De anomalie genaamd Nintendo (Switch)

  • Column

  • 19 jul 24 om 00:00

  • Robin

  • 3

“Een miljoen verkopen, dat is ook niet veel!”. Dat statement zie ik vaak wanneer de cijfers van Nintendo worden gepubliceerd. Alleen wanneer je wat verder in de industrie gaat kijken dan Nintendo (Switch) merk je ineens dat er een anomalie is. En die heet ‘Nintendo (Switch)’.

First things first: een anomalie is iets dat binnen een bepaald gedachtepatroon niet verklaard worden. Kortom, de vreemde eend in de bijt die een bepaalde theorie helemaal op zijn kop zet. Nintendo en zijn Switch, in dit geval.

Recentelijk zagen we de fiscale cijfers van Nintendo. Princess Peach: Showtime! staat op het moment op een mooie 1,2 miljoen exemplaren. Voor sommige fans was dit teleurstellend om te zien. Wat er dan wordt vergeten is dat Princess Peach nog maar 9 dagen uit was toen deze cijfers werden vastgesteld. Een miljoen klinkt misschien niet als veel als je het vergelijkt met andere Nintendo-cijfers, maar in de breedste zin binnen de gamingindustrie is dit een daverend succes, zeker voor kleinere studio’s. Nintendo is zoals gezegd een anomalie in de industrie. En waarom? Dat laat ik je zien. Laten we eerst de cijfers van PlayStation bekijken en bekijken hoeveel first-party 10 miljoen-sellers de PlayStation heeft.

Allemaal sterke IP’s van PlayStation Studios

PlayStation

  1. Horizon: Zero Dawn – 24,3 miljoen
  2. God of War (PS4) – 23 miljoen
  3. Marvel’s Spider-Man (PS4) – 22,68 miljoen
  4. The Last of Us & The Last of Us Remastered – 20 miljoen
  5. Uncharted 4 – 18,65 miljoen
  6. God of War: Ragnarok – 15 miljoen
  7. Gran Turismo III: A-Spec – 14,89 miljoen
  8. Gran Turismo Sport 12,98 miljoen
  9. Helldivers II 12 miljoen
  10. Gran Turismo 5 11,95 miljoen
  11. Gran Turismo 4 11,73 miljoen
  12. Spider-Man: Miles Morales 11,13 miljoen
  13. The Last of Us: Part 2 10 miljoen

Dertien 10-miljoen-sellers is zeker niet slecht. Deze zijn verspreid over verschillende consoles zoals de PlayStation 2, 3, 4 en 5. Daarnaast heeft PlayStation dus vier bijna vijf 20 miljoen-sellers. Een van de redenen dat PlayStation besloot om multiplatform te gaan opereren via onder andere pc was om hun verkopen te boosten, want puur op PlayStation lukte dit niet gemakkelijk. Begrijp me niet verkeerd: 10 miljoen exemplaren verkopen is fantastisch, maar natuurlijk willen ze daar ook die 20 miljoen aantikken en dat lukte eindelijk! Echter, afgaande op het recente bericht van Square Enix dat spellen zoals Final Fantasy Rebirth en Final Fantasy 16 ondermaats hebben gepresteerd, lijkt er toch iets gaande bij PlayStation. Het succes van een game uitbrengen op pc en PlayStation was duidelijk te zien bij de lancering van Helldivers II, een live service game die uiteindelijk God of War Ragnarök inhaalde als hun snelst verkopende game. Met de aankondiging van LEGO Horizon Adventures is het duidelijk dat PlayStation ook verder kijkt naar deze multiplatform-strategie.

Minecraft is een gigantische hit wereldwijd en multiplatform

Multiplatform

Ook op multiplatform-vlak verkopen genoeg spellen goed en wordt zelfs Mario Kart 8 Deluxe overschaduwd. De twee uitblinkers zullen niemand verbazen: Minecraft en GTA 5.

  1. Minecraft – 300 miljoen
  2. GTA 5 – 200 miljoen
  3. Red Dead Redemption 2 – 61 miljoen
  4. Terraria – 55 miljoen
  5. Monster Hunter World – 25 miljoen
  6. Call of Duty: BlackOps – 26,2 miljoen

En dit is slechts een kleine greep uit de games die meer dan 20 miljoen keer verkocht zijn. Wanneer je dan gaat kijken naar Nintendo en al helemaal naar de Nintendo Switch, dan zie je een zeer uniek beeld:

Nintendo Switch

  1. Mario Kart 8 Deluxe – 61,97 miljoen
  2. Animal Crossing: New Horizons – 45,36 miljoen
  3. Super Smash Bros. Ultimate – 34,22 miljoen
  4. The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 31,85 miljoen
  5. Super Mario Odyssey – 27,96 miljoen
  6. Pokémon Sword & Shield – 26,27 miljoen
  7. Pokémon Scarlet & Violet – 24,92 miljoen
  8. Super Mario Party – 20,66 miljoen
  9. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – 20,61 miljoen
  10. New Super Mario Bros, U Deluxe – 17,45 miljoen

De Nintendo Switch heeft alleen al negen bijna tien twintig-miljoen-sellers. Dat is insane. Dit zijn dan ook nog eens allemaal first-party titels. Natuurlijk zijn er games zoals Mario Kart 8 Deluxe, The Legend of Zelda: Breath of the Wild en New Super Mario Bros. U Deluxe ook aanwezig op de Wii U, maar deze verkopen zijn hier niet meegenomen. Het laat zien hoe sterk de IP’s van Nintendo zijn. Zelfs kleinere IP’s hebben nu hun vruchten afgeworpen, zoals Metroid Dread die ergens rond de 3 miljoen heeft verkocht, Kirby en de Vergeten Wereld die voorbij de 5 miljoen is en ga zo maar door. Laten we ter vergelijking ook nog eens andere Nintendo-systemen erbij pakken:

