Torna tot het einde
De nieuwe elementen die aan het gevechtssysteem zijn toegevoegd liegen er ook niet om. Net als voorheen zul je het personage moeten bewegen terwijl hij/zij de vijanden automatisch aanvalt. De speler probeert de schade tegen zichzelf zoveel mogelijk te beperken en Arts en Special aanvallen te gebruiken waar nodig. Torna verschilt op een aantal interessante vlakken. Zo kun je directe controle hebben over de Blades, iets wat me absoluut verbaasde. Met de Switch Arts kun je wisselen tussen je personage en de Blades die aan hem/haar zijn toegewezen. Door te wisselen maak je niet alleen meer gebruik van verscheidene aanvallen, maar gebeuren er ook speciale dingen. Zo kun je een deel van je gezondheid terugkrijgen en kun jeeen tegenstander tijdelijk de grond in boren. Naast dit kun je ook wisselen tussen de Blades. Het zorgt ervoor dat je simpelweg langer in de race blijft.
Door specials en deze aanpassingen goed te benutten wordt het gevechtssysteem iets wat ieder kan begrijpen. Zelfs voor mensen die nog nooit een Xenoblade-game hebben gespeeld wordt alles op een duidelijke manier uitgelegd. De Chain Attack, die je activeert door meerdere aanvallen aan elkaar te linken, kan veel sneller worden opgezet dan in het normale avontuur. De manier waarop Torna zichzelf opstelt valt in twee woorden te omschrijven: geen nonsens. Alles bouwt naar de momenten toe waar het spel echt zijn waarde laat zien. Persoonlijk kan ik er geen genoeg van krijgen, en ga ik zo spoedig mogelijk met de New Game Plus functie aan de slag.
Net als het hoofdavontuur zie je in The Golden Country hoe de personages constant evolueren. Van Arts en Affinity Charts upgrades tot aan het verkrijgen van betere wapens en accessoires. Het belangrijkste wat je moet weten is dat het verslaan van monsters, het levelen en verzamelen een constante factor blijven. Het maakte het tweede bedrijf een heel stuk gemakkelijker om te doorlopen, en was daardoor blijvend plezierig. Zelfs op de plaatsen zonder grote momenten is het bouwen naar de volgende stap altijd fijn. Jammer genoeg zullen de meeste spelers niet alles uit de personages kunnen halen voor het einde. Hierdoor is een tweede playthrough geen overbodige luxe. Zelfs met het minimale aantal side quests dat ik heb gedaan, kostte het mij 22 uur om de credits te zien. Niets heb ik volledig kunnen doorgronden, waardoor de replaywaarde erg hoog is.
Presentatie zoals je gewend bent
Als het op de presentatie aankomt, staat Torna op gelijke hoogte als Xenoblade Chronicles 2. Okay, verbazingwekkend is dat niet, maar het voelt goed om dat te bevestigen. Het avontuur is een kleurrijk geheel dat je weet te blijven boeien tot het einde. Om de personages van de flashbacks eindelijk te aanschouwen was overweldigend en het liet l een prima indruk achter. De muziek is goed, een goed aantal tracks is compleet nieuw met wat bestaande deuntjes hier en daar. Het past allemaal prima bij elkaar en vooral de gevechtsmuziek maakte mij erg gelukkig. Dat muziekstuk is misschien mijn favoriet uit de gehele series.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!