4 ontdekkingen na mijn eerste uren in Zelda: Tears of the Kingdom

  • Special

  • 11 mei 23 om 14:00

  • Erik

  • 2

Op 12 mei is het zover. Wil je weten wat je kunt verwachten? In dit artikel neem ik je mee langs vier ontdekkingen die ik deed tijdens mijn eerste uren in The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. 

Pas op: in dit artikel zitten kleine spoilers voor Tears of the Kingdom. Er komen geen verhaalelementen voorbij, maar wel indicaties over de structuur en setting. Wil je volledig blind het spel ingaan, vermijd dit artikel. 

1. Tears of the Kingdom speelt zich een aantal jaar na Breath of the Wild af

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is een direct vervolg op Breath of the Wild. Nog meer dan dat een spel als Majora’s Mask dit was na Ocarina of Time. Je volgt dus het verhaal van dezelfde Link en Zelda, en het speelt zich af in dezelfde wereld als voorheen. Maar dan simpelweg een paar jaar later. Hoeveel later? Dat mag je zelf uitpuzzelen. Weet wel dat er verscheidene veranderingen zijn, zoals personages die op andere plekken leven of gebieden die een bepaalde ontwikkeling hebben doorgemaakt. Daarnaast is dit Hyrule natuurlijk ook onder invloed van gebeurtenissen uit het begin van de game. Spannend!

Hyrule oogt, zeker in het centrale gedeelte, veel levendiger. Sinds het verslaan van de Calamity bouwt de wereld zich langzamerhand weer op.

2. Je kunt opnieuw gaan en staan waar je wilt

Een van de meest indrukwekkende elementen aan Breath of the Wild was dat je helemaal zelf kon uitvogelen waar je heen ging en welke missies je als eerste deed. Dit element keert terug in Tears of the Kingdom. Na een soort tutorialgebied kom je in Hyrule terecht. Hier worden op een gegeven moment weer verschillende hoofdmissies aan je gegeven, elk op een verschillend punt op de landkaart – en het is aan jou welke je als eerste uitdoktert. Ook andere verhaalelementen keren op deze manier terug. Speedrunners opgelet, er is echter één verschil: ditmaal is het niet mogelijk om direct de grote slechterik uit te dagen.

De wereld ligt weer aan je voeten.

3. Alles draait om Link’s nieuwe vaardigheden

Link heeft nieuw speelmateriaal in Tears of the Kingdom. En de game is hier helemaal op ingericht. Wil je spelen zoals in Breath of the Wild? Dan kom je algauw van een koude kermis thuis. Met Kleven kun je allerlei voorwerpen aan je wapens en schilden hechten, zodat ze bijvoorbeeld meer aanvalskracht hebben of een windvlaag genereren. Al snel word je ‘gedwongen’ om dit gebruiken: je komt bijvoorbeeld vijanden tegen die precies hetzelfde doen. Maar het gaat zelfs nog een stapje verder: elektro- of vuurpijlen? Die zitten helemaal niet in de game! Die mag je lekker in elkaar knutselen. Ook de Ultrahand en andere vaardigheden zijn helemaal door Hyrule verweven.

In deze gameplaydemonstratie neemt Aonuma je mee door Link’s nieuwe vaardigheden.

4. Je avontuur is groter dan ooit

Oh jongens, er staat toch een avontuur op ons te wachten. Oké, hier volgt misschien de grootste spoiler, maar hij is oh zo vet. Ten eerste is het Hyrule dat we allemaal kennen in zijn volledigheid terug (zij het dus een paar jaar later). Daarnaast mag je lekker het luchtruim verkennen. Tears of the Kingdom kent diverse luchteilanden, allen met hun eigen setting en uitdagingen. Maar hier houdt het niet bij op: helemaal beneden is een gigantisch ondergronds netwerk. Niet alleen dungeons, niet alleen grotten, maar een gigantische Nederwereld die even groot lijkt te zijn als Hyrule zelf. Hier vind je de meest corrupte wezens en… Nee, dat mag je zelf ervaren.

Om dit te ondersteunen, kent Tears of the Kingdom drie verschillende landkaarten. Daarnaast toont de minimap hoogte- en diepteverschillen. Hoe hoog (of laag) kun je gaan?

Bij Nintendo heb ik pre-release alvast veertien uur kunnen spelen van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Dit artikel is hierop gebaseerd. Verwacht binnenkort onze review!

Meer Zelda
Alles over Zelda-spellen op Switch
Eerste reviews van Tears of the Kingdom zijn binnen
De laatste adem van Breath of the Wild

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Earthbound-bedenker: “Praat met Nintendo over lokalisatie Mother 3, niet met mij”

0

Nieuws Earthbound-bedenker: "Praat met Nintendo over lokalisatie Mother 3, niet met mij"

23-02-2024

1

Dennis

Hoofdafbeelding bij review Zelda Tears of the Kingdom

1

Nieuws Eerste reviews van Zelda: Tears of the Kingdom zijn binnen

11-05-2023

5

Erik

Sharp maakt LCD-scherm voor ‘nieuwe gameconsole’

0

Nieuws Sharp maakt LCD-scherm voor 'nieuwe gameconsole'

11-05-2023

2

Icelos

Discussieer met ons mee! 2

Dre

11 mei 23 om 15:19

#9837‍

2652 XP | 216 comments

Hype!! Tof artikel Erik.

Tamadachi

13 mei 23 om 16:59

#9878‍

5046 XP | 630 comments

Uit deze eerste speelsessie wist de officiële bekendmaking bij N1-UP van de uitdagende nederwereld mij toch de meeste indruk te maken want het lijkt mij een geweldige ervaring om op drie levels te ontdekken en te vechten.