De introductie van de Nintendo DS

Nintendo Wii

  1. Wii Sports – 82,90 miljoen
  2. Mario Kart Wii – 37,38 miljoen
  3. Wii Sports Resort – 33,14 miljoen
  4. New Super Mario Bros, Wii – 30,32 miljoen
  5. Wii Play – 28,02 miljoen
  6. Wii Fit – 22,67 miljoen
  7. Wii Fit Plus – 21,13 miljoen
  8. Super Smash Bros. Brawl – 13,32 miljoen
  9. Super Mario Galaxy – 12,80 miljoen
  10. Wii Party – 9,35 miljoen

Nintendo DS

  1. New Super Mario Bros, – 30,80 miljoen
  2. Nintendogs – 23,96 miljoen
  3. Mario Kart DS – 23,60 miljoen
  4. Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day – 19,01 miljoen
  5. Pokémon Diamond/Pearl- 17,67 miljoen
  6. Pokémon Black/White – 15,64 miljoen
  7. Brain Age 2: More Training in Minutes a Day – 14,88 miljoen
  8. Pokémon HeartGold Version/SoulSilver Version – 12,72 miljoen
  9. Animal Crossing: Wild World – 11,75 miljoen
  10. Super Mario 64 DS – 11,06 miljoen

Zelfs de powerhouses van de Nintendo Wii en Nintendo DS komen niet echt in de buurt van het succes van de Nintendo Switch. De cijfers van Wii Sports zijn opgeblazen dankzij de pack-in deals met het Nintendo Wii-systeem zelf. In vergelijking met de Nintendo Switch zie je dat er “maar” zeven 20-miljoen-sellers zijn voor de Nintendo Wii, de Nintendo DS heeft er “maar” drie. En hoewel dit ook ontzettend goede cijfers zijn komt het nog steeds niet in de buurt van de Nintendo Switch. Terwijl beide systemen het ook zeer goed deden.

Cave Story werd voor velen als het eerste grote succes gezien in de indie-scene

Indies

Natuurlijk zijn er sinds 2004 meer dan de typische AAA-titels te vinden. Cave Story werd voor velen als het eerste grote succes gezien in de indie-scene en liet zien dat zelfs een klein team succesvol kon worden. Alleen is in de loop der jaren steeds meer gekeken naar indies als gefaalde projecten. Een miljoen verkopen wordt vaak gezien als een must, terwijl dat in veel gevallen tussen de titanen niet echt makkelijk is.

Celeste kwam uit in 2018 en had in 2020 een miljoen verkopen behaald. Hollow Knight had in december 2020 3 miljoen exemplaren verkocht. Sea of Stars, die te spelen was op PS+ en GamePass wist op de eerste dag 100K exemplaren te verkopen en in een week 250K. Daarnaast hebben 4 miljoen spelers het spel uiteindelijk aangeraakt. Dit zijn fantastische resultaten, maar over het algemeen vrij zeldzaam. Hoewel het in vergelijking met sommige AAA-titel totaal overschaduwd wordt (al helemaal met Nintendo Switch first party-titels), zijn het nog steeds hele goede resultaten die worden neergezet door de verschillende studio’s.

De anomalie genaamd Nintendo (Switch)

Dus wanneer je een spel ziet dat ‘maar’ een miljoen verkoopt, zeg dan niet: “dat is ook niet veel!” Het is zeer duidelijk dat dit fantastische cijfers zijn voor menig game en franchise. Kijk dan eerder naar hoe belachelijk hoog de cijfers van de Nintendo Switch zijn. Het is duidelijk dat Nintendo de anomalie is en de Nintendo Switch al helemaal.

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

0

Column Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

08-09-2024

1

Robin

Hoofdafbeelding bij Nintendo kondigt nieuwe Splatoon 3-amiibo aan

2

Nieuws Nintendo kondigt nieuwe Splatoon 3-amiibo aan

19-07-2024

2

Erik

Releasetrailer voor Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate

2

Media Releasetrailer voor Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate

18-07-2024

1

Jeroen

Discussieer met ons mee! 3

N2up

19 jul 24 om 00:12

#14013‍

1674 XP | 328 comments

Vraag me af hoe Nintendo t doet naast games als Genshin Impact etc.PC games of multiplatform games die geen MS/PS banden hebben

In ander Nintendo nieuws:https://www.engadget.com/nintendo-finally-made-a-first-party-joy-con-charging-station-152326371.html

 

Robin

19 jul 24 om 13:15

#14022‍

3498 XP | 521 comments

Genshin Impact is meer dan 200 miljoen keer gedownload. Natuurlijk zijn de F2P games een ander verhaal. 

De instap is vele male gemakkelijker dan wanneer je voor elke game betaald.

Fl@ppy

20 jul 24 om 08:43

#14025‍

3209 XP | 623 comments

Enkele redenen zijn wel te noemen lijkt me:

- Nintendo hoeft nog maar voor 1 console games te maken. Gamers die eerst alleen handheldgamer of alleen consolegamer waren kopen nu dezelfde games.

- De consoleverkopen van de Switch naderen die van best verkochte console ooit. Grotere userbase, dus hogere verkopen. 

- Ik heb het idee dat Nintendo veel minder games uitbrengt dan voorheen. Door "droogte" zullen gamers sneller een game kopen die uit komt.

- En de kwaliteit van Nintendo's eigen games is natuurlijk enorm stabiel, wat nu ook onder gamers steeds beter bekend wordt. En schaamte voor de "kiddy console" bestaat niet meer.