Super Dungeon Maker - Een ode aan 2D Zelda dungeons

Build-your-own spellen zijn er in alle soorten en maten. Zo heb je de bekende Mario Maker-serie van Nintendo die zo’n beetje de nieuwe standaard zette voor het genre. Super Dungeon Maker zou een “creative pixel art dungeon editor inspired by the best 2D adventure games” moeten zijn. Nu heb ik zelf wel eens zitten denken hoe het zou zijn om een Legend of Zelda Maker te hebben, waar je je eigen dungeons kan maken. Nu weet ik dat dit waarschijnlijk nooit gaat komen, maar Super Dungeon Maker is misschien wel hetgeen dat het dichtste bij deze droom komt!

In Super Dungeon Maker maak je, zoals de naam al verklapt, je eigen dungeons, oftewel kerkers. Het hele spel is duidelijk geïnspireerd door de oude 2D Zelda-spellen. De hoofdpersoon heet namelijk Fink en zijn voorouders komen heel toevallig uit een land dat Henrule heet. Toeval? Ik denk het niet! Op het gebied van graphics ziet het spel er erg mooi uit. De gedetailleerde sprites en vloeiende animaties zijn allemaal geweldig. Het design heeft wat nostalgisch, maar het ziet er ook weer modern uit.

Spelers kunnen kiezen uit verschillende vloertypes, vijanden, decoratie en nog veel meer om zo hun droomkerkers te maken. Daarnaast kan je kerker verschillende verdiepingen bevatten, wat ruimte geeft voor nog meer creativiteit. Zo heb je de mogelijkheid om een ruimte te maken waarin je naar een lagere verdieping gaat, als je in een bepaald gat valt. Naast alle design elementen kunnen spelers ook de omgeving waar hun kerker staat aanpassen. Zo kan je een kerker maken die in de jungle of de woestijn staat. Het bouwen zelf werkt goed, maar niet helemaal perfect. Het is erg makkelijk om je stick net iets te ver te duwen zodat je een paar vakjes verder gaat dan je wilt. Dit soort dingen zijn natuurlijk moeilijk te vermijden en komen zelfs terug in grotere en duurdere level builder-games zoals Super Mario Maker 2.

Less is more

Op het eerste oog lijkt het aantal design elementen dat je hebt niet heel groot, maar ik kwam er al snel achter dat je niet veel nodig hebt om een complexe kerker te maken. Alle elementen die je hebt kunnen op verschillende manieren worden toegepast, wat om extra veel creativiteit vraagt. Het spel geeft tot mijn verbazing niet veel uitleg over het bouwen, wat ik wat minder vond. Ik wist in eerste instantie niet hoe je ervoor moet zorgen dat je maar een ruimte van de kerker tegelijk kunt zien, maar na een tijdje zitten te frutselen ben ik er wel achter gekomen.

Veel om te ontdekken

Wanneer je het spel voor het eerst opstart, begin je niet gelijk met bouwen. Je moet eerst een voorgemaakte kerker voltooien, waarin je kennismaakt met de controls van je personage en de verschillende items die te vinden zijn in de kerkers. Na het voltooien van deze kerker kom je in het thuisdorp terecht, waar je vervolgens een zandbak tegenkomt. Daar worden enkele dingen over het bouwen uitgelegd, maar deze uitleg blijft dus redelijk kort en oppervlakkig. Er zijn nog drie andere kerkers verspreid over de thuisbasis, waar je veel inspiratie op kunt doen voor jouw toekomstige creaties.

Je eigen maaksels kun je uploaden zodat andere mensen ze kunnen spelen. Daarnaast is het mogelijk om andermans kerkers te spelen. Wat wel opviel, is dat je niet met de touchscreen van de Nintendo Switch in handheldmodus kan bouwen. Ik miste dit wel een beetje omdat ik op vakantie was met de caravan en we daar geen tv hebben. Maar, buiten dat soort situaties om ga je dit niet missen.

De charme van Super Dungeon Maker zit hem, net als bij Super Mario Maker, in het feit dat je urenlang bezig kan zijn met het maken en verbeteren van een level. Dingen als ‘Oh, kan ik daar nog een vijand of een hartje toevoegen?’ schieten je vaak te binnen. Dit maakt dit soort level builder-spellen leuk, omdat ze een speciale herspeelwaarde hebben. Ik heb erg veel plezier gehad in het bouwen van dungeons en vind het spel een echte aanrader als je van build-your-own spellen zoals Mario Maker houdt.

8.4

• + Oneindig veel mogelijkheden voor kerkers
  • + Inspiratievolle testkerkers
  • + Nostalgische, maar ook moderne art style
  • - Niet de meest uitgebreide tutorial
  • - Soms onhandige bouwcontrols

Over Thijmen

Hoi hoi, ik ben Thijmen uit Zeeland en ben 18 jaar, de jongste van het stel dus (; Van jongs af aan ben ik al een grote Nintendo fan geweest. Ik ben opgegroeid met de Nintendo DS, de Wii en de Wii U, waar ik veel mooie herinneringen aan heb overgehouden. Verder ben ik een groot Mario en Zelda fan, maar speel ik ook games van andere franchises zoals Splatoon, Bayonetta of Astral Chain. Natuurlijk kijk ik altijd uit naar wat Nintendo nog voor de toekomst in petto heeft!

Lees meer over Thijmen

Wat speel je dit koningsweekend? [27 april]

0

Special Wat speel je dit koningsweekend? [27 april]

27-04-2024

1

Terugkijken: Mitch geeft Breath of the Wild een waardig afscheid

6

Livestream Terugkijken: Mitch geeft Breath of the Wild een waardig afscheid

03-05-2023

5

Switch-versie Marvel’s Midnight Suns geannuleerd

3

Nieuws Switch-versie Marvel's Midnight Suns geannuleerd

02-05-2023

2

Discussieer met ons mee! 6

3 mei 23 om 16:17

#9729‍

3799 XP | 658 comments

Ik had deze gedeeld in de Special "7 opvallende Nintendo Switch-games voor mei 2023", wat cool dat er ook een review van is! Jammer om te lezen dat gebruik van het aanraakscherm niet wordt ondersteund, dit maakt het (al dan niet samen met een stylus) wel een stuk makkelijker.

Is er ook een overkoepelend verhaal ofzoiets voor de minder creatieve mensen (zoals ik)?

3 mei 23 om 16:30

#9732‍

400 XP | 45 comments

Hoi Paul, bedankt voor je reactie! Helaas is er geen story mode aanwezig in het spel op dit moment, maar dit gat wordt gelukkig wel een beetje aangevuld met de vier testkerkers die over het thuisdorp verspreid staan.

3 mei 23 om 21:09

#9736‍

3799 XP | 658 comments