2023: een slecht jaar in gaming

  • Special

  • 25 okt 23 om 09:00

  • Robin

  • 7

Wow Robin, wat zeg jij nu!? 2023 is toch fantastisch? Nintendo bracht geweldige spellen uit zoals The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Super Mario Bros. Wonder, Metroid Prime Remastered, Pikmin 4 en Fire Emblem Engage. En daarnaast krijgen we verrassend genoeg dit jaar nog Super Mario RPG. Maar jij zegt dat 2023 slecht is? Je bent gek!”

Natuurlijk is 2023 een fantastisch jaar in gaming. Niet alleen waren de first-party games van Nintendo super, ook kregen we geweldige DLC, met onder andere toffe racetracks voor Mario Kart 8 Deluxe en een sublieme afsluiting met Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed.

Op het gebied van third-party games zagen we updates voor Monster Hunter Rise Sunbreak, evenals Octopath Traveler II en Sea of Stars als enkele geweldige releases.

Xbox, pc en PlayStation kregen ook mooie releases in 2023, zoals Hi-Fi Rush en Starfield, maar ook Baldur’s Gate III en Marvel’s Spider-Man 2. Als consument dacht je: ‘waar moet ik mijn geld aan uitgeven?’, terwijl iemand in de industrie dacht: ‘hoe verdien ik nu mijn geld?’.

Enkele geweldige titels die in 2023 uit zijn gekomen

Het ‘development’-probleem

Op het moment dat een nieuwe IP niet meteen een populaire hit wordt, staan de grote bedrijven in de game-industrie klaar om het op te geven. Dit leidt vaak tot het ontslaan van veel getalenteerde werknemers die lager in de hiërarchie van een bedrijf staan. Gameontwikkeling is duurder geworden vanwege de grotere ambities, en daarom zien we vaak remakes en remasters, omdat het een veiligere optie is om een al eerder succesvol spel opnieuw uit te brengen met relatief weinig werk.

Aan het begin van het jaar hadden we al opgemerkt dat er een overvloed van remasters en remakes was. Ze variëren van geweldige remasters zoals Metroid Prime en Xenoblade Chronicles Definitive Edition tot ‘easy cashgrabs’ zoals Tales of Symphonia. Begrijp me niet verkeerd, remakes en remasters zijn op zich niet slecht, maar ze zijn wel symptomen van de veilige aanpak die de industrie nu volgt en de ontwikkelingsproblemen die nu heersend zijn. Zelfs bij Nintendo kan je dit zien met de komst van Super Mario RPG, Another Code: Recollection, Paper Mario: The Thousand-Year Door en Luigi’s Mansion 2 HD. Op de langetermijn zal dit gevolgen hebben voor de creativiteit in de industrie.

Remasters en remakes, symptomen van een veilige industrie

Het ‘Embrace’-probleem

Op 28 september kondigde Epic Games aan dat ze ongeveer 16% van hun werknemers zouden ontslaan. Ongeveer 830 mensen verloren hun baan, waaronder werknemers van het in 2021 overgenomen bedrijf Media Tonic (bekend van Fall Guys).

Embracer Group heeft dit jaar ook al verschillende ontslagrondes gehad, wat in sommige gevallen zelfs heeft geleid tot het sluiten van studio’s. Zo werd Volition Games gesloten en onlangs werd aangekondigd dat onder andere Crystal Dynamics ook weer enkele werknemers moest ontslaan. Beamdog moest ook 26 mensen ontslaan, 18 maanden nadat ze waren overgenomen door Aspyr, dat onder de Embracer Group valt. Recentelijk brachten ze nog Mythforce uit. 

Tegelijkertijd heeft Microsoft rustig Activision Blizzard gekocht voor ongeveer $68,7 miljard in cash. Terwijl ze deze overname nog met de Federal Trade Commission aan het uitvechten zijn, hebben ze in januari al 10.000 mensen ontslagen en in juni kwamen daar nog eens 276 mensen bij. Kleine studio’s zoals Daedalic Games, die het spel Gollum uitbracht, moesten kort daarna aankondigen dat hun hele ontwikkelingsafdeling werd gesloten. In totaal hebben ongeveer zo’n 6400+ mensen, op het moment van schrijven, hun baan in de game-industrie verloren.

Logo van Embracer Group

Het ‘Embrace’-probleem

Het ‘live-service’-probleem

Epic Games gaf aan dat hoewel Fortnite groeit, het eigenlijk niet genoeg geld oplevert in vergelijking met de lancering van het spel. “Hoewel Fortnite weer begint te groeien, wordt de groei voornamelijk gedreven door creator content met aanzienlijke inkomstendeling. Dit is een activiteit met een lagere marge dan toen Fortnite Battle Royale van de grond kwam en onze uitbreiding begon te financieren. Succes met het creator-ecosysteem is een geweldige prestatie, maar het betekent een grote structurele verandering in onze economie.”

