SPYxANYA: Operation Memories - Schattige herinneringen maken

• 14 jul 24 om 14:00

• Karina

• 0

SpyxAnya: Operation Memories dompelt je onder in de wereld van Anya Forger, een meisje met telepathische krachten dat in een familie terechtkomt waarin elk lid een geheim heeft. Gebaseerd op de populaire anime en manga SpyxFamily, biedt het spel een mix van minigames, mode-opties, foto’s maken en grappige dialogen. Voor een volledige ervaring is het aan te raden om bekend te zijn met het verhaal, vanwege de talrijke referenties. Laten we nu verkennen wat dit spel zo bijzonder maakt (of juist niet).

Anya is een jong meisje met telepathische krachten. Haar leven neemt een onverwachte wending wanneer geheimagent Loid Forger haar adopteert als zijn dochter voor een missie. Zijn doel? Infiltreren op een eliteschool waar elegantie en sociale status van groot belang zijn, zodat hij dichter bij zijn doelwit kan komen.

De “familie” waarin Anya terechtkomt, bestaat uit Loid, de spion-vader; Yor, de huurmoordenares-moeder, en Bond, de schattige hond die in de toekomst kan kijken. Je speelt als Anya en beleeft haar dagelijkse leven. Op school krijgt Anya de opdracht een dagboek van herinneringen te maken. Jouw rol is om Anya te helpen bij het maken van dit super-duper awesome dagboek. Dit is ook meteen het doel van het spel.

Veel verwijzingen, gedragingen en grappen komen rechtstreeks uit de manga/anime. Droge humor zoals “I will do my bestest” en Becky’s, Anya’s beste vriendin, bijtende complimenten komen vaak voorbij. Dit maakt het vooral aantrekkelijk voor fans van de franchise, die de verwijzingen zullen waarderen. Het verhaal is verder niet erg diepgaand en biedt korte scènes van interactie tussen Anya en haar vrienden/familie terwijl ze herinneringen verzamelt voor haar dagboek.

Speelse avonturen en minigames in het leven van Anya

Het spel richt zich sterk op ontspanning, perfect voor wanneer je na een lange dag werken of school wilt ontspannen. Het is kindvriendelijk, schattig en simplistisch, ideaal voor casual spelers.

De gameplay heeft een vrij korte gameloop:

• Je wordt wakker en begroet je familie.
  • Je gaat naar school.
  • Je voert gesprekken met Damian, Becky en de leerkracht.
  • Je maakt een foto van een speciaal item voor je dagboek en verdient punten voor minigames.
  • Je gaat naar huis, voert gesprekken met je familie en gebruikt de punten om minigames te spelen.
  • Je verdient geld met minigames en koopt kleding voor je familie die soms buffs geven.

Daarnaast kun je om de drie dagen een uitje plannen naar een van de tien bestemmingen, waar je extra foto’s kunt nemen voor je dagboek. Je kiest waar je naartoe wilt, zoals het aquarium, park, strand of dorp om te winkelen. Eenmaal aangekomen, krijgt Anya drie actiepunten. Per actiepunt fotografeer je een herinnering. Het fotograferen, vergelijkbaar met Pokémon Snap, vereist dat je binnen de tijdslimiet de juiste scherpte, perspectief en het juiste moment vindt. Hoe beter de foto, hoe meer Eurekas (punten) je verdient, die je gebruikt voor minigames.

Naast het verzamelen van herinneringen speelt een groot deel van de tijd zich af in de 17 minigames, geïnspireerd door de anime-serie. In het begin start je met slechts enkele minigames, maar na verloop van tijd ontgrendel je er meer. Deze testen je reactievermogen en snelheid. De spellen zijn klassiek en gevarieerd, zoals trainen met Yor (hack and slash), een Pacman-versie waarin je pinda’s verzamelt, sterren verzamelen terwijl je op Bond rijdt in een 2D-platformer, obstakels vermijden, kaartspellen waarin je Anya’s telepathische krachten gebruikt, kookspellen en nog veel meer.

