PokemonFire red Switch main image

Een oude Pokémon ROM verkopen voor 20 euro is crimineel

  • Column

  • 20 feb 26 om 16:04

  • Mitch

  • 43

‘Waar ligt de grens?’, vraag ik me steeds vaker af wanneer we het over het moderne Nintendo hebben. Het Nintendo dat het brakke, onafgemaakte Pokémon Scarlet en Violet zonder schaamte in de winkels legde. Het Nintendo dat 20 euro vraagt voor een roguelike bonusmode in Donkey Kong Bananza.

Dat Nintendo, samen met haar Pokémon Company-handlangers, heeft nu een nieuw dieptepunt bereikt. Pokémon FireRed en LeafGreen, twee games van 40mb uit 2004, liggen straks in de digitale winkel voor 20 euro. TWIN-TIG EURO. Voor dezelfde prijs als een jaar Nintendo Switch Online. Voor dezelfde prijs als de Rayman Anniversary Edition, met zijn zes verschillende Rayman 1-versies, behind the scenes-bonusmateriaal, concept art, interviews en soundtrack. Voor dezelfde prijs als heel Silksong. Krijg je van Pokémon… een kale ROM-dump van een antieke Game Boy Advance-game.

Laat dit even op je inwerken. Je krijgt enkel FireRed OF LeafGreen. In één taal ook nog, want meertaligheid inbouwen, waarom zou je dat doen anno 2026? De spellen bevatten überhaupt geen enkele verbetering. Widescreen? Vergeet het. Hogere resolutie? Nope. Vechten op 2x snelheid? Doei. Online multiplayer? Bwahahahaha, ben jij nou helemaal gek geworden? We gaan toch geen moeite stoppen in dit product als het toch wel verkoopt?

Brock Fire red screen

Aandeelhouder Brok would like your euro’s.

Een verjaardag voor aandeelhouders

Het enige wat men toevoegt, is Pokémon HOME functionaliteit- al is zelfs dat op moment van schrijven nog geen zekerheid! In een schandalig schaamteloze FAQ beroept de uitgever zich op rookgordijnen als ‘authentieke ervaring” en ‘Het leek ons leuk om”. En natuurlijk kun je er de klok op gelijk zetten dat sommige fans dit verdedigen. Nintendo had immers ook 40 euro kunnen vragen. Of 50. Wat een gul aanbod eigenlijk. Pokémon moet toch ook een feestje kunnen vieren? En mijn favoriet: je hoeft het toch niet te kopen? Om nom nom, stort die drek maar in mijn mond, Pokémon! 

Negeer deze mensen en whatever de PR-afdeling van Pokémon uitbraakt om vanavond beter te kunnen slapen. Twintig euro vragen voor een GBA ROM-dump uit 2004 valt niet te verdedigen. Het enige wat telt voor Pokémon is euro’s. Er is geen enkele gezelligheid te bekennen op dit trieste excuus voor een verjaardagsfeestje. Alle gasten zijn aandeelhouders. De DJ speelt enkel de meest zielloze AI-gegenereerde popmuziek. Niemand danst, iedereen kijkt op zijn telefoon.

Pokémon is 30 jaar. Hoera.

Like dit bericht:

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Recente artikelen

Nintendo rechtszaak tegen Amerikaanse regering gepauzeerd

1

Nieuws Nintendo rechtszaak tegen Amerikaanse regering gepauzeerd

14-03-2026

0

Kitty

Pokémon HOME verwijderd van FireRed & LeafGreen-pagina

4

Nieuws Pokémon HOME verwijderd van FireRed & LeafGreen-pagina

20-02-2026

1

Robin

Gratis DLC Double Dragon Gaiden voegt vier personages toe

0

Nieuws Gratis DLC Double Dragon Gaiden voegt vier personages toe

20-02-2026

0

Dennis

Discussieer met ons mee! 43

Psychotenshi

20 feb 26 om 16:10

#20006‍

700 XP | 132 comments

Valt me nog mee dat je het niet het hier klassieke "lekker melken" noemt 

Zool

20 feb 26 om 16:13

#20008‍

3700 XP | 705 comments

Lekker melken is nog een understatement. Dit is keihard leegtrekken met mach 30. 

