Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge – Dimension Shellshock

Na alle gebeurtenissen uit Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge houden de Turtles een pizzafeestje, om hun overwinning te vieren. Dit eetfestijn wordt echter verstoord als de Neutrinos, hun vrienden uit Dimension X, om hulp komen vragen. Shredder heeft bedacht dat hij met kristallen het hele multiversum kan veroveren! Dat betekent natuurlijk weinig goeds, dus komen de Ninja Turtles en hun vrienden meteen in actie. Shredder moet weer gestopt worden!

Lange tijd was niet zeker of Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge een uitbreiding ging krijgen. Na de release van het hoofdspel gaven ontwikkelaar Tribute Games en uitgever Dotemu aan, dat er nog geen DLC in de maak was. Gelukkig werd in juni 2023 Dimension Shellshock aangekondigd, dus waren er meer avonturen met je favoriete schildpad-helden op komst. Meteen al enthousiast, keek ik erg naar deze DLC uit! Dennis schreef al een positieve hands-on over deze uitbreiding, die hij speelde bij Gamescom. In deze review gaan we nog wat uitgebreider kijken naar wat de Dimension Shellshock DLC te bieden heeft. De pizza smaakt sowieso nóg beter, met al dat extra beleg!

Het multiversum is in gevaar, dus tijd voor meer actie!

Overleven in dimensies

Hierboven las je al het verhaal achter de Survival Mode: de belangrijkste nieuwe spelmodus van deze uitbreiding. Tijd om Shredder weer te verslaan, waarbij je reist door verschillende dimensies, allemaal met een eigen stijl en sfeer. Er zijn bijvoorbeeld levels die uit de zwart-witte comics (Mirage) of uit oude videogames (8-Bit Battleground) afkomstig lijken te zijn. In de achtergronden zijn vaak obscuurdere personages uit de Ninja Turtles-geschiedenis te zien, als leuke verwijzingen voor de grootste fans. Componist Tee Lopes heeft voor Dimension Shellshock nieuwe muziektracks gemaakt, die uitstekend bij de dimensies passen. Audiovisueel zit de DLC dus al goed in elkaar.

In plaats van de grote scrollende levels uit de hoofdgame, zijn deze nu steeds één scherm groot. Daarin versla je met jouw gekozen held steeds alle vijanden die het spel op je loslaat. Lukt dat, dan verschijnen twee portalen om je naar het volgende level te brengen. Ieder portaal heeft een kleur en geeft een beloning, dus kies verstandig. De kleur geeft de uitdaging van het volgende level weer. Blauw staat voor een makkelijker level, terwijl rood voor een pittiger level staat en paars zit er tussenin. Moeilijkere uitdagingen leveren vaak betere beloningen op. Als beloning kun je vaak kiezen voor kristalscherven of een power-up, al kan deze je ook tegenwerken.

In de Survival Mode kun je heel wat upgrades vrijspelen.

Kristallen voor je voortgang

Voor je voortgang zijn kristalscherven immers onmisbaar. Verslagen vijanden laten ze ook wel vallen. Als je er in een dimensie genoeg verzamelt, dan is de meter vol en vormen ze samen één kristal. Daarmee kun je naar een ander soort dimensie reizen, waarbij de uitdaging steeds wat verder toeneemt. Door deze kristallen gaat ook het level van je vechter omhoog en speel je upgrades voor hem of haar vrij. Ga je af, dan kun je bij een volgende poging je upgrades gebruiken. Dit systeem met het verzamelen van kristallen werkt eigenlijk best handig, om steeds verder te kunnen komen.

In de levels per dimensie kom je heel wat vijanden tegen, waaronder enkele nieuwe of sterkere variaties op oude bekenden. Soms vecht je ook tegen één of meerdere eindbazen. Levels kunnen specifieke obstakels bevatten zoals exploderende of stuiterende vijanden, lage zwaartekracht, lopende banden, enzovoorts. Dit zorgt voor de nodige variatie.

Een opvallende levelbonus die je soms kunt kiezen, laat jouw vechter tijdelijk veranderen in één van de bazen. Zo kun je als Shredder of Bebop spelen, totdat zijn energiemeter leeg is en je terug verandert in de gekozen vechter. Deze bazen spelen wat anders dan normaal en het is even oefenen om ze goed te besturen. Hoewel ze een stuk logger spelen en niet erg lang meegaan, is het een erg toffe toevoeging. Wie wil er immers niet even spelen als één van de grote slechteriken?

Als Shredder zelf zijn Foot Soldiers verslaan!

Nieuwe gezichten

Om de variatie in de speelbare personages verder te vergroten, beschik je nu ook over verschillende kleurpaletten per vechter. Deze zijn los gebaseerd op de kleuren van verschillende versies van deze personages. Sommige moet je eerst vrijspelen als upgrade in de Survival Mode, maar de meesten zijn direct beschikbaar. Meestal speel ik in de originele kleuren, maar het is tof dat je het kunt aanpassen.

Er zijn met deze DLC twee volledig nieuwe vechters toegevoegd, die je in iedere spelmodus kunt gebruiken. Je kunt de Story Mode, Arcade Mode en Survival Mode dus met alle speelbare personages doorlopen. Beide zijn een goede toevoeging en spelen uitstekend. Qua vaardigheden beschikken zij over zeven in plaats van de gebruikelijke zes sterren, zoals eerder bij Casey Jones. Deze zijn verdeeld over hun bereik, snelheid en kracht. De verschillen in deze balans zorgen er mede voor dat iedere vechter zijn eigen speelstijl heeft. Er zijn, net als bij de originele vechters, ook wat vechttechnieken vrij te spelen.

