Warriors: Abyss - een roguelite experiment

  • Review

  • 18 feb 25 om 17:00

  • Robin

  • 0

Tijdens de State of Play van PlayStation werd Warriors: Abyss geshadowdropped. Ik vind Warrior-games of het Musou-genre wel een leuk tussendoortje. Ik was dus enorm benieuwd hoe deze kleinschaligere game met roguelite-elementen op de Nintendo Switch is.

Warriors: Abyss blijft in de kern een actiespel dat je gewend bent van de verschillende Warrior-titels die Koei Tecmo rijk is. De Warriors-serie staat bekend om grootschalige gevechten waarin je hordes vijanden neerslaat. Warriors: Abyss houdt die grootschaligheid vast en voegt er roguelite-elementen aan toe. In Warriors: Abyss word je wakker voor de poorten van Onderwereld. De koning van de Onderwereld, Enma, heeft helden opgeroepen om Gouma die de onderwereld heeft overgenomen te verslaan. Je wordt dus gelijk in het verhaal gegooid via een tutorial.

Roguelite-elementen

Elke run begint vrijwel hetzelfde: je begint in The Blazing Waste waar je 8 stages door gaat. Hierin heb je de missie om X aantal vijanden te verslaan of een andere uitdaging te voltooien. Vervolgens krijg je een beloning. Dit kunnen helden zijn die je tijdelijk kan oproepen, items die je kan kopen of een schatkist met een willekeurige beloning. In de laatste stage vecht je tegen de baas van dat gebied. Wanneer je de baas verslaat ga je naar het volgende level tot je tegen Gouma gaat vechten.

De helden voeg je toe aan je ‘team’ die je dan oproept wanneer je een bepaalde aanval combinatie uitvoert. Ook krijg je extra effecten op basis van de helden die in je team zitten. Die krijgen vervolgens ook weer meer boosts afhankelijk van in welke formatie je ze inzet. Deze formaties hebben een passief effect. Denk aan het sterker maken van bepaalde elementen in je aanvallen zoals vuur of ijs of meer snelheid zodat je beter kan ontwijken. Uiteindelijk heb je volgens Koei Tecmo meer dan 16.000.000.000 verschillende combinaties. Ik heb dit niet nageteld.

Aan het einde van elke run, bijvoorbeeld als je doodgaat, gebruik je Karma Embers die je tijdens een run verdient om nieuwe helden en upgrades vrij te spelen. Dit zorgt ervoor dat je toch altijd dat gevoel van progressie krijgt en de motivatie hebt om door te gaan.

Repetitieve gameplay

Warrior games zijn erg repetitief en Warriors: Abyss is geen uitzondering hierin. Combo’s zijn vrij simpel door op Y of X te drukken en B om te ontwijken. Wanneer een meter is gevuld doe je een Musou-aanval. De roguelite-elementen maken het niet minder repetitief. Je moet dus wel houden van het genre. Toch is het ook wel een perfect moment om het genre te proberen, want het spel is ‘slechts’ €24,99. Ook kan je DLC bij kopen zoals Karma Embers zodat je sneller helden kan vrijspelen of skins voor je favoriete helden. Gelukkig is dat aan jezelf om te bepalen en is de snelheid om personages vrij te spelen al vrij hoog.

Lelijke graphics

Die repetitiviteit komt ook deels door de grafische stijl van het spel. Deze komt op de Nintendo Switch niet echt tot zijn recht en ziet er al niet fantastisch uit. Pirate Warriors of Fire Emblem Warriors zijn veel kleurrijker. Natuurlijk is het een klein beetje oneerlijk om dit zo te vergelijken, maar je merkt wel dat het spel wat saaier aanvoelt door de donkere kleuren. Wel moet ik zeggen dat sommige moves dan weer heel flashy en mooi uitzien omdat deze meer kleur gebruiken, maar over het algemeen stoort de donkere stijl mij wel. Het helpt ook niet dat het spel wat trager wordt als het druk wordt op het scherm.

De stijl is niet fantastisch

Nintendo Warriors Abyss

Toch moet ik nog even inzoomen op de roguelite-elementen. Die helpen misschien niet tegen de eentonige gameplay, maar het idee van de combinatie is juist wel erg tof. Persoonlijk heb ik minder met Dynasty Warriors en ben ik bekender met de One Piece-, Fire Emblem– of The Legend of Zelda-varianten. Daarin zit denk ik ook de grotere kans met roguelite-elementen. Want het idee is erg tof gedaan, maar het zou beter tot zijn recht komen met een hoger budget en bekendere personages.

Conclusie

WARRIORS: Abyss laat zien dat roguelite-elementen in een Warriors-game tof kunnen zijn. Het uitgeven van Karma Embers na elke run om nieuwe helden en andere elementen vrij te spelen is een toffe toevoeging. Stiekem zou ik deze combinatie graag terugzien in grotere en visueel aantrekkelijke titels. Liefst met personages uit andere franchises, zoals One Piece of Fire Emblem. Voor iemand die niet helemaal bekend is met de Dynasty Warriors-serie is de herkenning minder groot. Maar ik kan zeker inzien dat fans van het genre, die juist op zoek zijn naar iets nieuws, blij kunnen worden van de roguelite-elementen.

Ook voor een kleinschalige titel is de grafische stijl en kwaliteit op de Nintendo Switch net iets te laag. Het spel oogt behoorlijk lelijk, al weet het op momenten wel juist kleur te brengen dankzij bepaalde moves die je gebruikt. Toch blijft Warrios: Abyss enorm repetitief aanvoelen waardoor je er snel op uitgekeken raakt als het genre je niet ligt. Het helpt ook niet dat het spel trager wordt als het druk wordt op het scherm. Maar heel eerlijk? Voor €24,99 is dit een aardige instap in het genre.

6

N1-score

  • + Roguelite in een Warriors-game is tof
  • + €24,99 is mooie instapprijs
  • - Grafische stijl is saai
  • - Vrij repetitief
  • - Vertraging als er veel tegelijk gebeurt

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Alle games op Nintendo Music

9

Special Alle games op Nintendo Music

18-03-2025

5

Robin

Pokémon Go ontwikkelaar wilt gaming activiteiten verkopen

0

Nieuws Pokémon Go ontwikkelaar wilt gaming activiteiten verkopen

19-02-2025

0

Karina

System Shock 2′ remaster komt met nieuwe naam naar Nintendo Switch

1

Nieuws System Shock 2' remaster komt met nieuwe naam naar Nintendo Switch

18-02-2025

0

Kitty

Reageer als eerste!