TAW64

20 feb 26 om 16:15

#20009‍

64 XP | 8 comments

“AI-gegenereerde popmuziek” ? Nee toch?

Mitch

20 feb 26 om 16:39

#20012‍

3716 XP | 595 comments

Hypothetisch 'feestje'

TAW64

20 feb 26 om 16:16

#20010‍

64 XP | 8 comments

“ Het Nintendo dat 30 euro vraagt voor een roguelike bonusmode in Donkey Kong Bananza.”. Dit is toch 20 euro?

Mitch

20 feb 26 om 16:28

#20011‍

3716 XP | 595 comments

Ah, correct inderdaad, ik was in de war met de ZA DLC, aangepast, thanks!

Fl@ppy

20 feb 26 om 16:40

#20013‍

6195 XP | 1206 comments

Amen. Maar negatieve publiciteit is ook publiciteit en verkopen zal het toch wel. 

Robin

20 feb 26 om 17:07

#20015‍

6522 XP | 1020 comments

Tuurlijk. Dit is nostalgisch voor vele en ALS het Home Support heeft voor genoeg mensen de aankoop waard.

ageQned

20 feb 26 om 16:47

#20014‍

1807 XP | 328 comments

Ach ja ik ga FireRed lekker kopen en wat anderen doen of vinden boeit me niet zo.

Gaat toch om me eigen plezier en ik heb die 20 euro er wel voor over.

rob1N

21 feb 26 om 10:21

#20030‍

9012 XP | 1746 comments

Sure, maar voel je je dan niet genaaid als je hier 20 euro voor neer moet leggen terwijl je allerlei vette gba games gewoon 'gratis' krijgt via de virtual console? Leuk dat Pokemon HOME er nu aan hangt, maar ook daar betaal je extra nog voor. Het is allemaal money grabbing. Het gebeurt gewoon keihard onder je eigen neus. Ik kocht ook dlc voor bepaalde pkmn games maar vond wel dat ik echt te veel betaalde voor mijn gevoel. 

ageQned

21 feb 26 om 10:39

#20038‍

1807 XP | 328 comments

Pokemon Home is nog niet zeker volgens mij.

En nee ik voel me niet genaaid anders had ik geen aankoop gedaan. Voor mij een mooie manier om de game opnieuw te spelen.

En tuurlijk NSO had nog mooier geweest, maar goed ze hebben dat niet gedaan.

 

 

4fcksSake

20 feb 26 om 17:20

#20016‍

176 XP | 34 comments

Pokemon is nou eenmaal een franchise waar de “fans” diep in de buidel voor willen tasten. Inclusief ikzelf. Ik zie het deels als uitmelken van de naam, echter is het ook toegankelijk maken van oudere generaties, dat het met home verbonden kan worden is een mooie bijzaak!

liefst zag ik dit op nso, maar gezien de grote van de franchise en de fans begrijpelijk dat ze hier geld voor vragen  €20- valt me niks tegen. Een prijs van €15 euro was gezien de eenvoudige port wel schappelijker!

 

ik hoop dat de japanse versie hier komt, die met een hardcopy/pokeballs (als de leaks kloppen)

 

rob1N

21 feb 26 om 10:24

#20031‍

9012 XP | 1746 comments

Het is ééntalig... dus een Japanse versie is in het Japans. Voor HOME betaal je naast die 20 euro ook nog gewoon extra he? En als je HOME niet eens gebruikt dan is 20 euro wel veel voor een luie gba game port zonder extra's. Wie dit koopt houdt zichzelf echt voor de gek en dat zeg ik als long term pokemon fan.

