9 opvallende dingen uit de Mario Kart 9 teaser

  • Special

  • 21 jan 25 om 13:00

  • Rik

  • 12

Na maanden van speculatie, geruchten en leaks heeft Nintendo dan eindelijk de Nintendo Switch 2 aangekondigd. De grote vraag blijft echter welke games we straks op dit nieuwe apparaatje kunnen spelen. Nintendo doet hun software pas op 2 april uit de doeken, maar toonde alvast een eerste korte blik op de nieuwe Mario Kart-game. Ook al kregen we maar een paar seconden te zien van deze Mario Kart, stiekem kunnen we al best veel ontdekken in deze beelden. Dit zijn 9 opvallende dingen uit de Mario Kart 9 teaser! (Nummer 9 zal je verbazen!)

1 – VIERENTWINTIG racers?!
Een van de eerste dingen die de meeste Nintendo-fans gelijk opviel: wat waren er plots veel startposities te zien aan de startlijn van het nieuwe Mario Bros. Circuit. Er is maar liefst plaats voor 24 coureurs per race! Dat is twee keer zo veel als we gewend zijn uit vorige Mario Kart-games. Ook zagen we dat het circuit een stukje breder is uitgevoerd dan gebruikelijk om dit grote aantal karts te kunnen verstouwen. De vrolijke chaos van Mario Kart wordt nu ongetwijfeld ook twee keer zo chaotisch.

Er zijn vier rijen met zes startposities te zien, genoeg voor een recordbrekend aantal van 24 racers.

2 – Jurken zijn terug op motoren
Bij de lancering van Mario Kart Wii was er een klein mode-relletje in het Mushroom Kingdom: de altijd zo stijlvolle en meisjesachtige Princess Peach trok namelijk een stoer racepak aan! Als jurkdragende personages in Mario Kart Wii of Mario Kart 8 op een motor stapten verruilden ze hun jurk voor een meer praktische outfit. Inmiddels is dit racepakje helemaal ingeburgerd en schitterde Peach zelfs op het witte doek in haar alternatieve outfit. Maar wat blijkt: in de nieuwe Mario Kart rijdt Peach weer ‘gewoon’ in haar roze jurk op de motor. Er is ook niets zo veranderlijk als modetrends.

3 – Artstyle grijpt terug op Kotabe
Robin heeft het al uitgebreid uitgelegd in zijn special, maar de nieuwe cartoony artstyle van Mario Kart komt niet uit de lucht vallen. Nintendo grijpt juist terug op de klassieke ontwerpen van Yōichi Kotabe. Met name Donkey Kong heeft een (letterlijke) facelift gekregen, maar ook Bowser kreeg duidelijk andere verhoudingen. Oh, en Peach besloot niet alleen weer een jurk te dragen, ze koos er ook voor om haar haren weer te touperen voor een klassieke jaren ’80 coupe.

In de achtergrond zien we motormuis Peach in haar jurk én Donkey Kong zijn nieuwe (of moeten we juist zeggen oude) design

4 – Meer expressieve animaties à la Wonder
Voor Super Mario Bros. Wonder investeerde Nintendo al flink meer in de animaties van personages, en deze trend lijkt door te zetten in de nieuwe Mario Kart. Wanneer we Mario en Luigi over een drempeltje zien rijden reageren hun gezichten een stuk elastischer. Het klassieke animatieprincipe van push and pull zien we duidelijk terugkomen in de nieuwe Mario Kart. Wie goed in de achtergrond tuurt ziet ook dat de personages meer expressieve gezichten hebben gekregen!

5 – Een nieuw Wonder Flower-item?
Om nog even in de sferen van Super Mario Bros. Wonder te blijven: we zagen wel een heel opvallend nieuw item verschijnen in de teaser. Sommige fans gingen er van uit dat dit het nieuwe uiterlijk van de itemboxen moet zijn, maar andere fans zagen gelijk de visuele gelijkenissen met de Wonder Flowers uit Super Mario Bros. Wonder. En geef toe, die gloed lijkt inderdaad verdacht veel op de Wonder Flower-gloed… en zijn dat nou Wonder Flower-oogjes op het mysterieuze nieuwe item? Zou dit de sleutel zijn tot de nieuwe gimmick van deze Mario Kart?

Het nieuwe item is te zien onder de ‘Hamburger’ van de Yoshi Diner.

