The Wonderful 101: Remastered

  • Review

  • 19 mei 20 om 19:58

  • Daan

  • 0

Hideki Kamiya is een man apart. Zijn visie op de videospelindustrie laat stof opwaaien, al is het nooit zonder een goede reden. Het helpt dat Kamiya’s creaties fantastische actiespellen betreffen, waar hij echt er alles aan doet om het goed mogelijk neer te zetten. Okami, Bayonetta en Astral Chain zijn zijn meest vindingrijke avonturen in mijn persoonlijke optiek. The Wonderful 101, echter, is een geval apart. De speler moet het helemaal tot zich nemen om de ideeën te kunnen snappen. Het kent een ongekende vibe van Japanse tekenfilms, een uniek gevechtssysteem en een verhaal om van te smullen. Aan de andere kant liet de besturing te wensen over op de Wii U. Hoe houdt The Wonderful 101 stand op de Nintendo Switch?

Power Up!

Het verhaal in The Wonderful 101: Remastered draait om drie dingen: Super Sentai, klassieke tekenfilms en alle actie die je maar kunt wensen. Het vertelt het verhaal van Will Wedgewood, een vriendelijke maar warrige leraar in Blossom City. Wanneer het moment erom vraagt, verandert Will zich in de beschermer van de wereld: Wonder Red. Gewapend in zijn Centinel Suit kan hij, samen met 99 andere helden, speciale krachten gebruiken. Het team wordt snel aan het werk gezet, gezien een alieninvasie zich vlak na de opening voltrekt.

Wonder Red is niet het enige personage dat je onder handen neemt. Tijdens de reis ontmoet je zes andere leiders die het team samen kunnen brengen. Het is hier dat het spel zijn ware gezicht zien, met vermakelijke humor en belachelijke persoonlijkheden. Mijn favoriet is zonder twijfel Wonder Blue, ingesproken door Sonic en Ezio-acteur Roger Craig Smith. Blue probeert iedereen wijs te maken hoe geweldig zijn vaardigheden zijn, maar hij maakt wat pittige blunders. De schurken komen ook geweldig tot hun recht. Vooral de charme van aliens kan ik wel waarderen. De dialogen zitten leuk in elkaar en brengen makkelijk een glimlach op je gezicht.

Actie, actie en nog eens actie

Zoals eerder aangegeven beweeg je honderd helden over het speeloppervlak. De speler wisselt tussen actie en interactie. Je valt aan, doorgrondt omgevingen en brengt missies tot een zo goed mogelijk einde. In het hart van The Wonderful 101 liggen de wapens, waarmee je vecht en puzzels oplost. Alle leiders hebben hun eigen wapen, zoals de vuist van Wonder Red en het zwaard van Wonder Blue. De opties zijn uitermate vermakelijk, al is het niet allemaal goud wat er aan de horizon blinkt. Het tekenen tijdens de gevechten is bijvoorbeeld niet ideaal. De speler moet het touchscreen of de rechterstick gebruiken om vormen te tekenen. In het begin gaat dit je nog gemakkelijk af, maar ze worden alsmaar moeilijker. Daarnaast neemt de druk om te presteren toe naarmate de game vordert. Het is van uiterst belang om de vorm groot te maken, gezien het wapen dan ook krachtiger wordt. Vooral in alle hectiek, is dit niet zo handig.

Buiten dat om is het vooral genieten van de creativiteit in The Wonderful 101: Remastered. De vijftien uur durende trip brengt genoeg variatie om de gehele rit uit te zetten. De tekeningen worden slim neergezet in puzzels. Zo bouw je bruggen, hang gliders en ladders om de broodnodige progressie te maken. Je kunt zelfs muren beklimmen of speciale schatkisten openen met deze speciale krachten. Daarnaast zijn de gevechten om te smullen. Vooral de eindbazen, die klaar staan aan het einde van hoofdstukken, zijn fantastisch. Elke vechtersbaas heeft meerdere fases, waarbij de vreemdste dingen gebeuren. Zo schiet en vlieg je in een schip, strijdt je één-op-één in Punch-Out setting en manoeuvre je op een raket. Uiteraard speelt normale combat ook een rol, maar de variatie tussen segmenten mag niet worden onderschat.

