Sword_&_Fairy_Inn_2_Game_Over

Sword & Fairy Inn 2 - Doelloze mobile game

Toen ik Sword & Fairy Inn 2 zag moest ik heel erg denken aan de Kairosoft pixel art simulatiespellen dankzij de schattige stijl. Het heeft dezelfde camerahoek en volgt dezelfde lijnen. The Legend of Sword and Fairy-serie heb ik eerder zien langskomen en deze werd altijd positief ontvangen. Echter is Sword & Fairy Inn 2 een grote misser als Nintendo Switch-spel. Waarom? Dat ga ik je vertellen.

In Sword & Fairy Inn 2 ben jij de de baas van de herberg… of eigenlijk zorg je voor de herberg van jouw grootmoeder. Het ziet er in eerste instantie superschattig uit. De chibi-stijl doet me denken aan de Avatar The Last Airbender chibi-stijl-spellen, die ik destijds echt top vond. De achtergronden en omgevingen passen perfect en niets voelt onprettig om naar te kijken. De enige beschikbare voice-acting is in het Chinees. Hier staat gelukkig Engelse ondertiteling onder anders had ik er niks van begrepen. Ook word je in het diepe gegooid, er zijn bijna geen tutorials, alleen een korte uitleg.

Waar is de uitleg?

Het is aan jou om gasten te bedienen, het menu van de dag bepalen, kamers schoon te maken, ingrediënten te kopen, personeel te trainen en zelfs een kleine boerderij te verzorgen. Dit lijkt een hele grote verantwoordelijkheid, maar eigenlijk is dat vrij gemakkelijk. Bij elk gerecht staat aangegeven welke ingrediënten je nodig hebt. Sommige ingrediënten verbouw je zelf op de boerderij, andere koop je in het dorp bij de verschillende handelaren. De enige hindernis die ik soms tegenkwam was dat ik gerechten op mijn menu had gezet waarvoor ik de ingrediënten niet had. Dit had ik pas later door, het wordt namelijk niet uitgelegd in een tutorial. Mensen blijven de gerechten bestellen die op het menu staan, ook al heb je niet genoeg ingrediënten.

Sword_&_Fairy_Inn_2_menu

Personeel!

Ik kwam later erachter dat als je een manager inhuurt (ik had alleen een ober en twee kokkinnen) het spel automatisch laat spelen. Dit werd wel uitgelegd in het begin, maar ik vond de uitleg heel erg “vaag”. Bij spellen zoals Pokémon Quest kan je wisselen tussen het automatisch laten gaan en handmatig spelen. Bij Sword & Fairy Inn 2 kan dit echter niet. Als je een manager hebt gekozen kan je echt alleen maar nog automatisch spelen, wat gewoon saai is. Het nadeel hiervan is dat er ook heel vaak gasten weggestuurd worden, die iets minder blij zijn omdat ze moeten wachten tot er een tafel vrijkomt. Hierdoor loop je heel snel winst mis en dat voelt gewoon super rot. Ik weet nog steeds niet wat voor voordeel deze automatisering heeft. Je kan namelijk echt niks, alleen toekijken, super slaapverwekkend. Het is typisch een mobile game.

Sword_&_Fairy_inn_2

Yippie een minigame

Naast het bedienen van gasten heb je kamers waarin personages verblijven. Er is een personage dat permanent in de herberg verblijft en er zijn kamers waarbij de gast wisselt. Bij deze wisselende personages kan je minigames spelen en zo ingrediënten verdienen. Je moet echter wel iets inzetten als tegenprestatie, geld of kruiden. De minigame is niet heel moeilijk. Je moet de juiste knoppen indrukken die je in het beeld ziet verschijnen, de pijl wijst welke volgorde je moet volgen. Ik heb gekeken hoe langzaam je kan zijn om nog steeds te winnen en dat is heel langzaam. Ook heb ik gekeken of het na verloop van tijd moeilijker wordt, maar nee. Het is dat je ingrediënten kan krijgen door te winnen, anders had ik het niet gedaan. En zo heb je nog wat te spelen.

Sword_&_Fairy_inn_2_Minigame

Verhaal

Na verloop van tijd ontvouwt zich langzaam een verhaal via de interactie die personages met elkaar hebben. Zo kan je ze na het werk op date sturen en reageren ze soms op de gasten die in kamers verblijven. Jammer genoeg was het verhaal flauw en niet echt interessant. Het voelt als een typisch slechte anime waarin je een persoon hebt die altijd alle pech heeft, een dame die super goede kwaliteiten heeft maar erg onzeker is en een stug persoon die iedereen om geen enkele reden slaat en ga zo maar door. Het pechhebbende personage moest bijvoorbeeld voedsel brengen bij het stugge personage, klopte aan, kwam binnen en werd daarna neergeslagen, gewoon omdat het kan. Daarna moest die opnieuw het voedsel brengen. Ik snap dat het misschien meer doet als je de Sword & Fairy-serie al langer volgt, maar voor iemand die hier voor het eerst instapt, viel het echt tegen. Pokémon Sword & Shield’s verhaal vond ik zelfs beter.

Naast deze minpunten, mis ik vooral het personaliseren van het restaurant. Ja, je kan uiteindelijk meer meubels zoals tafels kopen, maar je kan ze niet echt in een andere stijl neerzetten, waardoor alles wat ik doe voor mijn gevoel geen nut heeft. Als ze dan de stijl van het café niet willen aanpassen, hadden ze bijvoorbeeld een stuk ontdekking kunnen toevoegen, om het interessant te maken. Het dorp bestaat bijvoorbeeld alleen uit één rechte lijn, meer niet. Alles voelt zo eentonig dat ik uiteindelijk in bed ben gaan spelen omdat ik in slaap viel en gewoon niet wist of er ooit een soort plottwist kwam om het leuk te maken. Helaas werd ik teleurgesteld.

Sword_&_Fairy_Inn_ehm

Hoewel Sword en Fairy Inn 2 er in eerste instantie super schattig uitziet is deze simulatie een verspilling van het Switch-geheugen.Het is een super saaie mobile game door de automatisering. Het heeft weinig tot geen uitleg en tutorials om je in het spel te slepen, waardoor je eigenlijk in het diepe gegooid wordt. Dit lijkt lastig in het begin, maar het spel is zo eenvoudig dat het al snel niet meer uitmaakt. Verder is het verhaal niet heel boeiend en personages gedragen zich stereotypisch. De personages hebben wel Chinese voice-acting en ze zien er qua uiterlijk allemaal uniek uit, maar dit zijn echt de enige pluspunten. De minigame is super simpel en zelfs een slak kan het winnen. Er mist personalisering of een echt doel om je bezig te houden. Het is niet dat jouw herberg er mooier op wordt of dat het verhaal je meesleept, het voelt doelloos. Dus Sword & Fairy Inn 2 is geen simulatie die bedoeld is voor de Nintendo Switch.

4

• + Voice-Acting
  • + Bekende personages van Sword & Fairy serie