4fcksSake

21 feb 26 om 13:07

#20043‍

176 XP | 34 comments

Ik begrijp dat de Japanse versie ééntalig zal zijn, dus mijn hoop ligt op een Europese release. Zo niet, wil ik best de Japanse versie als collectie.

ik begrijp je reactie volledig over een luie port! maar waarom zouden ze het niet doen!? Pokémon is 1 van de grootste IP’s van de wereld. Is het passend naast NSO, nee totaal niet en is het een beetje schofterig, absoluut! Maar persoonlijk vind ik €20,- prima, en zal me uiterst vermaken. De ondersteuning voor Home mag van mij prima komen, en ja kost weer extra.. maar de mogelijkheid is wel fijn! Ik wacht af op de 27e dan zullen we het wel zien. 

ik lees veel kritiek, en dat mag.. maar vanuit het zakelijke punt kan je toch niet meer dan begrip tonen

rob1N

23 feb 26 om 00:19

#20087‍

9012 XP | 1746 comments

zakelijk is een ding maar er bestaat ook nog menselijk. En dit is alles behalve.

Mitch

23 feb 26 om 11:43

#20104‍

3716 XP | 595 comments

Zakelijk begrip snap ik alleen als je zelf aandeelhouder bent

Selan

20 feb 26 om 17:50

#20019‍

4384 XP | 821 comments

Lekkere column hoor! Je hebt helemaal gelijk - als je ziet dat sommige ports of remasters met een hoop QoL updates of extra’s komen is dit wel even zuur. Had op z’n minst wel een simpele upscaling of online play verwacht. Echt zonde.

 

That said, ik heb er wel een gekocht want ik ben toch een partij verliefd op deze Kanto games <3

Arkalay

20 feb 26 om 18:52

#20020‍

531 XP | 103 comments

Dit dus, kspeel lekker PokeMMO. 20 piek terwijl virtual console beschikbaar is?; om te lachen idd. Ben het met je eens Mitch.

rob1N

23 feb 26 om 00:20

#20088‍

9012 XP | 1746 comments

PokeMMO was even leuk maar daar ben ik toch zeer snel weer van afgehaakt.

lifegiving

20 feb 26 om 18:56

#20021‍

2371 XP | 384 comments

Brilliant Diamond en Shining Pearl waren nog meer werk dan dit en... tjah.. Die hadden van mij beter niet gehoeven qua remake... Of tenminste anders gemogen... Had dan online play toegevoegd of gratis goodies, zoals bv in Japan? Of misschien meerdere generaties, dat je van de ene generatie naar de ander kan reizen? Of multiplayer en online play? Maar neeee..Het is niet eens een fysieke cartridge... Ik wil iets fysieks vast hebben om de verjaardag van Pokemon te vieren, niet een digitaal dingetje ... welp, Ik ga terug naar het huilhoekje!

rob1N

21 feb 26 om 10:27

#20032‍

9012 XP | 1746 comments

Met FR en LG spelen ze natuurlijk gewoon weer in op de Nostalgie en de "there are only 151 Pokemon-sukkels" die alles wat na Kanto kwam afschepen als inspiratieloos en zo... en zoals we allemaal al weten en roepen; het verkoopt toch wel....

Apenknul

20 feb 26 om 19:58

#20022‍

6647 XP | 1262 comments

Ik ben meer aan het genieten van de gratis Soundtrack (die uiteraard geen extended mode heeft) genieten, dan van die prijs van 20 euro. Wat ik wel op Reddit las is dat als NSO ooit vervalt dat je deze games nog wel hebt. True, maar met NSO heb je online play, een CRT Filter (die ik graag op dit spel zag), Rewind functie, en andere dingen. Hoe langer ik er over nadenk, hoe minder geïnteresseerd ik er in ben. Het zijn Kanto remakes, weliswaar die wel in gevangenschap zaten op GBA (of was er ook 3DS VC versie?), maar hoe vaak hebben we Kanto niet in onze strot gekregen? Meer dan genoeg. Gaf mij weer lekker Hoenn ofzo. Ik hoop dat dit fout afloopt, samen met Pokopia, en dat we uiteindelijk de Pokémon games op GBA NSO krijgen. Dikke vinger naar Game Freak.