Dus zoals ik het begrijp, heeft een van de grootste live-service games ter wereld moeite om voldoende geld binnen te halen. Meerdere soortgelijke games werden gecanceld, zoals Hyenas, een live-service game van Creative Assembly. Dit zelfs al na de bètafase, voordat het spel officieel werd uitgebracht. Het was nota bene aanwezig op Gamescom 2023 afgelopen augustus. Wat dacht je van Chocobo GP, dat op 15 juni opnieuw werd uitgebracht als een volwaardig spel zonder battlepasses? Babylon’s Fall van Platinum Games sloot al op 27 februari 2023 de servers. Het spel was nog geen jaar oud.Dit zijn enkele voorbeelden waarin live-service snel terzijde werd geschoven. Het voorbeeld van Fortnite doet me twijfelen aan de toekomst van dit fenomeen.

Zelfs Fornite heeft problemen genoeg te verdienen

De ‘live-service-achtige’-oplossing

Toch zijn er voorbeelden dat het wel kan en bij Nintendo is Splatoon een goed voorbeeld hiervan. Naast seizoensupdates zijn er regelmatig Splatfests, waarvan de volgende weer in het teken staat van Halloween. Daarnaast doen Pokémon Scarlet & Violet het ook goed met een live-service benadering. Om de zoveel weken kun je in Tera Raids specifieke Pokémon vangen, soms Pokémon die anders niet in het spel beschikbaar zijn. Of wat dacht je van Monster Hunter? Monster Hunter World en Monster Hunter Rise waren beide fantastische ervaringen die regelmatig nieuwe quests of monsters kregen. Dit zorgde ervoor dat je altijd wel iets te doen had. Splatoon, Pokémon en Monster Hunter laten zien dat een tijdelijke vorm van live-service goed kan werken.

2023: een slecht jaar voor gaming

Uiteindelijk was 2023 een uitdagend jaar. Zelfs met veel geweldige games om te spelen, waren sommige keuzes, overnames, ontslagrondes en gecancelde games negatieve aspecten voor de game-industrie. Niet elke overname is per definitie slecht, maar Embracer laat zien dat verkeerde keuzes aanzienlijke problemen kunnen veroorzaken. Hopelijk was 2023 het slechtste jaar in gaming, en kunnen we alleen maar vooruitkijken naar betere jaren.

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

1

Special Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

18-05-2024

2

Erik

Dragon Ball Z Kakarot

0

Nieuws Online services Dragon Ball Z: Kakarot - Card Warriors stoppen 30 oktober

25-10-2023

2

Evelyne

First 4 Figures presenteert Metroid Prime Varia Suit Samus PVC figure

3

Nieuws First 4 Figures presenteert Metroid Prime Varia Suit Samus PVC figure

25-10-2023

4

Martijn

Discussieer met ons mee! 7

Lucas

25 okt 23 om 09:34

#11895‍

648 XP | 125 comments

Voor mij was/is dit jaar geweldig. Metroid Prime, Zelda Tears of the Kingdom, Pikmin 4 en Mario Wonder. Doe daar ook nog de Pokemon Stadium games op NSO, vermaak me kostelijk. Moet wel zeggen, heb niet zoveel tijd meer als vroeger.

Apenknul

25 okt 23 om 11:24

#11897‍

3812 XP | 717 comments

Als je kijkt me wat we hebben gekregen in een jaar, zijn het lekkere games. Maar het is goed dat je hier nu ook een oog op veilt, Robin. Vooral dat er veel ontslagen zijn in 2023 is er zonde voor de industrie. Gelukkig hebben we niks gehoord over ontslagen binnen Nintendo, en zie dat voor alsnog niet gebeuren, gezien ze bezig zijn met een nieuw pand te bouwen, dacht ik.

Live service games zijn voor mij niet echt besteed. Dingen als Fortnite heb ik geprobeerd, maar ik heb liever dat een game volledig af en tof is, en dat men werkt aan sequels, dan dat 1 game volledig wordt uitgemolken middels online multiplayer, kijkend naar GTA Online, Fortnite, CoD, en volgens mij Genshin Impact. Hoewel Splatoon 3 semi live service game is, heeft het wel een gratis battle pass. Waar ik eerder dit jaar zei dat Battle Passes niet erg zijn, imo, word ik wel vermoeiend om zo spoedig mogelijk dingen te unlocken. Among Us doet dat wel weer goed, die heeft battle passes (cosmic cubes) zonder een tijdslimiet van 3 maanden. Die heb je voor altijd als je ze aanschaft, zijn kleiner qua content, maar hebben heel wat variatie per cosmic cube.

