In de altijd veranderende wereld van videogames is er de afgelopen decennia een opmerkelijk fenomeen opgedoken: de polarisatie van genres. Deze trend, waarbij gamers zich steeds meer richten op specifieke genres, heeft een duidelijke kloof gecreëerd tussen verschillende gaming gemeenschappen. Deze polarisatie heeft ingrijpende gevolgen voor de ontwikkeling, het spel en de discussies rondom games, en roept boeiende vragen op over de toekomst van diversiteit en inclusiviteit binnen de gamewereld.
Ik zie mezelf als een relatief avontuurlijk persoon als het op spellen aankomt. Genres buiten mijn comfortzone (shooters, deckbuilders of complexe managementsims) sluit ik niet direct uit en ik poog elk spel een eerlijke kans te geven. Natuurlijk helpt mijn betrokkenheid bij N1-UP ook om mijn horizon te verbreden, wat ik absoluut heb gemerkt. Hierdoor begon ik me steeds meer af te vragen: heeft het feit dat we als gamers een sterke voorkeur hebben voor bepaalde genres een negatieve impact op de industrie in zijn geheel? In een poging deze vraag voor mezelf te beantwoorden, besloot ik mijn gedachten op een rijtje te zetten.
Specialisatie van uitgevers en ontwikkelaars
Volgens mij is een van de belangrijkste drijvende krachten achter de polarisatie van genres de groeiende specialisatie van game-ontwikkelaars. In een poging om zich te onderscheiden in een verzadigde markt, wat tegenwoordig haast onvermijdbaar is, concentreren veel ontwikkelaars zich nu op het perfectioneren van specifieke genres. Kijk naar Arc System Games voor het fighting-genre, FromSoftware voor Soulslike-spellen en Rockstar Games voor openwereld en sandbox-spellen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
1 feb 24 om 11:32
#12865
3804 XP | 659 comments
Ik ben het er volkomen mee eens dat een reviewer objectief verschillende facetten dient te beoordelen. Een specialisatie is verder niet problematisch imo, maar dan moet je er wel bij stilstaan dat er een veel breder perspectief mogelijk is.
De polarisatie zorgt echter voor kliks, en schijnbaar is dat het enige wat telt tegenwoordig. Want een kortzichtige kijk op een onderwerp waar je de ballen verstand van hebt is heel snel geschreven, en tevens is het goed voor de interactie. Niks verspreid beter dan outrage op het internet, en "journalisten" maken daar gretig gebruik van.
1 feb 24 om 21:33
#12875
3180 XP | 469 comments
SEO maakt het internet ergens kapot. Anderzijds zie je dat ook bij algoritmes van Twitch en YouTube.
1 feb 24 om 18:58
#12870
2791 XP | 540 comments
Een recensie blijft natuurlijk persoonlijk. En hierdoor maakt het wat mij betreft niet uit door wie dit geschreven wordt. Een deskundige zal andere onderwerpen bespreken dan een newb. Hierdoor moet je je ook nooit op 1 review richten.
Ikzelf tik aankoment weekend de 36 aan. En met een jong gezin is gametijd schaars. Hierdoor beperk ik me ook tot titels waarvan ik zeker weet dat die me plezier beleven. En dan zijn dat toch hoofdzakelijk jrpg's met een Zelda en 3D Mario tussendoor. Terwijl ik vroeger toch echt wel de meeste genres heb getest. De eerste CoD met schoolmaten, Gears of War en Borderlands met mijn broertje. PGR2 en Forza, Maplestory en Dragonball Z Budokai en ga zo maar door.
1 feb 24 om 22:52
#12876
3180 XP | 469 comments
Ja! Ik ben ook sneller geneigd om genres en spellen te spelen waarvan ik weet dat ze me gaan liggen. Moet ik wel zeggen dat ik dankzij N1-UP en mijn werk wel games en genres heb ontdekt die me juist erg hebben verrast. Enkele voorbeelden recentelijk zijn Master Detective en Another Code.