Makkelijk is The Wonderful 101: Remastered niet. De tutorials leggen niet alles zorgvuldig uit, waardoor je soms in verwarring achterblijft. Daarnaast wordt je spontaan verrast met bepaalde segmenten of Quick Time Events (snel op de juiste knop drukken), waardoor je niet zorgvuldig kunt reageren. Ik ging vaker dood dan ik had gehoopt. Dat gezegd hebbende, de straf is maar klein als je een fout begaat. De levels scoren je op het aantal levens dat je hebt verbruikt, hoe lang je gespeeld hebt en welke missies je tot een goed einde hebt weten te brengen. Elk level kent meerdere objectieven en burgers om te redden, waardoor je je geen moment verveelt. De enige nare kanttekening van een slecht resultaat is dat je minder O-Parts verkrijgt. Deze kun je spenderen aan upgrades tussen de levels door.

Wii U naar Switch

Oorspronkelijk kwam The Wonderful 101 uit op de Wii U. Daar maakte het spel gebruik van twee schermen voor unieke puzzels, iets wat zeker indrukwekkend bleek. Voor de Nintendo Switch telg heb je nu twee opties: picture-in-picture (een klein scherm in beeld) of de twee schermen naast elkaar. Verrassend genoeg vond ik het beter werken met picture-in-picture, gezien je vrij kunt wisselen tussen klein en groot en de minste seconden verliest tijdens missies. Daarnaast kun je ook bepalen hoe groot beide schermen moeten zijn – dit voelt erg prettig in omgang!

Over de overgang gesproken, The Wonderful 101 ziet er nog steeds kleurrijk en overweldigend uit op Nintendo Switch. Alles is duidelijker te overzien op de hybride spelcomputer, waardoor chaotische momenten iets meer uitblijven. Je kunt de individuele helden in al hun pracht een praal aanschouwen. Toch er is ook iets vreemd aan de hand: The Wonderful 101: Remastered lijkt beter te lopen in de handheldmodus dan op de televisie. De framerate dips zijn op TV duidelijker te merken, wat een lichte teleurstelling blijkt op meer krachtige hardware. De enige reden die wij kunnen bedenken hiervoor is dat de game nu op 1080p loopt. Het is een duidelijke afweging, maar persoonlijk had ik 30fps door het gehele avontuur meer dan prima gevonden.

Conclusie

The Wonderful 101: Remastered is meer dan prima in de meeste opzichten. Hoewel ik een vaste framerate en meer tutorials fijn had gevonden, kan ik niet ontkennen dat het een vermakelijke reis betreft. Het besturen van de honderd helden blijkt vermakelijk, de puzzels blijven aanstekelijk en de bazen zijn overweldigend. De actie is daarnaast ook echt genieten geblazen. Zodra je de wapens en het twee schermen systeem onder de knie krijgt, kun je rekenen op fantastische momenten die je echt bij zullen blijven. Een knotsgekke klassieker heeft eindelijk een nieuw thuis.

8

N1-score

  • + Fantastische actie en segmenten
  • + Ziet er strak uit op Switch
  • + Uiterst vermakelijk verhaal
  • + Leuke mix qua puzzels en combat
  • - Framerate niet bepaald stabiel
  • - Niet alles wordt zorgvuldig uitgelegd

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Welke Wii U-game mag volgens jou naar de Switch (2) komen?

3

Roundtable Welke Wii U-game moet nog naar de Switch (2) komen?

06-11-2024

4

Erik

WHAT THE GOLF? – absurd grappige physics-puzzler

0

Review WHAT THE GOLF? - absurd grappige physics-puzzler

20-05-2020

0

Paul

Ion Fury – Shotgunblast from the past

0

Review Ion Fury - Shotgunblast from the past

19-05-2020

0

Mitch

Reageer als eerste!