Elke minigame heeft drie moeilijkheidsniveaus: ‘Peanut’ (makkelijk), ‘Penguin’ (normaal) en ‘Chimera’ (moeilijk). Je moet de vorige moeilijkheidsgraad minstens drie keer voltooien om de volgende te ontgrendelen. De minigames zijn op het moeilijkste niveau niet echt een uitdaging, wat teleurstellend kan zijn voor de minder casual spelers. Het motiveert je echter om de minigames te herspelen om quests te voltooien. Door deze quests te voltooien, verdien je tickets die je gebruikt voor een loterij om extra kledingstukken te winnen. Hogere scores leveren meer Eurekas (geld) op, die je besteedt aan kleding.

Het spel biedt een uitgebreid aanbod aan kleren. Met meer dan 80 unieke outfits, accessoires en kapsels voor Anya, Loid, Yor en Bond, kun je je creativiteit de vrije loop laten. Bepaalde kledingstukken geven buffs zoals extra geld tijdens minigames of extra punten tijdens uitjes.

Technische tegenvallers

Af en toe zijn er frame drops die het spel wat onstabiel maken, vooral in de minigames waar snelle reacties nodig zijn. Dit kan frustrerend zijn als het niet soepel verloopt of als er onverwachte fouten optreden tijdens het spelen. Hoewel de minigames eenvoudig genoeg zijn om ze ook met deze problemen te voltooien, is dit niet positief.

Interacties en relaties

Je kunt relaties opbouwen met verschillende personages. Met elke interactie krijg je een punt totdat je een nieuwe rang bereikt. Zodra je genoeg punten hebt, word je beloond met een kleine interactie-scène tussen Anya en het betreffende personage. De gesprekken met vrienden en familieleden zijn oppervlakkig en vaak repetitief. Gelukkig kun je dialogen en scènes versnellen of overslaan wanneer je iets al vaker hebt gezien of helemaal niet wilt zien.

Visuele schattigheid

De graphics zijn simplistisch en ietwat ouderwets, maar hebben een charmante uitstraling met vrolijke kleuren en een leuke sfeer. Helaas worden vaak screenshots gebruikt om een verhaal te vertellen, wat het gevoel geeft dat er niet veel werk in is gestoken. De muziek daarentegen is catchy en wordt niet snel vervelend, ondanks de herhaling.

Hoewel SpyxAnya: Operation Memories veel charme en plezier biedt, is de prijs van €49,99 op de Nintendo Eshop te hoog voor wat het daadwerkelijk biedt. Het is aan te raden te wachten tot het goedkoper wordt, tenzij je een grote fan bent van de franchise.

SpyxAnya: Operation Memories biedt een charmante en ontspannende ervaring, vooral geschikt voor fans van de SpyxFamily-franchise. De schattige grafische stijl, humoristische dialogen en diverse minigames voegen veel plezier toe, terwijl de kledingopties spelers in staat stellen hun creativiteit te uiten. Echter, de eenvoudige gameplay, het gebrek aan uitdaging in de minigames, oppervlakkige interacties en technische problemen zoals frame drops kunnen de ervaring voor sommige spelers minder aantrekkelijk maken. Bovendien is de prijs van €49,99 op de Nintendo Eshop te hoog voor wat het biedt, dus het is aan te raden te wachten op een prijsdaling tenzij je een grote fan bent van de franchise.

7.2

• + Geschikt voor casual gamers
  • + Charmante en schattige grafische stijl
  • + Humoristische dialogen voor de fans
  • + Diverse en klassieke minigames
  • + Uitgebreide kledingopties
  • - Eenvoudige gameplay
  • - Oppervlakkige interacties
  • - Technische problemen (frame drops)
  • - Grafische variatie is beperkt
  • - Hoge prijs in verhouding tot de geboden inhoud

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Waarom Nintendo de console wars heeft gewonnen

0