een goede fakemon maakt. 

Laat ik beginnen met een belangrijk punt: Palworld is niet verkrijgbaar op de Nintendo Switch. Het is enkel op Steam en Xbox-platformen beschikbaar. Daar is het razend populair: inmiddels is het spel al meer dan acht miljoen keer verkocht op Steam en zijn de recensies erg positief. Momenteel is Palworld nog in early access: het krijgt het hele jaar nog updates volgens de uitgever.

Wat is Palworld? 

Palworld is eigenlijk een soort survivalspel met daaraan de toevoeging van “Pals”. Het heeft heel veel weg van spellen als de nieuwe LEGO Fortnite en Ark Survival. Je moet voedsel binnenkrijgen, warm blijven en jezelf beschermen tegen de gevaren die op de loer liggen. Verder bouw je een eigen basis, waarbij je jouw eigen voorzieningen hebt om het leven makkelijker te maken. Jouw Pals kunnen hierbij helpen want ze hebben allemaal hun eigen eigenschappen. Zo zijn er houthakkers, steenhouwers et cetera.

Bij je basis moet je ook upgrades uitvoeren. Deze upgrades zorgen niet alleen dat je meer kan bouwen, maar ook van tijdperk naar tijdperk kan reizen.. Zo begin je het spel zeker niet met een geweer. Je begint met pijl-en-boog of een bijl en moet heel veel grinden om verder te komen. Dit vereist veel tijd. Wel zijn er NPC’s die al een geweer hebben. Deze droppen echter geen geweer, maar wel ammo. Palworld is in ieder geval niet helemaal Pokémon Gun, zoals de meeste dachten. Op zich ben ik hier wel blij mee, zo voelt het meer als een beloning als je uiteindelijk bij het doel komt.

De gelijkenissen tussen Palworld en Pokémon

Palworld lijkt heel erg op Pokémon. Heel erg. Dit lijkt misschien ‘gewoon’ voor een Pokémon-like, maar Nexomon en TemTem hebben bijvoorbeeld ontwerpen die van Pokémon afwijken. Wel zijn deze games erop geïnspireerd: er zijn zelfs een soort Pokémon Centers en Pokébal-achtige voorwerpen om ze te vangen. Palworld gaat helaas niet helemaal de goede richting op.

Twitter staat vol met vergelijkingen, maar ook toen ik het spel speelde, kon ik mijn ogen niet geloven. Daarnaast heeft Mitch ook zijn mening hierover gedeeld. Zo is er een duidelijke Shiny dynamax Eevee met gele wangetjesl Ook is er een Luxray met andere kleurtjes, een Shaymin die met statische elektriciteit in aanraking is gekomen, een Espurr die wat bozer is geworden, maar ook een combinatie van Emolga en Sylveon. Zo zijn er nog veel meer vergelijkbare wezentjes, maar deze kom je in het begin al tegen.

De vergelijking gaat zelfs nog verder: Palworld heeft ook zijn eigen versie van shiny Pokémon. Het diertje wordt enorm groot en heeft glitters om zich heen. Het is niet helemaal origineel, maar het is tenminste wel iets anders dan Pokémon, hoewel het wel iets weg heeft van Alfa Pokémon die in Legends Arceus geïntroduceerd werden.

Palmon_shiny_lucky

Zijn Palworld’s designs gemaakt door Artificial Intelligence?

Er wordt heftig gespeculeerd en met vuur gegooid naar ontwikkelaar Pocketpair dat er AI is gebruikt. Dit komt omdat Pocketpair de titel AI: Art Imposter heeft gepubliceerd. Dit is een spel waarin spelers woorden kunnen intypen en hier een afbeelding door laten generen. Dit spel is in november 2022 uitgegeven.