 

Ik zag in Facebook groepen al mensen helemaal hyped zijn, dus ja, het is wat Robin zegt. 20 euro verkoopt de nostalgie wel.

rob1N

23 feb 26 om 00:21

#20089‍

9012 XP | 1746 comments

Dit inderdaad, het constant teruggrijpen naar die kanto era. Die kennen we nu wel maar de echte blinde fans gaan er weer volop voor en zitten al weer voor de 1000e keer hun teams samen te stellen voor hun eerste playthrough...

Nozem

20 feb 26 om 21:35

#20025‍

229 XP | 41 comments

Had dit op NSO gemoeten? Zeker weten. Is 20 euro teveel geld hiervoor? Voor mensen met het origineel wel. Voor nieuwkomers? Prachtdeal! Mensen, ga dit lekker spelen als je ook maar een beetje geïnteresseerd bent in Pokémon. Dit zijn twee van de beste remakes ooit gemaakt van, in mijn ogen, de beste Pokémon games ooit gemaakt. Ik heb het al in een andere reactie gezegd, dit is een koopje als je het vergelijkt met een tweedehands exemplaar voor 170 euro.

Yosher

20 feb 26 om 23:41

#20027‍

8246 XP | 1533 comments

Niks persoonlijks, maar ik blijf dit een excuus van niks vinden. Zo kun je ook zeggen dat ze het net zo goed voor 80 euro per stuk hadden kunnen verkopen, want dat is nog steeds een koopje vergeleken met de tweedehands markt. 

Wat iedereen met z'n geld doet, en hoeveel plezier men eraan heeft, moet iedereen natuurlijk zelf weten. Maar de prijs valt gewoon niet te verdedigen, voor letterlijke GBA ROM dumps van 20+ jaar geleden. GBA games koste op Wii U 8 euro, nu betaal je dus meer dan het dubbele. En toen waren ook al meerdere van die games op ebay al enorm prijzig kan ik je vertellen. 

Nee, 20 euro in vergelijking met 170 euro tweedehands is gewoon echt, echt geen excuus. Dat het betaalbaarder is, zien wij ook. Maar het is ook overduidelijk geldklopperij puur omdat ze het kunnen. En dan zul je zien dat ze straks ook nog niet met Colosseum en XD kunnen verbinden. 

Fl@ppy

21 feb 26 om 08:26

#20028‍

6195 XP | 1206 comments

Helemaal eens Yosher! Voor 20,- mag je op zijn minst wat QoL verbeteringen verwachten. Helemaal als je zoals ik 99% van de tijd op tv speelt. 

Als ik hem echt nog eens had willen spelen had ik hem trouwens wel gratis ergens vandaan geplukt.

rob1N

21 feb 26 om 10:29

#20033‍

9012 XP | 1746 comments

100% mee eens.

Nozem

21 feb 26 om 20:54

#20064‍

229 XP | 41 comments

Het zal aan mij liggen aangezien de meeste mensen hier negatief zijn over de prijs, maar ik vind het meevallen. 20 euro voor een spel waar je makkelijk 40 uur mee bezig kunt zijn, zeker als je het nog nooit gespeeld hebt, lekker toch. Als je het te duur vindt, koop je het lekker niet. 

Yosher

22 feb 26 om 10:36

#20073‍

8246 XP | 1533 comments

Ik ben het ergens ook wel met je eens, 20 euro is an sich niet duur. Maar als je dan bedenkt dat GBA games op de Wii U minder dan de helft koste, met in ieder geval herstel punten, dan zijn deze letterlijke ROM dumps, met totaal niks extra's, wel prijzig.

Kijk ook eens naar het recent toegevoegd Rayman 30th Anniversary pakket. Ook 20 euro, en daar krijg je dan meerdere games voor, plus een documentaire en extra features en zelfs een prototype. Bij pokémon moet je, als je beide games van 20+ jaar geleden op je Switch wilt hebben, 40 euro neerleggen. 