6 – Meerdere routes per circuit?
Mario Kart Tour introduceerde circuits met variabele routes. Zo zijn er maar liefst vier unieke routes door New York Minute, die je ook nog eens in omgekeerde richting kunt afleggen. Dit zorgde voor een veel grotere variatie per circuit. In de Mario Kart 8 DLC-tracks paste Nintendo ditzelfde principe op een andere manier toe: elke ronde van een overgezet MKT-circuit volgde een eigen route. Welke versie van alternatieve routes de nieuwe Mario Kart zal toepassen is nog niet bekend, maar dat er meerdere routes per circuit zullen zijn staat zo goed als vast. We zien in de teaser namelijk gelijk na de startlijn een tijdelijke wegafsluiting die Mario en zijn vrienden het hoofdcircuit af laat rijden…

Het ‘normale’ circuit loopt duidelijk door achter de wegafzetting, wat de terugkeer van alternatieve routes lijkt te bevestigen!

7 – Grindable pipes + schansen?
Nog zo’n toevoeging uit Mario Kart Tour: highscores die je omhoog krijgt door muntjes te verzamelen en… als je trucjes doet op schansen. En wat zien we langs de route van Mario Bros. Circuit? Juist! Een schans en een veelvoud aan rails, geheel in Mario-stijl uitgevoerd als groene pijpen. Deze groene rails lijken verdacht veel op die dingen waar skaters over heen grinden. Zullen we deze keer ook weer comboscores aan elkaar proberen te rijgen voor de beste circuit-highscore?

8 – Pitstops?
Langs de start- en finishlijn valt nog iets op, er is een heuse pitlane voorzien. Nu zijn er in de geschiedenis van Mario Kart wel vaker dit soort decoratieve pitstops geweest, maar daar kon je dan altijd een itembox of muntjes verzamelen. Op Mario Bros. Circuit lijkt er geen enkele reden om het omweggetje langs de Pit stop te nemen… en het is niet de enige uitstulping langs de route (herinner je je de ‘Wonder Flower’ nog?). Zou er een nieuw gameplay-element worden toegevoegd dat gebruik maakt van pit stops?

Links zien we de pitstop lane én zo’n groene grind pipe(?)

9 – Side Attacks?
Het lijkt er sterk op dat de volgende Mario Kart ook leenbuur heeft gespeeld bij F-Zero. Fans hebben de gameplay-beelden frame voor frame met arendsogen bestudeerd en gezien dat er meerdere racers uit het peloton Side Attacks uitvoeren. Met name Toad, Peach en Bowser beuken erop los, waarna er een impact-effectje te zien is terwijl het ‘slachtoffer’ een paar meter opzij wordt geketst. Zou de keuze voor een lichte, gemiddelde of zware coureur deze keer van extra groot belang zijn?

Move it, Bowser! Peach wil er langs.

Dit waren de opvallende zaken die wij met onze speurneuzen konden ontdekken in de teaser voor de nieuwe Mario Kart. Op 2 april kunnen we meer informatie verwachten tijdens de Nintendo Switch 2 Direct.

Heb jij in de tussentijd ook iets ontdekt in de teaser? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Donkey Kong Country Returns HD krijgt demo

0

Nieuws Donkey Kong Country Returns HD krijgt demo

06-02-2025

1

Robin

Phantom Brave: The Lost Hero demo nu beschikbaar op Nintendo Switch

0

Nieuws Phantom Brave: The Lost Hero demo nu beschikbaar op Nintendo Switch

21-01-2025

2

kelvintjuh

N1-UP roundtable: Wat is je favoriete controller?

3

Roundtable N1-UP roundtable: Wat is je favoriete controller?

21-01-2025

4

Kitty

Discussieer met ons mee! 12

Apenknul

21 jan 25 om 18:56

#15423‍

4644 XP | 878 comments

De groene Grind Pipe bij de pitstop vind ik wat ver gezocht. Ik denk dat het gewoon een rand/hekwerk is om niet van de baan te gaan.

Rik

21 jan 25 om 23:41

#15427‍

5426 XP | 723 comments

Het is en blijft natuurlijk speculatie, maar ik zou voor de grap de trailer er nog eens bij pakken. Op minuut 1:40 zie je daar namelijk rechts van het circuit (waar het dus geen 'hekje' kan zijn) nóg zo'n lange groene pijp lopen, naast een aantal zeecontainers die als schansen opgesteld staan. Dat gaf bij ons de doorslag om deze speculatie op te nemen in het artikel.

rob1N

23 jan 25 om 17:42

#15439‍

6686 XP | 1293 comments

Nee, wat Alfons zegt, dit is gewoon vergezocht. Speculeren en aannames maken. Het idee is echter wel leuk, als er een soort trick systeem in zit. Dan krijgt het een beetje SSX en Tony Hawk taferelen. Maar met een kart? Ik moet het eerst zien en dan pas geloven.

