Hoofafbeelding bij Videopreview Splatoon 3: De Toren der Orde

Splatoon 3: Uitbreidingspas - Met de roguelift omhoog!

• 27 feb 24 om 00:00

• Robin

• 2

Vermoeid sta ik in de lift. Hoeveel keer heb ik nu eigenlijk de toren beklommen? Dagen lijken weken en weken lijken jaren. De chaos die ik gewend was in Inkopolis is weg en vervangen met orde in mijn leven. Bevalt De Toren der Orde mij nog steeds nu ik er meerdere uren in kwijt kan?

De uitbreidingspas van Splatoon 3 is eindelijk helemaal uit dus het wordt tijd om beide sets onder de loep te nemen. Set 1 met Inkopolis kwam uit in september. Dit was gewoon een skin voor jouw gekozen hub. Veel valt er niet over te zeggen, behalve dat het pure nostalgie was. Waar je uiteindelijk echt de uitbreidingspas voor moet halen is natuurlijk de Toren der Orde. Splatoon 3’s Toren der Orde is de perfecte start voor nieuwkomers. Net zoals bij de singleplayer-modus van Splatoon 3 introduceert het je wapens op een toffe manier. De prestatiedruk ligt een stuk lager in vergelijking met bijvoorbeeld gelijk in de multiplayer-modus starten.

Het is duidelijk dat de Toren der Orde een hint is naar de mogelijke wereld van Team Orde in Splatoon 2 wanneer deze had gewonnen. Misschien is het ook niet gek dat de releasedatum van deze DLC op 22/2/2024 is, aangezien dit heel erg op Splatoon 2 leunt. Daarnaast wordt de DLC nog Side Order genoemd, wat de verdere link naar het betreffende Splatfest brengt. Dat vind ik toch een toffe knipoog. Eerder speelde ik al de eerste twee uur, die toen voor mij klikten, Maar hoe bevalt het nu ik wat verder ben?

Deze Drilgruwel moet je achterna zitten!

De perfecte binnenkomer

De Toren der Orde introduceert een aantal nieuwe gameplay elementen dankzij de roguelite elementen. Zo heb je het kluisjesysteem waar je een wapen-palette vrijspeelt met een kluisleutel. Ieder wapen-palette heeft drie kluissleutels die je kan vrijspelen. Daarom moet je met verschillende wapens spelen zodat je meer kluissleutels vrijspeelt. Daarnaast zorgt het chipsysteem ervoor dat je leert wat ieder wapen goed kan doen, waardoor je meer leert over het wapen in dat betreffende palette. Ook is het tof dat de kluisjes andere mogelijke beloningen bieden die je weer kan gebruiken in de main game en in de multiplayer, zoals replica-wapens of splash tag banners.

Pas op, daar is een eindbaas!

De krachtige introductie met verschillende wapens wordt nog verder versterkt dankzij de eindbazen die je op de verschillende etages tegenkomt, omdat je tactisch moet nadenken over hoe je ze moet verslaan. Denk bijvoorbeeld aan Pinging Marciale die in een arena zit met bumpers, net alsof je in een open flipperkast zit. Wanneer dit rollende monster hier tegenaan rolt, roept hij meer vijanden op waar je tegen moet strijden. Dit zorgt ervoor dat je weer verder moet nadenken over het wapen in je handen en de andere tools die je hebt. Natuurlijk zullen deze elementen zich nooit 1:1 vertalen naar de multiplayer, maar toch is het een prachtige introductie in de wereld van Splatoon. Het is wel jammer dat er eigenlijk maar drie verschillende bazen zijn die willekeurig tevoorschijn komen.

De drie bazen die je tegenkomt zijn tof om tegen te vechten

Parels & hacks

In roguelites is het belangrijk dat je steeds sterker wordt en verder komt. Dankzij het toffe parel (Prlz)-systeem kun je uiteindelijk verder en makkelijk de toren beklimmen. De parels die je krijgt nadat je een run hebt voltooid kunnen naar Marina worden gebracht voor hacks. Wel kan het zijn dat dit niet voor iedereen een succes is, want roguelites zijn gemaakt om vaker te spelen. Daardoor kan een run misschien “kort” aanvoelen als je deze helemaal afmaakt.

Omdat elke run, hoe kort dan ook, iets oplevert zorgt het ervoor dat je nooit het gevoel hebt dat je je tijd verdoet. Zo nu en dan toch een genadeloos level spelen zorgt er dan ook voor dat je altijd de uitdaging aan kan gaan zonder dat het al te veel kost. Het enige jammere is dat deze spelmodus vast zit aan Splatoon 3. Dit zou op zichzelf al een fantastische game zijn die ze voor een klein bedrag los zouden kunnen delen. Het is eerder gedaan met Xenoblade Chronicles 2 en de Torna-uitbreiding, misschien dan toch ook voor Splatoon 3’s Toren der Orde?

De Toren der Orde gooit een hoop op je af!

De uitbreidingspas is op set 1 na (want kom op, dat is gewoon een nostalgische skin en vulling van een release en eventueel een beter fiscaal kwartaal) een fantastische toevoeging aan Splatoon 3. Als iemand die niet veel Splatoon 3 heeft gespeeld zie ik juist mijzelf de Toren der Orde vaker oppakken. De korte levels zijn perfect voor een korte chill-sessie en hoe vaker ik het doe, hoe makkelijker het gaat. Wel moet je fan zijn van het roguelite genre. Hoewel het voor mij heel succesvol is, snap ik dat het voor anderen juist teleurstellend kan zijn. Het enige wat mij stoort is dat het vastzit aan Splatoon 3, want zoveel mogelijk mensen zouden de lift moeten pakken in de Toren der Orde.

8.5

• + Toffe introductie in de Splatoon-franchise
  • + Leuke baas-gevechten, ook al zijn het er niet veel
  • + Roguelite + Splatoon = Booyah
  • - Je moet wel van roguelites houden
  • - Geen stand-alone release

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Hoofdafbeelding bij Nintendo-president noemt Switch 2 een

0

Nieuws Nintendo-president noemt Switch 2 een opvolger en geen nieuw concept

08-05-2024

1

Zien: de Donkey Kong-achtbaan in Super Nintendo World

2

Nieuws Zien: de Donkey Kong-achtbaan in Super Nintendo World

27-02-2024

3

Terugkijken: Koopa Café Podcast met Xenoblade-zangeres Sara Weeda

3

Podcast Terugkijken: Koopa Café Podcast met Xenoblade-zangeres Sara Weeda

26-02-2024

10

Arkalay

27 feb 24 om 04:49

#13149‍

278 XP | 53 comments

Ik denk dat een coöperatieve modus heel tof had kunnen zijn net als een endless run die steeds moeilijker wordt.

27 feb 24 om 09:47

#13152‍

5915 XP | 1095 comments

Het is zeker een toffe modus, maar op sommige vlakken voelt het toch net ietsje te karig. Zoals Arkalay zegt, co op en een endless mode zouden al heel tof zijn. Maar ze hadden ook zeker nog minimaal één extra baas kunnen introduceren. Daarnaast hadden ze ook makkelijk de Final Fest gear van Splatoon 2 als beloningen in de shop kunnen gooien.

Hoe dan ook heb ik wel veel plezier met het spelen hiervan! Het is wel tof uitgewerkt allemaal. Splatoon stelt eigenlijk vrijwel nooit teleur op dit soort dingen.