Surmount - Op, op en naar de top!

• 24 mei 24 om 12:00

• 0

Klimmen. Klimmen tot je een ons weegt. Dat is waar Surmount, de game van developers Jasper Oprel en Indiana-Jonas, daadwerkelijk om draait. Van een afstandje lijkt het een beetje DK: King of Swing, maar met een knotsgekke cast en een fris stijltje dat je zelden tegenkomt. Kan Surmount op deze eerste impressie verder bouwen? Ja, en dat ook nog eens op unieke wijze.

Surmount draait om de geheimzinnige Mount Om, een berg die ver boven de planeet uitsteekt. De locatie wekt de interesse van duizenden toeristen die elk jaar proberen de top te bereiken. Jij, een klimmer in training, hebt hetzelfde doel voor ogen en reist af naar het dorp New Tully om de droom te verwezenlijken.

New Tully voelt meteen als vertrouwd terrein. De vermakelijke personages maken graag een praatje met je en binnen no time zet je de eerste stappen om Mount Om te overbruggen. Het eerste personage, een wetenschapper genaamd Kenzie, zet meteen de toon en zegt waar het op staat. Het klimmen kun je beter snel onder de knie krijgen, want zonder slag of stoot kom je er simpelweg niet. Je begint een tutorial die zijn weerga niet kent.

Latere zones vragen letterlijk om een sprong in het diepe!

Hup, klimmen zal je!
Surmount is niet gemakkelijk. Het gameplay-systeem, in mijn ogen het fundament van het spel, vraagt scherpte van de speler. Met de schoudertoetsen grijp je aan oppervlaktes en met de linker stick beweeg je het personage in de rondte. Daarnaast draai je de stick rond om te slingeren naar locatie in de verte. In eerste instantie lijkt het weinig om te onthouden, maar de physics zijn meedogenloos en vragen inputs met absolute precisie. Je begrijpt de mechanieken in de eerste tien minuten, maar je hebt waarschijnlijk een uur nodig om ze effectief te gebruiken. Zelfs dan zijn er voorwerpen en technieken die spelenderwijs de revue passeren, dus uitgeleerd ben je eigenlijk nooit.

Uiteindelijk komt het samen op een manier die inspireert. De vier zones van Mount Om zijn gevuld met vindingrijke obstakels die je elke keer wat nieuws bijbrengen. Het begint nog zo onschuldig met wat haken om jezelf vast te zetten en windvlagen om je te ergeren. Echter, het wordt allemaal een tikkeltje pijnlijker met zone twee, aangezien ijs je grootste dooddoener zal zijn. Gelukkig kun je onderweg rusten en vanaf daar verder omhoog trekken. Dit is broodnodig aangezien je stamina geen overbodige luxe betreft.

Tussen al dat geweld door kun je ook terugkeren naar New Tully. Hier vind je een fraaie selectie aan missies om te doorkruisen. Een paar maken je wegwijs met hoe de game precies werkt, maar de uitdaging is er zonder meer. Zo zul je moeten klauteren binnen een bepaald tijdsbestek, vuren moeten doven of simpelweg een bepaald punt moeten bereiken. Niet alleen zijn de expedities op zichzelf staand, maar elke bevat personages met hun eigen unieke persoonlijkheden. En alsof Mount Om en deze missies nog niet genoeg inhoud bevatten, kun je ook eens een dagelijkse uitdaging aangaan die procedurally generated is. Deze doen zeker niet onder voor de voorgemaakte stages.

New Tully is je thuis weg van thuis. De personages zijn uitermate vriendelijk!

Samen spelen, samen delen
Hoewel ik Surmount voornamelijk in single-player heb doorlopen, kun je ook de game in co-op spelen. Het werkt verrassend goed, vooral gelet op het feit dat de spelers aan elkaar vast zitten. Zo kan een speler progressie maken en de ander zich omhoog trekken door het touw te gebruiken. Dat geeft je een kans om de moeilijkste stukken van Mount Om iets makkelijker te maken. De spelers gaan omstebeurt en proberen de juiste kant op te vliegen. Voor elke speler krijg je meer ruimte om het spel te leren, dus het is zeker aan te raden als je niet overtuigd bent van je kunnen. Er zijn accessibility-opties, maar geweldig zijn ze niet. Het verandert meer hoe je de knoppen gebruikt dan iets anders.

Iets anders wat ik absoluut een shout-out wil geven is de character creator. Gezien de unieke stijl die Surmount heeft, had ik nooit verwacht zoveel te kunnen aanpassen. Van een andere kleur op het lichaam tot de gekste combinatie aan kleding, Surmount laat je vrij om je te presenteren. Daarnaast komt er steeds meer beschikbaar om je personage net dat extra stukje glans te geven.

Over glans gesproken, de presentatie mag er echt wezen. De kleurrijke personages en mooie vormgegeven achtergronden maken Surmount een geval apart. Het voelt, in dat opzicht, als een Nintendo game. Het moedigt het spelen van Surmount net dat beetje extra aan. Deze vrolijke snuiters worden ondersteund door een optimische soundtrack die het gevoel van avontuur perfect weet neer te zetten.

Tijdens het spelen van Surmount ben ik een paar bugs tegengekomen. Het is niets wat je ervan weerhoudt om van de game te genieten, maar toch moeten ze benoemd worden. Zo glitchte ik een paar keer door een steen, waardoor ik alleen mijn schaduw zag. Wat dit vervelender maakt is dat als je afgaat of stopt in een bepaalde zone, je daar helemaal van voor af aan begint. De ene keer dat het gebeurde is niet de grootste ramp, maar voor de voortgang was het een verschrikking.

Makkelijk is Surmount niet. Je moet er echt met een bepaalde insteek ingaan om het uiterste eruit te halen. Iemand die physics-based platforming liever kwijt is, zal dan ook weinig genot uit het avontuur weten te persen. Het helpt ook niet bepaald dat de accessibility-opties een beetje ondermaats zijn. Dat gezegd hebbende, Surmount is een overweldigend avontuur met een besturing die strak aanvoelt. De game gooit vele obstakels in jouw richting en deze groeien in formaat zodra het einde begint te naderen. Zelfs dan valt er genoeg te beleven zodra de top van Mount Om bereikt is. Een leuke selectie van missies en dagelijkse uitdagingen zorgen ervoor dat je nog weken kunt nagenieten.

8

• + Inventieve besturing maakt het plezierig
  • + Goede variatie aan content