Water Falls High School
Deze absurditeit vormt de crux van jouw avontuur én is de grote kracht achter Super Daryl Deluxe. Neem alleen al Daryl, het hoofdpersonage. Met zijn wijde pijpen, rode hoofdband en vlassige snor lijkt hij zo uit de jaren ’60 weggelopen. Het feit dat hij (of eigenlijk jij!) onbetaald loopjongen wordt van gladde zakenmannen Paul en Alan (die de collegezalen willen veroveren met hun schoolboeken), maakt hem er niet charismatischer op. Een vrachtlading aan ogenschijnlijke rotklusjes is het gevolg. Gelukkig stelt hun halve slavenarbeid je wel in staat om Water Falls High School en al zijn knotsgekke dimensies tot in de virtuele puntjes uit te pluizen.
Een prachtig voorbeeld is het geschiedenislokaal, waar Napoleon een verhitte strijd voert tegen een leger aan Goblins. Maar om een einde aan deze Goblin-invasie te brengen, heeft de eigenlijk verrassend aardige oorlogskapitein de hulp nodig van Caesar, Genghis Khan en Cleopatra. Helaas zijn Caesar en Genghis Khan net verwikkeld in een ietwat onvriendelijke burenruzie, waarop onze Mongoolse leider besluit om jou in een Trojaans Paard binnen de muren van Rome te sturen. Bij het binnentreden kom je erachter dat de Romeinse stad enkel een portaal naar een duister bos bevat, waar levende Ents ronddwalen. Of je even op zoek wilt gaan naar een bijzondere ring voor een Frodo look-a-like. Huh? Blijk je ineens in Midden-Aarde te zijn beland!
Dugtrio
Elke wereld kent overigens een overbevolking aan monsters en anders gespuis. Deze maak je op een ietwat simplistische manier een kopje kleiner. De X, A, Y en R geven Daryl allemaal een speciale vaardigheid, welke je helemaal naar eigen vrijheid kunt plaatsen. Vaardigheden consumeren geen MP, maar kennen een ‘cooldown’-periode van luttele seconden. Dit stelt je in staat de aanvallen snel aan elkaar te rijgen: op A geef je onze hippie bijvoorbeeld een krachtige elektrische schok naar voren, terwijl je met R die Goblin in de lucht ramt met een brandende trap. Om het vervolgens af te maken met een soort van Dugtrio die als mollen de vijand van onder op hun smoel geeft. Volgens de makers zorgen deze keuze aan vaardigheden voor een dynamisch en tactisch geheel – maar in de praktijk levert dit veelal hersenloos geram op de knoppen op.
De enige uitzondering op deze regel zijn de bijzonder goed uitgewerkte eindbaasgevechten. Deze laten je op vernuftige wijze patronen doorgronden en doorbreken. Zo moet je met Daryl eindelijk slim springen, bukken, teleporteren of zelfs ‘Stun’-aanvallen uitvoeren om ze tot stoppen te brengen. Dergelijke taferelen hadden niet misstaan in de rest van het avontuur: het vechten wordt nu nooit echt spannend.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!