Zelfs Animal Crossing is ook een soort live service game. Toen de game uitkwam, moest je perse op updates wachten die de feestdagen en andere dingen toevoegde, om je terug te halen naar de game. En dat vond ik erg zonde, gezien ik wel vond dat al die updates eigenlijk gewoon van te voren er in moesten zitten, en nog mist het content. En ik zou eigenlijk graag willen dat de volgende game in de AC serie zich niet opstelt als Live Service, maar gewoon als een volledige game. Bij competitive games als Splatoon door wapens toe te voegen en stats te veranderen, kan je de meta mee veranderen, waardoor de online battles ook steeds veranderen. Maar bij Animal Crossing is dat allemaal niet van toepassing, en kan je beter alles gewoon in de game stoppen.

De remakes/remasters van dit jaar? Ja, Metroid Prime, Pikmin 1 en 2, Mario RPG, Another Code lijken makkelijk, maar zijn wel games die de huidige generatie niet of nooit hebben gespeeld toentertijd. Vooral Mario RPG, waarbij ze dan nog een SNES en het spel moeten importeren van Amerika. Het zijn games waarbij het lijkt alsof er weinig voor nodig is om ze te maken, maar de generatie kloof kan een mooie betekenis bieden, zelfde geldt voor de toekomstige Paper Mario remake. Anderzijds kan het ook een voorzichtige teken geven dat de industrie tijd nodig heeft, of in dit geval voor Nintendo, tijd nodig heeft om door te gaan naar een nieuwe generatie console. Waarom nog zo veel moeite stoppen in nieuwe games, als het zowat het einde van een tijdperk is.

Paul

25 okt 23 om 12:32

#11898‍

3804 XP | 659 comments

Begrijp me niet verkeerd, remakes en remasters zijn op zich niet slecht,maar ze zijn wel symptomen van de veilige aanpak die de industrie nu volgt

Dit is al heel lang zo. Ik kan me de artikelen in de PU begin jaren 2000 nog herinneren. Ipv creatieve games die mogelijk kunnen falen, worden er games ontwikkeld die zeker weten een hit gaan zijn. Kijk naar Assassin's Creed, waar de creativiteit al 10+ jaar niet meer te vinden is. Of FIFA EA FC, Call of Duty, etc. 

Remakes en remasters zijn een legit manier om een nieuw publiek kennis te laten maken met oude of gemiste glorie. Dit kan op zichzelf een hit of miss zijn, maar aan de kern van de game verandert er niets / niet veel.  

Overigens is Splatoon ook geen volledige live-service game. Er is geen microtransactiewinkeltje en battle passes kosten ook geen geld. Ze verdienen dus (direct) niks aan het updaten van de game, dus behalve dat het online multiplayer is en gratis content krijgt, heeft het verder niks te maken met het verdienmodel GaaS

Robin

25 okt 23 om 13:27

#11900‍

3199 XP | 472 comments

Zoals ik zeg in principe zijn remasters en remakes geen probleem. Maar het zijn in de laatste jaren ook wel meer geworden. Over het algemeen doet Nintendo het goed en gebruiken ze het ook om nieuwe spelers te introduceren in een franchise. Splatoon heb ik ook onder het kopje 'een live-service-achtige oplossing' gestopt. Het is zeker niet GaaS

Selan

25 okt 23 om 13:46

#11901‍

2695 XP | 493 comments

Goed artikel! Heel leuk om dit soort dingen te lezen. Ook best wel bizar dat ondanks dat het zo goed gaat met de game industrie voor consumenten (de hoeveelheid goede, toffe games), het gepaard gaat met zo veel ontslagen en onzekerheden. Heel dubbel.

Jerone

25 okt 23 om 14:15

#11902‍

476 XP | 66 comments

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel mensen er werkzaam zijn in de game-industrie. Gevoelsmatig groeit dit aantal en het aantal ontwikkelaars (zij het indie developpers) al jaren in rap tempo. Dat er een periode van herschikking en ontslagen plaats vindt lijkt me ook niet per definitie slecht voor de industrie. Een bosbrand is ook niet slecht voor een bos, maar houdt het juist vitaal. 

Daarnaast was het zoals je zelf al schrijft een fantastisch jaar qua releases.

Theun

25 okt 23 om 21:40

#11907‍

621 XP | 116 comments

Leul stukje!