20 euro is zeker het einde van de wereld niet. En ik moet eerlijk zeggen, ik ga waarschijnlijk toch wel een van de twee kopen, puur omdat anderen om me heen dit ook gaan doen zodat we dan ook samen kunnen spelen. Maar dat betekend niet dat ik blij ben met deze prijs. Het is echt gewoon 20 euro voor een ROM dump van jaren geleden met minimale moeite erin gestoken. 

En nogmaals, wat iedereen met z'n geld doet, en hoeveel plezier iedereen ermee heeft, is aan iedereen zelf. Ik zal er vast ook genoeg plezier aan beleven, net als toen. Dat is het punt ook niet. Het punt is, ze worden weer eens beloond voor minimale moeite. 

Wat de games zelf betreft, het zijn zeker hele leuke games, en ik gun het zeker iedereen om er veel plezier mee te hebben. Ik zou zelfs mensen aanraden de games te kopen als ze deze nog nooit hebben gespeeld. Want het is inderdaad maar 20 euro. Maar het is een blijft waanzin dat ze dit gewoon kunnen doen, gewoon omdat het Pokémon is. Doe het met letterlijk elk andere GBA game, dan is het opeens een veel groter probleem (op misschien MOTHER 3 na, maar die zou in ieder geval nog vertaald moeten worden voor een release buiten Japan tenzij ze die fan vertaling gebruiken). Het wordt gewoon geaccepteerd puur omdat het Pokémon is. Daar gaat het om. 

 

Edit: Ik heb nog niet eens rekening gehouden met het feit dat ze niet eens alle talen in één pack hebben kunnen stoppen. Deze moeten los aangeschaft worden. Dat Japans er niet in zit, is nog enigszins te begrijpen, maar het feit dat ze deze niet eens hebben gebundeld (ook al kan er maar één gespeeld worden dan, als je de taal in het begin moet kiezen zoals hedendaagse Pokémon spellen), bewijst toch wel hoe low effort deze 20 euro ROM ports zijn.

Mitch

23 feb 26 om 11:37

#20103‍

3716 XP | 595 comments

Low effort is idd het probleem.

Waliwal

20 feb 26 om 23:34

#20026‍

508 XP | 96 comments

Heel makkelijk verdiend. Had ook prima op Android/IOS voor een tientje gekund. Dan was er waarschijnlijk meer verdiend dan deze game nu voor €20 uit te brengen op de Switch (2).

rob1N

21 feb 26 om 10:29

#20034‍

9012 XP | 1746 comments

Dit naar mobile brengen had interessanter geweest idd.

Vechtersbaas

21 feb 26 om 11:13

#20040‍

10 XP | 1 comments

Tot nu toe emuleer ik alle oude Pokemon spellen op mijn PS Vita (Crystal mijn fav, heel nostalgisch). Ik begrijp echt niet waarom de Pokemon games niet gewoon in de Nintendo Switch Online omgeving komen bij de andere oude spellen. Ze hebben toch ook gwn Zelda The Wind Waker daar gestopt? Vragen ze toch ook geen 20 euro voor?

Zool

21 feb 26 om 11:47

#20042‍

3700 XP | 705 comments

Hadden ze gewoon moeten doen. Uitknijpen wordt door sommigen omarmd zie ik..

Psychotenshi

21 feb 26 om 15:16

#20047‍

700 XP | 132 comments

Het maakt niet uit wat pokemon doet, gezeken word er toch wel

Mag je hier kritiek op hebben? Zeker, 

Maar soms voelt het dat no matter wat ze doen de kritiek er toch wel komt

Als ze op NSO gezet waren hadden mensen weer gezeken dat ze te koop moesten zijn en je ze zonder abbonement zou moeten kunnen spelen

Apenknul

21 feb 26 om 15:50

#20048‍

6647 XP | 1262 comments

Ik ben het hier wel mee eens. Der zou altijd gezeik van zijn. Maar ik zou het dan echt super grappig vinden als er later in de Pokémon Presents gezegd wordt:

De game is nu uit voor 20 euro waar je kan spelen zoals het origineel. Maar we releasen tegelijkertijd ook een NSO variant waar je online mee kan spelen

Is er binnen de groep mensen die het gepre-ordered hebben ineens dikke chaos.

