The Cub - Jungle Book ontmoet Fallout

• 17 jan 24 om 17:10

• 0

De relatief nieuwe ontwikkelaar Demagog Studios lanceert over twee dagen hun vierde en nieuwste titel; The Cub. Deze post-apocalyptische platformer – wat al een unieke combinatie an sich is – dendert met veel bravoure naar de Nintendo Switch eShop. Maar heeft dit drie jaar oude ontwikkelingsteam wel alles in huis om een memorabele titel neer te zetten? Het buitengewone genre weet in ieder geval hoge verwachtingen te scheppen en na het spelen van de epiloog kan ik niet anders dan geïntrigeerd doorspelen.

The Cub begint met het verhaal dat de mensheid is vertrokken van de aarde naar Mars nadat onze bekende blauwe bal onbewoonbaar is verklaard. Tussen de ruïnes van de grote stad Alphaville leeft echter nog één mens dat opgegroeid is op deze verloren planeet. Daarbij is deze welp niet grootgebracht door mensen, maar door de wolven. De zoektocht om jouw honger te stillen, brengt contact met Marslingen met zich mee. Deze wetenschappers zijn maar al te geïnteresseerd in dit welpje dat schijnbaar kan leven op de bestraalde Aarde.

Niet alleen weet het verhaal zich ontzettend goed te ontwikkelen, ook weet het te verrassen. Hoe het spel van simpele platform-fun naar een luguber en memorabel moment springt, is fascinerend te noemen. Op de achtergrond is er altijd een tintje van de horror van een post-apocalyptische wereld te zien, maar hoe dit naar de voorgrond wordt gedreven om de speler het randje van zijn stoel te laten voelen, is een genot. Over de sfeer van deze game is geen negatief woord te schrijven.

Gameplay
Een platformer staat of valt met de besturing en diens finesse. The Cub weet hierin geen banen te breken of grenzen te verleggen. Maar wat het wel doet, dat doet het prima. Je sluipt door de fundamenten van een ooit grote stad, rent door de open verlaten velden en springt over obstakels en vijandige dieren. Sommige vijandige dieren en parkour-obstakels hun hitboxen zijn niet helemaal duidelijk, waardoor sommige stukjes onnodig lastig zijn. Dit is jammer, maar daartegenover staan de zeer interessante collectibles.

Deze verzamelobjecten brengen vaak de wereld van voor de apocalyptische ramp in beeld. Hiermee schroomt Demagog Studios het niet om bekende mensen, bedrijven en overheidsinstanties te persifleren. Ik benoem de CEO van het bedrijf dat de mensen naar Mars brengt; Muskinator. Of de overheidsinstantie die daarbij geholpen heeft; AASA (Alphaville Aeronautics and Space Administration). Twee bedrijven die betaald krijgen om nepnieuws te delen: Faux News en Fakebook. Of denk aan dat bedrijf dat alleen maar aan winst denkt en de naam draagt van een Zuid Amerikaanse rivier: Orinoco.

De gameplay van The Cub heeft een geweldige flow, van het rustig verkennen van ingestorte gebouwen tot opgejaagd worden door de Marslingen. Deze Marslingen zijn uitgerust met futuristische wapens en jetpacks, waardoor het simpelweg snel wegrennen geen optie is. Zonder te veel weg te geven, krijg je later ook nog de kans om de snelheid van deze jetpacks te ervaren. Dit alles zorgt voor genoeg variatie, wat zeer aangenaam is in een platformer.

Presentatie
Bijna alles in The Cub is zeer fijn afgewerkt. De animaties die in beeld komen als je sterft, tot de serene omgevingsgeluiden, tot de radio-uitzending en de discjockey met zijn naïeve en gemanipuleerde uitspraken. Alles om de wereld die Demagog Studios heeft gebouwd kracht bij te zetten.

The Cub is een ontzettend memorabel spel, met enkele momenten waarbij je van de rand van je stoel valt uit ongeloof. Vermomd als een simpele platformer, weet The Cub je nietsvermoedend naar zich toe te sleuren en te verorberen. Het huidige kapitalisme, de problematiek met het opwarmen van de aarde, fake news en zelfs het scepticisme naar pandemieën zijn allemaal onderwerpen die het spel geweldig samenbrengt. Daarbij weet het qua platformer ook niet slecht te scoren. We kunnen wel met zekerheid zeggen dat Demagog Studios feilloos is geslaagd in het samenbrengen van de genres “post-apocalyptische wereld” en “platformer”. Een vrij unieke titel, met een serieuze kijk op de huidige wereld en die niet bang is deze dystopische realiteit te creëren.

8.7

• + Geweldige sfeer
  • + Intrigerend verhaal
  • + Uniek op vrijwel alle aspecten
  • + Genoeg variatie
  • + Verzamelobjecten weten de wereld kleur te geven
  • - Vijftien euro is best prijzig
  • - Hitboxes zijn niet altijd even eerlijk

Over de redacteur

Icelos is al ruim tien jaar werkzaam voor N1ntendo en N1-Up. Groot fan van de Metroid-serie, Kaizo Mario-expert, Donkey Kong Country-liefhebber en uiteraard groot fan van de Open World Zelda-spellen. Icelos is met enige regelmaat te vinden bij de Podcast en in het Koopacafé. De top tien meest gespeelde spellen op Icelos’ Switch bestaan uit: Breath of the Wild, Mario Maker 2, Tears of the Kingdom, Splatoon 3, Pokémon Shield, Metroid Dread, Fire Emblem: Three Houses, Civilization 6, Pokémon Scarlet, en Ring Fit Adventure.

Lees meer over Icelos

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0