We leven in prachtige tijden: vrijwel elke game die aangekondigd wordt, verschijnt wereldwijd. Vroeger was dit echter wel anders en was ons continent vaak Nintendo’s meest ondergeschoven kindje. Ik neem je mee door zes Nintendo-games die nooit in Europa verschenen.
Captain Rainbow
Nintendo Wii, 28 augustus 2008
Captain Rainbow is de held die vergeten helden nodig hebben! Nick, ooit een populaire tv-superheld genaamd Captain Rainbow, reist naar Mimin Island – een plek waar dromen uit zouden komen. Dit ontvouwt zich tot een knotsgekke en typisch Japanse action-adventure waarin je de wensen uit moet laten komen van andere eilandbewoners. Al deze personages zijn minder bekende Nintendo-personages, waaronder Birdo (Super Mario Bros. 2), Little Mac (Punch-Out) en de Devil (NES-game Devil World). De game verkocht echter verschrikkelijk, waardoor een westerse release uit den boze was.
Check zeker dit interessante filmpje van DidYouKnowGaming als je meer wilt weten over Captain Rainbow.
Fire Emblem: Genealogy of the Holy War
Super Famicom, 14 mei 1996
Fire Emblem: Genealogy of the Holy War kun je zien als het begin van de moderne Fire Emblem-franchise. Het was de vierde titel in de serie, maar de allereerste waarin de oh zo kenmerkende wapendriehoek schitterde. Lans verslaat zwaard, zwaard maakt gehakt van bijl en bijl pakt lans. Ook uniek: deze iteratie kende al support converstions, relatiemogelijkheden én het krijgen van kinderen (met elk hun eigen statistieken). Hardcore fans beschouwen deze Super Famicom-titel als een van de hoogtepunten van de franchise. Helaas: wij kregen onze eerste Fire Emblem-game pas in 2004 (mede mogelijk gemaakt door het succes van Super Smash Bros. Melee).
Fire Emblem: Genealogy of the Holy War was het laatste project van de legendarische gamedesigner Gunpei Yokoi bij Nintendo
Excitebots: Trick Racing
Nintendo Wii, 20 april 2009
Holy shit, Excitebots: Trick Racing ziet er cool uit. In deze opvolger van Excite Truck (die wij wél kregen!) speel je als gekke robotvoertuigen en probeer je zo snel én stoer mogelijk over de finish te komen. Je doel is niet alleen om als eerste te eindigen, maar ook ondertussen ook de meest gekke acrobatische toeren uit te halen. Hoe beter je het doet, hoe hoger je score! Daarnaast kon je allerlei gekke minispelletjes spelen zoals voetballen, bowlen en taarten gooien met robotvoertuigen. De game kreeg vrij goede recensies, maar kwam helaas nooit buiten Amerika uit vanwege “een gebrek aan interesse” (al konden Japanners ‘m in 2011 exclusief via Club Nintendo krijgen). Saai hoor, Nintendo!
Ziet dit er niet stoer uit?
Yume Kōjō: Doki Doki Panic
Famicom, 10 juli 1987
Oké, technisch gezien is dit spel wel uitgekomen in het westen – maar het verhaal erachter is té interessant om niet even te delen. Sommigen van jullie weten het ongetwijfeld al, maar Doki Doki Panic kennen wij als Super Mario Bros. 2. Wat je misschien nog niet wist, is dat dit van origine écht een Mario-spelletje zou worden! Door een deal om Fuji Television te promoten, werd er uiteindelijk gewerkt met Yume Kōjō-personages. Dit zorgt ervoor dat ook in de Japanse versie stiekem toch wat Mario-voorwerpen zitten, zoals de POW-blokken en supersterren. Verder is nagenoeg elke vijand, zoals Shy Guy, Birdo en Bob-Ombs speciaal ontworpen voor Doki Doki Panic. We mogen de westerse release van deze game bedanken, dat al deze gekkigheden in de Mario-franchise zijn gebleven!
De box-art van Yume Kōjō: Doki Doki Panic voor de Famicom.
Famicom Wars
Famicom, 12 augustus 1988
Wij hebben niet alleen lang moeten wachten op Fire Emblem, maar ook op Nintendo’s andere strategieserie: Advance, ehm Famicom Wars. In deze game nam je de controle over de Red Star of Blue Moon-factie en probeerde je de ander een kopje kleiner te maken. Interessant is dat dit eigenlijk precies hetzelfde werkt als in hoe wij Advance Wars kennen: jij krijgt elke beurt een zwik geld, bouwt hier wat troepen mee en probeert het hoofdkwartier van de vijand over te nemen. Het zou tot 2002 duren voordat wij Europeanen eindelijk iets van deze heerlijke over-the-top-serie meekregen. Daarover gesproken: wanneer krijgen we eindelijk eens een nieuw deel, Nintendo?
Kleine pleister op de wonder: de maps uit Famicom Wars zaten verstopt in het originele Advance Wars.
Mario & Wario
Super Famicom, 27 augustus 1993
Mario & Wario is een heel bijzonder product. Deze puzzel-platformer is namelijk ontworpen door Satoshi Tajiri en ontwikkeld door Game Freak, de bedenkers van Pokémon. Cool hè? Maar zoals zoveel coole producten van vroeger, hebben wij er nooit wat van gezien. Wat het spelletje nog bijzonderder maakte, was dat je de SNES-muis (diezelfde als voor Mario Paint!) gebruikte om ‘m te spelen. Stel je een gameplay voor die heel erg vergelijkbaar is met Mario vs. Donkey Kong. Je gebruikte de muis om de blokjes aan of uit te zetten waar Mario automatisch overheen wandelde. Aan het eind van elk level volgt een minigame waarin je lekker met een hamer op Wario kunt rammen. Wat wil je nog meer?
Zou Nintendo toen al de potentie van een aanraakscherm gezien hebben?
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
12 jul 21 om 21:48
#616
3027 XP | 201 comments
Captain Rainbow zou tegenwoordig wél goed verkopen.🤭