Puntje 9 is wel iets wat de weight classes invloedrijker maakt. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar wat deze MK anders maakt. Ik zei het vanaf de eerste dag van de reveal al: de banen zijn groter en ruimer opgezet, in ieder geval de baan die ze in de trailer gebruiken. Hierdoor krijg ik ook het vermoeden dat we oude banen niet zo snel meer terug zullen zien, tenzij aangepast en ruimer gemaakt misschien?

Mitch

21 jan 25 om 22:33

#15424‍

3273 XP | 514 comments

Nice, lekker artikeltje. 

Niek

21 jan 25 om 23:09

#15425‍

56 XP | 10 comments

Het is interessant dat iedereen het Mario Kart 9 noemt, terwijl Nintendo nog geen officiële titel heeft gegeven. Nintendo erkent Mario Kart Tour ook als een officiële Mario Kart. En dan hebben we ook nog de Mario Kart die alleen voor de Switch is gemaakt: Mario Kart Live Home Circuit. 

Rik

21 jan 25 om 23:33

#15426‍

5426 XP | 723 comments

Heel scherp opgemerkt, Niek! Dat is ook de reden waarom de game in onze softwarebibliotheek voorlopig nog 'Mario Kart voor Nintendo Switch 2' heet.

Op hun officiële Japanse website heeft Nintendo Mario Kart Tour jarenlang erkend als 'hoofddeel' in de serie, terwijl Mario Kart Live Home Circuit samen met de arcadegames in het rijtje met spin-offs stond. Ook het feit dat circuits uit MKT zijn toegevoegd aan Mario Kart 8 Deluxe kun je als argument gebruiken om te zeggen dat Mario Kart Tour eigenlijk al Mario Kart 9 is...

Maar aangezien bijna iedereen het over 'Mario Kart 9' heeft gaan wij daar voorlopig ook maar in mee. Zo zijn onze artikelen beter te vinden voor Nintendo-fans die geïnteresseerd zijn in de nieuwe Mario Kart.

rob1N

23 jan 25 om 17:43

#15440‍

6686 XP | 1293 comments

in de (correcte) leaks was ook aangegeven dat er met de release een software titel was met een '9' in de naam. Dit lijkt mee een gevalletje 1 + 1 = 2.

MrM@rm

22 jan 25 om 12:51

#15428‍

26 XP | 4 comments

Leuk artikel, baal persoonlijk wel van puntje 6. Dat was voor mij de grootste tegenvaller van de DLC, de Tour-banen. Vooral de banen door hoofdsteden vind ik persoonlijk helemaal niks.

Wat mij betreft lekker 3x dezelfde ronde, of 1 lange baan met start- en eindpunt (Mount Wario). 

Rik

22 jan 25 om 22:00

#15433‍

5426 XP | 723 comments

Heb je Mario Kart Tour ooit gespeeld, MrM@rm? Ik vond de drie routes per race zoals in de MK8-DLC namelijk ook een stuk minder. In MKT vond ik de verschillende routes dan weer wel heel leuk uitgewerkt:

Daar had je gewoon 3-4 varianten van hetzelfde circuit. Dus als je New York Minute 1 selecteerde reed je drie keer dezelfde route door het New York-circuit, koos je voor New York Minute 2 reed je drie rondes over een andere route, enz. enz. Inclusief de Reverse tracks en de Trick tracks (met extra schansen en zo) kwam je geloof ik op iets van 10 duidelijke varianten van hetzelfde circuit uit. Dat zou wel heel tof zijn voor de variatie als we weer ruim 10 jaar met deze Mario Kart moeten doen.

MrM@rm

23 jan 25 om 10:27

#15436‍

26 XP | 4 comments

Ik heb Tour inderdaad niet gespeeld. De mobiele games trekken me niet zo (enige die ik leuk vond was Dr. Mario, maar dat was geen lang leven beschoren, haha).

Maar zoals je het uitlegt klinkt het an sich wel leuk. Meerdere variaties van 1 circuit zou ik wel zien zitten. Vind de uitvoering nu in MK8 gewoon niks :-(

Raceneus

23 jan 25 om 09:58

#15435‍

20 XP | 3 comments

De side attacks waren leuk bij street racer op de snes

rob1N

23 jan 25 om 17:44

#15441‍

6686 XP | 1293 comments

omg, die ken ik ook nog ja... dat was toen destijds een vette game =P