Palworld’s eerste trailer kwam echter uit op 5 juni 2021. Hierdoor is het gebruik van AI om wezentjes te creëren niet duidelijk, want ze zijn pas veel later begonnen met het gebruik van AI. Het is goed mogelijk dat er uiteindelijk met AI gewerkt is, kijkende naar de combinaties van de monsters, maar dit kan ook puur uit hun eigen inspiratie team gekomen zijn. Er is dus geen bewijs dat Palworld met AI gemaakt is, en de ontwikkelaar ontkent het zelf ook.
Het is in ieder geval zeker dat de ontwikkelaar vaker inspiratie haalt bij Nintendo. Zo heeft het bedrijf ook Craftopia uitgegeven, een soort survival-spel dat veel weg heeft van Breath of the Wild, maar dan zonder het spannende verhaal en meer survival mechanics. Echter lijken de vijanden in de titel erg veel op Moblins en Lynels en hebben zelfs de cover-art en het intro filmpje precies dezelfde stijl als BOTW. Craftopia kreeg zijn eerste trailer in 2020. Of dit spel ook met AI ontwikkeld is, is onbekend.

Craftopia_Zelda_breath_of_the_wild

Wat maakt dan wel een goede fakemon?

Tekeningen worden wel eens geïnspireerd op andere tekeningen. Dit gebeurt eigenlijk altijd al. Als kunstenaars iets maken, zijn ze vaak geïnspireerd door iets anders. Om het te laten kloppen gaan ze op zoek naar elementen die erbij passen om zo iets moois te creëren. Zo zijn er mensen die Pikachu met blauwe wangetjes tekenen en het dan claimen als hun eigen personage (wat natuurlijk niet helemaal de bedoeling is). Ook zijn er bijvoorbeeld veel fanmon die geinspireerd zijn op bestaande Pokémon, maar toch wel een ander tintje hebben en niet simpelweg een Pikachu met blauwe wangetjes is.

fakemon_evolutions_excisting_pokemon

Zo zijn de hierboven vertoonde Pokemon gebaseerd op al bestaande Pokémon. Hier zie je duidelijk Mewtwo, Celebi, keldeo en Marshadow maar dan iets aangepast. Het heeft al iets unieks maar is echter nog makkelijk te koppelen aan bestaande monsters.

Maar zo heb je ook het hierboven vertoonde trio gemaakt door artist Koji op Amino apps. Tuurlijk zou je kunnen zeggen dat de eerste een Noibat is met Emolga, maar hij heeft eigenlijk nu compleet zijn eigen ontwerp, alle kenmerkende factoren van Emolga en Noibat zijn volledig weg en het is iets totaal nieuws geworden. Hetzelfde geldt voor de andere creaties. Dit is wat een fakemon goed maakt en niet wat bijvoorbeeld Palworld doet met sommige monsters.

Hoe ontwerpt Pokémon zelf zijn designs?

Hoe Pokémon zelf ontworpen worden is een uniek proces waar je specials over kan schrijven. Het belangrijkste is echter dat communicatie op nummer 1 staat. Deze communicatie is specifiek om ervoor te zorgen dat er geen overlappende ontwerpen voortkomen en alles uniek blijft. Er wordt altijd rekening gehouden met het land waarop de regio gebaseerd is, maar ook met de leefomgeving en type.

Monsters die afgewezen worden, worden niet direct weggedaan. Door middel van feedback krijgt het uiteindelijk een nieuw ontwerp, waardoor het in een ander spel misschien terugkomt.

Rejected_pokemon_barunda

Hoe wordt Palworld ontvangen?

Hoewel deze negatieve golf er is, zijn er ook veel spelers die dol zijn op het spel. Er zijn momenteel 106.000 positieve reviews, tegenover bijna 6.000 negatieve (die vooral ingaan op AI). Deze reviews zijn op zich terecht als je het feit wegneemt dat er veel van Pokémon is na gemaakt. Veel mensen zijn echter dol op het zelf kunnen hoeden van de schapen en kippen en vinden het juist leuk dat het veel weg heeft van die bekende franchise weg heeft.

Het spel speelt heerlijk weg, is redelijk ontspannend en met vrienden spelen geeft enorm veel lol. De raid bossen, dungeons en torens die je moet overwinnen zijn veel leuker en ietsjes makkelijk om te doen met een groep.. Eigenlijk ben ik stiekem heel benieuwd wat eraan toegevoegd gaat worden! Zouden ze toffe nieuwe Pals toevoegen of misschien nieuwe gebieden? Wat zou jij willen dat ze toevoegen?

