Paniek in het Paddenstoelenrijk
Super Mario Maker 2 is een geweldig argument om eindelijk die twintig euro voor Nintendo Switch Online neer te leggen. Toch is er ook offline het een en ander te beleven in de vorm van de Verhaalstand (al kun je het levels bouwen natuurlijk ook zonder internetverbinding doen). Schraapt keel: Paniek in het Paddenstoelenrijk! het kasteel van Prinses Peach is zomaar van de aardbodem verdwenen! Aan jou om ‘m weer in volle glorie te herstellen. Toads nemen het bouwwerk op zich, terwijl jij lekker centjes voor het project mag verdienen. Dit doe je middels speciale, door Nintendo geconstrueerde levels.
Deze gebieden zijn allen gekoppeld aan een speciaal thema. Het ene moment ben je op de vlucht voor duivelse Gifpaddenstoelen, terwijl je het andere moment als Cape Mario voorzichtig naar beneden zweeft, zonder dat je de grond mag aanraken De levels laten hiermee ook uitstekend zien hoe je dat nieuwe doelensysteem kunt gebruiken. Zo kun je instellen dat Mario een X aantal vijanden moet verslaan of eerst alle muntjes moet zien te vinden. Een uiterst positieve uitschieter was een level waarin je met een steen over de finish moest zien te komen. Maar ja? Waar is die steen eigenlijk? Heb ik Yoshi misschien nodig om ‘m te pakken? En hoe breng je ‘m nou over de finish als je maar zo laag kunt springen met dat ding in je hand? De variatie in de verhaalstand is daarnaast immens: een ander level draait weer om snelheid, en laat je pixelperfect op aan-uitblokken springen om binnen de tijd naar het einde te komen.
Langzaam maar zeker bouw je zo het kasteel weer op, waarbij je af en toe ook op wat leuke geheimen en verassingen stuit. Het heeft allemaal niet zoveel om het lijf, maar dat hoeft ook niet. Het moet namelijk niet te veel afleiden van hoofdgerecht de Levelwereld. Sterker nog: de vernuftigheden die je tegenkomt, geven je juist inspiratie om zelf wat leuks in elkaar te bouwen. Mijn gedachten dwaalden in ieder geval constant af naar de bouwstand.
Want hoeveel content er ook te spelen is, dat is het waar het uiteindelijk om draait: het maken van de meest leuke, gekke, bikkelharde of snelle levels. En dit tweede deel geeft je meer gereedschap hiervoor dan ooit te voren. Denk je zelf helemaal niets met bouwen te hebben? Zet die gedachte maar snel uit je hoofd. Na de inventiviteit uit de verhaalstand, de oneindige hoeveelheid aan levels online en de geweldig geschreven handleiding, wordt je creativiteit vanzelf geprikkeld. Vroeg of laat waant iedereen zich een waar Miyamoto met Super Mario Maker 2.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!