Game Freak kan eindelijk opgelucht ademhalen. Na jaren van wrok, haat en onaardige reacties, zijn de gemoederen van de kritische Pokémon-fan eindelijk bedaard. Het is ze eindelijk gelukt.
God of War op de PlayStation 4 portretteerde Kratos als een vader. Naughty Dog groeide op als maker van vrolijke platformspelletjes tot geestelijk vader van volwassen avontuur Last of Us, gezien als een van de beste spellen ooit gemaakt. Nintendo herdefinieerde met The Legend of Zelda: Breath of the Wild eigenhandig wat een Zelda-spel moet zijn. Allemaal producten die zijn ontstaan doordat de gamers van vroeger zijn opgegroeid.
Bij Pokémon zit dat ‘meegroeien’ een tikkeltje anders. Waar het gros van de games voor pubers of jongvolwassenen wordt gemaakt, zijn het originele Red, Blue en Green specifiek voor kinderen. Gemaakt om gezellig te ruilen en vechten met je vriendjes op het schoolplein. Hét ideale cadeautje voor ouders om te geven. Die insteek heeft Game Freak nooit losgelaten – ondanks dat ook de oorspronkelijke kinderen inmiddels (jong)volwassenen zijn geworden. En voor lange tijd hoefde dat ook niet.
Parallellen tussen Zelda en Pokémon
Tussen Zelda en Pokémon zijn veel parallellen te vinden. Zowel Pokémon Red & Blue als The Legend of Zelda: A Link to the Past waren zo briljant en grensverleggend, dat op de schop nemen helemaal niet nodig was. Kanto, Johto, Hoenn, Sinnoh of tijd, water, wolven en lucht; dezelfde opbouw zorgde elke keer moeiteloos voor een uitstekende game.
Toch kent elk concept, hoe briljant ook, haar limieten. Die limieten kwamen bij de Zelda-franchise in de lucht, bij de release van Skyward Sword. Voor het eerst kwamen er wat voorzichtige kritieken op een franchise die altijd onaangetast leek. Waarom zijn deze games zo lineair en wordt mijn handje zoveel vastgehouden? Waar blijft dat Hyrule waar je echt kan gaan en staan waar je wil? Skyward Sword wordt tot op de dag van vandaag (ik overdrijf nu) als het zwarte schaap van de franchise gezien).
Nintendo hoorde de kritieken, en zag in dat hun succesformule niet oneindig houdbaar was. Ze gingen terug naar de tekentafel. Breath of the Wild was geboren.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
10 feb 22 om 18:04
#3609
3180 XP | 469 comments
Leuk stukje! En ook helemaal mee eens. Ik ben ook benieuwd wat Legends Arceus gaat doen met de rest van de franchise.
11 feb 22 om 10:43
#3630
5899 XP | 1092 comments
Als ik de game zie dan zou ik echt niet zeggen dat de serie volwassen is geworden. Daar heeft het te veel last van jeugdpuistjes van.
11 feb 22 om 13:02
#3637
616 XP | 115 comments
Arceus is cool, maar voelt nog steeds als een halve upgrade t.o.v. de mainline games.
Ik zie niemand praten over hoe doelloos de Pokémon rondlopen in het wild. De Pokémon reageren nauwelijks op elkaar en op hun omgeving. Waarom eet een Ponyta geen gras? De eet-animatie bestaat...
Waarom bouwt een Bidoof geen dam? Misschien is dat te moeilijk, maar ze kunnen toch best houtblokjes oprapen? Een stukje hout kun je gewoon vinden, maar een Bidoof zal deze nooit oprapen.
Waarom kan een Wurmple doodleuk langs een Starley lopen? Eten de vogels ineens geen wormen meer? Op de speler kunnen Pokémon op 3 manieren reageren: agressief (aanvallen), passief (negeren) en angstig (wegrennen). Je zou denken dat het niet moeilijk is om ze met die 3 reacties ook op elkaar te laten reageren. Een Starley hoeft niet echt een Wurmple te eten, maar het zou cool zijn als de vogel het beestje een beetje opjaagt als de rups te dicht in de buurt komt.
Verder is de lucht ook akelig leeg. Schijnbaar vliegen Pokémon liever niet? Alleen bij Water-Pokémon lijkt het goed te gaan, maar dat kan ook haast niet anders. Water Pokémon laten zwemmen is behoorlijk vanzelfsprekend.
Het grappige is dat GameFreak dit soms wél goed doet. Denk aan de hot-spring in het sneeuwlevel, waar een paar Pokémon heerlijk liggen te chillen. Als je ze boos maakt, staan ze op. Maar als je ze dan met rust laat, gaan ze gewoon weer terug in de hot-spring. Dít is cool. Er is ook niet veel voor nodig, want de meeste Pokémon hebben slaap-animaties.
Grappige is dat alle dingen die ik benoem ook niet echt extra werk kosten. Alles zit al in de game. Het is gewoon een kwestie van toepassen per Pokémon.
Het feit dat hier gewoon niet aan gedacht wordt (maar wel in Snap 2), zegt mij eerlijk gezegd dat de franchise toe is aan mensen die creatiever zijn. Het is gewoon onmogelijk deze punten te missen terwijl alles al in je game zit.
Arceus is een stap in de goede richting, maar de serie is nog lang niet waar het moet zijn.
11 feb 22 om 18:08
#3643
5899 XP | 1092 comments
Ik denk dat ze gewoon door de bomen het bos niet meer zien, en zo geen individuele aandacht kunnen (of willen) schenken aan elke boom. Resultaat is een vrij generiek bos waar weinig spektakel is.
Ergens wel begrijpelijk, maar dan denk ik van, stel die game dan gewoon even uit zodat deze zaakjes op orde kunnen zijn. Maar dat doen ze niet, ze weten toch dat Pokémon verkoopt en hun fans met minder genoegen nemen.