Like dit bericht:

Over Evelyne

Evelyne is onze nieuwe redacteur bij N1-UP. Haar favoriete Nintendo-personage is Piplup van Pokémon.

Lees meer over Evelyne

Recente artikelen

Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

0

Review Caravan SandWitch, programmeren met de Franse slag

16-09-2024

1

Rik

Hoofdafbeelding van Splatoon 3 op de Nintendo Switch

0

Nieuws Splatoon 3 geüpdatet naar Versie 6.1.0; dit zit er in

26-01-2024

2

Karina

Nintendo-componist Koji Kondo mag belangrijke prijs in ontvangst nemen

2

Nieuws Nintendo-componist Koji Kondo mag belangrijke prijs in ontvangst nemen

26-01-2024

4

Karlijn

Discussieer met ons mee! 8

Mitch

26 jan 24 om 13:00

#12786‍

3155 XP | 492 comments

Tof stukje Evelyne, leuk om jouw perspectief te lezen

N2up

26 jan 24 om 13:17

#12787‍

1689 XP | 331 comments

Behalve de designs van de beestjes en de "pokeball" voorwerpen, hebben ze nog meer gestolen?Want van wat ik begreep is Palworld met een klein team gemaakt en wellicht hadden ze geen tijd/geld/zin om meer moeite in de designs te steken dan Pokemon snel kopieren. Maar dat kan nu alsnog gedaan worden nu t succesvol is en ze wat meer geld hebben om met nieuwe designs te komen.

Is er daarnaast nog iets anders afgekeken van Pokemon? Pokemon is geen survival/crafting-game

lifegiving

26 jan 24 om 13:38

#12788‍

2208 XP | 359 comments

Pokemon is inderdaad geen survival game en Palmon combineert Ark ( de technologie en het reizen van tijdperken) , Zelda Breath of the Wild (de omgevingen en veel voorwepen, geluidjes), Pokemon en fortnite (de kistjes en geweren) met elkaar ipv alleen Pokemon waar voornamelijk over gesproken wordt.Echter ligt het iets ingewikkelder doordat Pokemon Legends Arceus bestaat.Er zijn bv towers die zich als een soort gym voordoen met een "gymleader" en een monster, die veel weg hebben van bv Pokemon Legends Arceus battles tegen de nobles (kleavor, Lilligant etc) , de titanen van Violet/Scarlet (maar dan niet turn based).  Ook het snel switchen van bv de pokemon in dat soort battles hebben veel van Legends arceus. Het damage nemen van monsters die je aanvallen en een muziekje wat je constant volgt als je eigenlijk nog in battle bent met de palmon terwijl je weg probeert te lopen is daar ook mee te verglijken. Ook had Arceus het dodgerollen met cooldowns, wat ook weer hier ter sprake komt.In Legends arceus kon je bv ook ballen maken en ook dat is hier ter sprake. Verder kan je veel voorwerpen ook op de grond vinden (dus zonder dat je moet hakken, minen of iets in die trand) wat ook in Arceus gebeurd. Veel pal's vallen je niet aan als ze je niet zien, Als ze je wel zien rennen ze weg of gaan juist in de aanval, daarnaast was er ook een soort extra catchbonus als je de "sphere" naar een pal gooit van achteraf. Mocht TPCI inderdaad hun onderzoek uitbrengen en overgaan tot een rechtzaak  is het hoogwaarschijnlijk dat ze vooral Pokemon Legends Arceus naar voren brengen. ^^

N2up

27 jan 24 om 00:38

#12796‍

1689 XP | 331 comments

Ik weet niet in hoe verre t letterlijk lijkt op Arceus, heb dat spel nooit gespeeld, maar wat je beschrijft klinkt mij veelal als basis feautres die in veel meer spellen zitten.

Paul

26 jan 24 om 13:44

#12789‍

3924 XP | 683 comments

 

Palworld’s eerste trailer kwam echter uit op 5 juni 2021. Hierdoor is het gebruik van AI om wezentjes te creëren nogal grijs gebied

Dat is niet wat een grijs gebied betekent. Bedoel je dat het niet uit te sluiten is?

Het is goed mogelijk dat er uiteindelijk met AI gewerkt

Vage conclusie na aan te geven dat er geen bewijs is en dat de ontwikkelaar het ontkent.

