In de geschiedenis van de mens zijn verscheidene crisissen voorbijgekomen. Zo hebben we de tulpenmanie van 1634, de oliecrisis van 1973 en de eurocrisis van 2008 overleefd. Sinds eind 2014 is daar een nieuwe crisis bijgekomen: de amiibo-crisis. Duizenden dan wel niet miljoenen mensen struinen het internet af opzoek naar die ene amiibo om een compleet setje te krijgen of om juist de favoriet te bemachtigen terwijl deze sinds de lancering al “uitverkocht” is. Wat houdt deze crisis precies in en wat heb jij eronder te lijden?
De tulpenmanie is de allereerste op economische factoren gebaseerde crisis van de mensheid en de toevalligheid laat deze crisis in Nederland starten. Rond 1634 werden de tulpen geïntroduceerd in Nederland en de prijs hiervan steeg dramatisch snel. Binnen enkele maanden was de prijs al verviervoudigd en tegen het einde van de crisis, 1637, bedroeg de prijs van één tulpenbol hetzelfde als een jaarsalaris van een gemiddelde vakman. Vanuit deze crisis is gebleken dat iedere mogelijke crisis vier fases heeft: de beginfase, de conditioneringsfase, de maniefase en als laatste de ontnuchteringsfase. De amiibo-crisis is geen uitzondering op deze regel en heeft daarom ook dezelfde fases doorlopen.
De beginfase
Het zware geschut van Nintendo werd ingezet op de E3 van 2014, hier kwam Nintendo met hét antwoord op het immense succes van Skylanders en Disney Infinity. De figuurtjes van Nintendo zouden met verschillende spellen compatibel zijn en daarbij op zowel Ninty’s eigen handheld als thuisconsole te spelen zijn. Alles klonk veel belovend en op 28 november 2014 was daar de derde ontwikkelaar die zich focuste op echt speelgoed voor in-game ervaring. Activision en Disney hadden zich al bewezen, terwijl Nintendo alleen nog maar kon hopen op positieve verkoopcijfers.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!