De nieuwe vechters, Usagi en Karai, zijn daarmee automatisch wat sterker. Dit stoort overigens niet, want er zijn meer dan genoeg tegenstanders om te verslaan. Sommige achievements zijn nét wat makkelijker haalbaar of je redt jezelf wat beter uit drukke gevechten. Toch gaat de uitdaging er niet zozeer van omlaag en geven deze vechters je een nieuwe manier om de levels te doorlopen.

Hoe meer spelers tegelijk, hoe groter de chaos!

Usagi

Eigenlijk heet hij Miyamoto Usagi, die bekend is van zijn eigen gelijknamige stripreeks: Usagi Yojimbo. In de tekenfilmserie uit 1987 maakte dit samoerai-konijn voor het eerst een gastoptreden, waarbij hij de Ninja Turtles hielp. Dat werd een soort traditie en hoewel officieel geen Ninja Turtles-personage, dook Usagi vaker op in hun series en media. We zien hem nu als vechter in deze game, met zijn uiterlijk los gebaseerd op zijn 1987-gastoptreden.

Usagi is een snelle zwaardvechter, die in een hoog tempo klappen uitdeelt. Hij slaat zeer snel toe, waardoor vijanden vele slagen achter elkaar te verduren krijgen. Dit komt ook goed pas bij vliegende vijanden, waarvan de precieze locatie soms wat lastig te plaatsen is. Usagi slaat ze met enkele zwaardslagen zo uit de lucht. Je kunt met hem hele snelle combo’s maken, waardoor het aantal verslagen vijanden hard oploopt. Usagi is een soepele vechter, die je redelijk snel onder controle kunt krijgen. Hij speelt fijn, voor beginners én gevorderden.

Usagi, Karai en Michaelangelo in actie!

Karai

Karai is een stoere vechtster, die vaak sterk gerelateerd is aan Shredder. Meestal is ze zijn opvolgster als leider van de Foot Clan en soms zijn (geadopteerde) dochter of tweede in rang. Dat zorgt ervoor dat ze niet altijd op goede voet staat met de Ninja Turtles of Shredder zelf. In de 1987-tekenfilm deed ze niet mee, maar voor deze DLC is ze zo ontworpen alsof dat wel zo was. In deze game is ze een bondgenoot van de Ninja Turtles.

Karai lijkt aanvankelijk een wat tragere vechter, die harde klappen uitdeelt. Speel je echter een tijdje als haar, dan merk je dat haar moves en combo’s toch behoorlijk wat vaart geven. Eenmaal op gang is ze niet te stoppen en ze beschikt over een paar erg krachtige aanvallen. In het begin koste het moeite om Karai te besturen, maar al snel begon haar speelstijl vloeiender aan te voelen. Intussen is ze één van mijn favoriete vechters in het spel geworden.

Karai, Usagi en anderen vechtend in het oude Japan van de Edo-dimensie.

Het is misschien niet de grootste uitbreiding, maar wat de Dimension Shellshock DLC te bieden heeft telt zeker mee! Het is een uitstekende verrijking van het spel, waar je jezelf aanzienlijk lang mee kunt vermaken. Zo heb ik al veel plezier gehad met de Survival Mode, om te testen hoever ik daarmee kom. Deze is gevarieerd, bevat de nodige verrassingen en blijft opvallend lang leuk, zeker als je er wat handigheid in krijgt. Af en toe vergat ik compleet de tijd tijdens het spelen! Zelf heb ik het einde nog niet behaald, dus ik ga er ongetwijfeld nog fanatiek mee aan de slag! Met Usagi en Karai krijg je twee nieuwe vechters erbij, die een mooie aanwinst zijn voor het spel. Het is erg tof om deze game met hen opnieuw te ervaren en beide spelen ze uitstekend!

Bij de beoordeling van Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge had ik het spel al een erg hoge waardering gegeven: de beste Teenage Mutant Ninja Turtles-game ooit! Nu de Dimension Shellshock DLC daar nog bij komt, wordt de totaalervaring nog verder uitgebreid. Je moet dit cijfer dan ook in context tot het genre zien: voor een beat’em up is deze game van een ontzettend hoge kwaliteit! Voor de relatief lage prijs (€ 7,99) is het eigenlijk zonde om Dimension Shellshock niet ook te halen, als je de basisgame al tof vond.

9.2

• + Zit audiovisueel nog steeds uitstekend in elkaar
  • + Survival Mode zorgt voor vele uren speelplezier
  • + Vechten als Usagi en Karai is erg tof
  • + DLC bevat de nodige extra’s en verrassingen
  • + Uitstekende toevoegingen, lage prijs
  • - Hoe lang tot we weer zo'n game krijgen?

Over Martijn

Martijn is verslingerd aan Nintendo-games sinds de NES. Al zijn systemen staan nog steeds aangesloten, om nog met regelmaat op te spelen. Zijn favoriete games hebben meestal een enigszins retro of nostalgische achtergrond en bevatten vaak sporen van eerdere klassiekers. Soms gaan ze als serie helemaal terug tot de jaren ’80 en ’90. Binnen genres ligt zijn voorkeur vooral bij 2D- en 3D-platformers, adventures en soms een RPG. Daarnaast tekent hij graag, zowel als hobby als professioneel.

Lees meer over Martijn

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0