Je bent sowieso van Steam verplicht dit aan te geven op de gamepagina, als er AI is gebruikt. Waarom is dit toch plausibel volgens mensen?

Edit: de opmaak van deze tekst is inconsistent maar daar kan ik niks aan doen, want het is gewoon tekst gekopieerd van het artikel en dan doet ie vaag

 

lifegiving

26 jan 24 om 14:48

#12790‍

2208 XP | 359 comments

Doordat het bedrijf toen zelf nog uberhaupt niet met AI bezig was, noem ik het grijs gebied, maar ik heb het aangepast.Sinds de release van AI Imposter is het bedrijf pas bezig  met AI. Er zijn zo vaak grote bedrijven die ontkennen dat ze ergens GEEN gebruik van maken en het uiteindelijk toch doen om zo goed naarvoren te komen. Zo zijn er zat kunstenaren die neergezet worden als AI robot en uiteindelijk bewijs moeten leveren aan websites om te laten zien dat ze echt iets zelf tekenen. Ik heb hier ook al een keer te maken mee gehad. Iemand report mijn tekening als AI, mijn account werd permanent geband. Toen heb ik via mail met de moderators van de website gesproken en bewijs moeten aanleggen dat ik geen AI gebruik en alles zelf teken. Uiteindelijk ben ik geunbanned maar had ik eigenlijk geen zin meer om daar op de site te zijn ^^".Het erge is echter dat mensen die wel AI gebruiken er vaak gewoon doorkomen, niks aangeven en pas later door de mand vallen. Dit geldt niet alleen voor de kleine tekenaren maar ook voor tekenaren die veel groter zijn en vaak op conventies staan. Ze hebben wel hun eigen AI machine gemaakt, maar geven niet toe dat ze met AI werken terwijl dit wel zo is. Het herkennen van AI bij tekeningen is soms makkelijk omdat een personage een vinger teveel heeft of ergens een lijn niet klopt, maar daar kan zelfs omheen gewerkt worden, maar ook dit is niet vaak het geval. Soms lijkt het gewoon een normale tekening met niks aan de hand.  Om die AI te kunnen onderscheiden wordt er gebruik gemaakt van een filter die erover gegooid wordt. Daardoor kan inconsistentie en andere vage trekjes uit een tekening gehaald worden die niet zonder te vinden is.Hoe dat in games zit is vast een stuk ingewikkelder. Wie weet is alleen het idee van Palworld uit een AI robot gekomen en verder niks? Dan is er technisch gezien ook met AI gewerkt maar dan alleen in de beginfase om een idee op te doen en kan je dit bv nooit uit het spel halen en zou je dit als maker makkelijk kunnen ontkennen, want het is niet echt terug te halen. Wie weet zijn de monsters wel uit een AI robot gekomen en geven de tekenaars/model-makers aan dat het eerste concept meteen goed was. Misschien denk ik hier zelf te ingewikkeld over, maar zo werkt mijn brein wel als er zo een statement aangegeven wordt.Denk ik dat er met AI gewerkt is? Geen idee, ik denk zelf dat de monsters eigenlijk overtrek werk geweest is, maar ik weet te weinig van AI om daar echt inzicht op te geven. Daarom ga ik ook niet zeggen dat ik iets geloof zonder dat er ECHT bewijs wordt geleverd, waarbij concepten etc vertoond worden.

rob1N

26 jan 24 om 17:50

#12794‍

5892 XP | 1137 comments

er bestaat ook nog een AI gebruiken ter inspiratie. Waarschijnlijk zien ze zelf ook wel dat het niet klopt en halen vervolgens alle flaws eruit. Wat mij vooral opvalt aan de Pals is dat ze allemaal zo 'random' lijken. het zijn 'gewoon monstertjes' zonder enige backstory in tegenstelling tot Pokemon die wel allemaal doordacht zijn.

Paul

27 jan 24 om 17:08

#12803‍

3924 XP | 683 comments

Als ze pre- of live-generated AI assistance hebben gebruikt dan moeten ze dat aangeven op Steam. Lijkt me niet dat ze dat riskeren door het verborgen te houden.