Maar dan heeft de gekochte versie uiteindelijk wel een Pokémon Home functie die de NSO variant weer niet heeft. Dus dan heeft men een keuze: Koop het spel met Pokémon Home functie of ga je via NSO met online functie?

Maar eerlijk, ik zie dat niet gebeuren.

Mitch

23 feb 26 om 11:37

#20102‍

3716 XP | 595 comments

Pokémon kan genoeg dingen goed doen, ze doen alleen altijd het minimale, ondanks de vele miljarden die ze verdienen.

Ferdi

21 feb 26 om 19:44

#20062‍

151 XP | 29 comments

Waar ligt de grens? Voor iedereen ligt die op een andere plek. 20 euro voor een losse rom dump op de switch lijkt veel. Ik heb het er niet voor over. Mijn broer wel. Die vind het prima om dit ervoor te betalen. De nieuwe games zijn niet meer voor ons. Met day one dlc lijkt Game Freak wel helemaal los te gaan met "ze betalen er toch wel voor". Maar hij wil gewoon lg/fr spelen zonder poeha en 20 euro hiervoor neerleggen is geen probleem. Multiplayer functionaliteit boeit niet, het gaat gewoon om de playthrough.

Bij mij merk ik dat al jaren geen plezier meer haal uit pokemon spellen. Let's Go Pikachu was nog geinig wegens nostalgie, maar vele gameplay elementen kwamen niet overeen met hoe ik deze spellen graag speel. Legends Arceus was geinig, maar deed me meer denken aan Monster Hunter dan aan Pokemon.

Het grootste gevoel van liefde in hun product kreeg ik toen ik Unbound ging spelen. Quality of Life verbeteringen op een generatie die mij dierbaar is. Alles aan dit spel klopte voor mij. Vele uren ingestoken. Meer dan alle pokemon games vanaf de 3ds era gecombineerd. En dat alles vanuit een gratis mod. Het is spijtig dat ik deze zelfde kwaliteit nooit meer hoef te verwachten van GameFreak. Ik zal fr/lg niet kopen voor 20 euro. Maar genoeg mensen zullen dit wel doen. Toch wel prachtig dat je als bedrijf dit kan doen zonder gevolgen. "Oh mensen willen graag onze oude games spelen. Prima, 20 euro. Parels voor de zwijnen? Men koopt het toch wel". 1 miljoen exemplaren x 20 euro is 20 miljoen extra in het laatje. 2 miljoen exemplaren? "Hahahaha, voor een simpele romdump? Prachtig". Misschien dat ze dan volgend jaar weer een volgende generatie erop kunnen gooien.

Zool

21 feb 26 om 21:06

#20066‍

3700 XP | 705 comments

Unbound is idd erg goed. 

Rogeroz

22 feb 26 om 21:23

#20085‍

733 XP | 143 comments

20 euro voor een ROM in deze vorm is niet uit te leggen en belachelijk dat ook maar één iemand die dit spel vroeger ook heeft gespeeld dit gaat betalen en deze oplichting steunt. Ik heb een omgebouwde New 3DS XL, dus ik kan het spelen wanneer ik wil. En heel eerlijk werk je hiermee piraterij ook in de hand. Het draait alleen om geld bij Nintendo (kijk naar Legends Z-A…) Ik heb er geen goed woord voor over…

rob1N

23 feb 26 om 00:23

#20090‍

9012 XP | 1746 comments

Niet alleen Nintendo beschuldigen he... ook gameFreak en the pokemon Company.

Rogeroz

23 feb 26 om 10:42

#20100‍

733 XP | 143 comments

Zeker, maar het lijkt me dat zij in opdracht van Nintendo handelen. Dus ik zeg Nintendo, maar ik bedoel alle betrokken partijen

Mitch

23 feb 26 om 11:20

#20101‍

3716 XP | 595 comments

Ja, Nintendo heeft als uitgever een vinger in de pap voor de prijs.