Tetris 99

• 20 feb 19 om 10:00

• Paul

• 0

Tetris, wie kent het niet? 35(!) jaar geleden gecreëerd door de Rus Aleksej Pazjitnov en nog steeds een wereldwijd fenomeen: de puzzelgame waarin je met blokken (tetromino’s) van verschillende vormen rechte lijnen moet maken. Door de jaren heen hebben verschillende iteraties het levenslicht gezien die continu een nieuwe twist gaven aan de originele gameplay. Zo kwam onder andere in 2017 de doldwaze cross-over Puyo Puyo Tetris uit en liet Nintendo afgelopen januari weten dat de welbekende Dr. Mario variant deze zomer mobiele platformen zal aandoen. Tijdens de Nintendo Direct van vorige week kwam Nintendo echter met een nieuwe verrassing: Tetris tegen 98 andere spelers, online! Weet Tetris 99 de iconische formule goed toe te passen? Je leest het hieronder.

Tetris: Battle Royale

Tetris 99 werd als verrassing aangekondigd tijdens de Nintendo Direct van vorige week als exclusieve software voor Nintendo Switch Online-gebruikers. Het brengt de klassieke Tetris-ervaring in een ‘Battle Royale’ jasje: 99 spelers nemen het online tegelijkertijd tegen elkaar op in de strijd om de overwinning. Door de toegankelijke basis (en het gratis weg te geven) wist het in een mum van tijd de meest populaire (gratis) download in de Nintendo Switch eShop te zijn. Het principe is simpel: plaats de gegeven tetromino’s en wanneer er een horizontale lijn ontstaat, verdwijnt deze en krijg je punten. Door vakkundig te bouwen is het mogelijk om twee, drie of zelfs vier (dé befaamde Tetris) lijnen weg te werken om meer punten te verdienen. Wanneer het speelveld zo vol raakt dat er geen tetromino’s meer geplaatst kunnen worden is het spel voorbij.

Deze iteratie van Tetris kent zoals gezegd een gehele nieuwe twist. 99 mensen spelen tegelijk om hun lijnen zo snel mogelijk weg te werken. Wanneer je één of meerdere lijnen wegspeelt, parkeer je deze lijnen bij een andere speler. Na een korte tijd voegen deze lijnen zich bij zijn of haar speelveld om het die persoon lastig te maken om goed de tetromino’s te gebruiken. Wanneer je daarmee een tegenstander uitschakelt krijg je een badge en een bonus op jouw punten die bijdragen aan jouw totale level als speler. Gaandeweg het potje blijven er steeds minder mensen over en zullen de tetromino’s steeds sneller vallen. Hierdoor heb je bijna geen tijd meer om na te denken over je volgende zet, wat het extra spannend maakt!

Screenshot Tetris 99

Verslavend denkwerk

Andere spelers uitschakelen maakt je een gewild doelwit dus je zult strategische keuzes moeten maken. Door een richting aan te tikken met de rechterthumbstick kies je welke spelers je de voorkeur geeft. Met ‘Bijna KO’ richt je je op spelers die bijna af zijn, ‘Aanvallers’ verzorgt de tegenaanval en met ‘Badges’ ga je voor de speler(s) die het vaakst een ander uitgeschakeld hebben. Zo kan het een slimme zet zijn om vlák voor het wegspelen van vier rijen je ogen te richten op spelers die bijna af zijn om ze te elimineren. Met ‘Willekeurig’ laat je het spel zelf beslissen en tenslotte gebruik je het aanraakscherm om die ene persoon er uit te pikken en deze het leven zuur te maken.

Naast een mooi embleem bij je rang kun je verder niet veel met de verdiende punten die je in rang laten stijgen. Wellicht dat we daar iets mee kunnen in de toekomst, maar voorlopig zal het bij intense, korte potjes Tetris tegen anderen moeten blijven. Opmerkelijk is dat buiten dan je met het aanraakscherm op een andere speler kunt mikken, het aanraakscherm verder geen functionaliteit heeft in het hoofdmenu. Een gemiste kans. Desondanks werkt deze online multiplayer stand ontzettend verslavend, vanwege de toegankelijkheid en de duur van de sessies. Een potje is in een paar minuten voorbij en het is dan ook erg verleidelijk om meerdere malen toe te geven aan de welbekende “Ah, nog één potje dan!”-gedachte.

De toekomst

Op dit moment is er nog maar één modus beschikbaar en Nintendo heeft vooralsnog geen toevoegingen officieel bekendgemaakt. Wel zijn er verschillende aanwijzingen die doen vermoeden dat Nintendo meer voor ons in petto heeft: in het statistieken-menu kan je kiezen tussen de categorieën “Alle” en “Tetris 99”, wat aangeeft dat verschillende modi een aparte categorie krijgen. Daarnaast hebben dataminers al diverse nieuwe modi gesignaleerd die interessante beschrijvingen hebben. Zo gaan we waarschijnlijk de strijd aan in teams in “Team Battle”, en in “Marathon” gaat het om het neerzetten van een zo hoog mogelijk score. Wat de toekomst ons gaat brengen moeten we nog even afwachten, maar deze modi klinken erg tof en niet meer dan logisch om later bij het spel te voegen.

Tetris 99 brengt het Battle Royale genre op een compleet andere manier dan we gewend zijn van de afgelopen jaren en is daarmee een schot in de roos. De toegankelijkheid van Tetris en de intensiteit van online multiplayer zijn perfect voor elkaar gemaakt en zorgen voor prima entertainment. Als je even niet oplet ben je al gauw een uurtje verder want stiekem werkt het best wel verslavend om te proberen die nummer één positie te behalen. Als Nintendo de kwaliteit van exclusieve aanbiedingen voor Nintendo Switch Online-gebruikers op deze lijn weet te houden gaan we een hele leuke tijd tegemoet. Ik kan in ieder geval niet wachten op nieuwe modi en nieuwe titels waar een leuke draai aan wordt gegeven.

8

• + Werkt verslavend
  • + Intense potjes