Spin Rhythm XD - Verdraaid lekker ritmespel

• 12 dec 23 om 15:00

• Dennis

• 1

Verlang je ook wel eens terug naar de ritmespellen van toen zoals Donkey Konga, Guitar Hero en DJ Hero, waar je met een plastic instrument meespeelde op het ritme van de muziek? Spin Rhythm XD brengt dat gevoel weer terug, maar deze keer heb je geen plastic accessoire nodig. Je Switch is genoeg!

Het is makkelijk om een game als Spin Rhythm XD over het hoofd te zien. Er zijn immers al veel muziekspellen te spelen op de Nintendo Switch, en wie geen groot fan is van elektronische dansmuziek (EDM) zegt de tracklist waarschijnlijk ook niks. Toch is Spin Rhythm XD een game die ik elke fan van het genre kan aanraden. Want wie zich eraan waagt krijgt een spel met een lekkere soundtrack, verrassende controls en meer opties dan in de gemiddelde AAA-titel. Dat belooft wat!

Draaien maar!

Het is lastig om een nieuwe draai te geven aan ritmespellen, maar Spin Rhythm XD doet dat letterlijk en figuurlijk. In de game draait het om timing en het raken van noten op de beat van de muziek. De besturing is echter creatief. Met de analoge stick draai je een schijf met rode en blauwe vakken, die je moet matchen met de kleuren die op je af komen. Stippen hoef je alleen maar door de juiste kleur te laten gaan, maar bij blokken moet je ook de A-knop indrukken. Verschijnen er pijlen, dan geef je je stick een zwiep in die richting. Soms verschijnen er vakken waar je moet scratchen, dan beweeg je je analoge stick snel heen en weer. In de praktijk werkt dit erg intuïtief en heb je het gevoel dat je zelf aan een draaitafel staat.

Verhoog je de moeilijkheidsgraad (er zijn er per nummer vier of vijf) dan voegt deze naast extra noten steeds een extra besturingselement toe. Zo moet je opeens je schouderknop gebruiken voor een groene trigger, of noten die langer duren ook afronden met de juiste timing. De game bouwt zo de moeilijkheid goed op en geeft ook een reden om nummers op een hoger niveau te proberen. Het spel is trouwens ook te spelen met motion controls (wat goed werkt op de tv maar minder in handheldmodus omdat je scherm dan ook meebeweegt). Wie wil kan zelfs een muis en toetsenbord aansluiten! Zelf kreeg ik echt een beetje een arcadegevoel erbij, en zie ik zo een arcadekast voor me met een draaiwiel en twee knoppen. Wie weet in de toekomst.

EDM

Zelf ben ik een groot muziekliefhebber, maar geen kenner van EDM. Toch vond ik de setlist van Spin Rhythm XD erg lekker. Er zitten maar liefst 62 gelicenseerde en originele tracks in het spel, die variëren van upbeat dancetracks tot chillhop en van chiptunes tot nummers met vocals. De DJ-achtige besturing past hier goed bij. Je begint met een kleine selectie aan nummers, maar haal je hoge scores dan speel je sleutels vrij die je kunt gebruiken om nieuwe tracks vrij te spelen.

Verzamel je genoeg XP dan stijgt ook nog je level. Daarmee unlock je cosmetische upgrades zoals een ander stijl draaiwiel of notenbalk. Wie helemaal los wil gaan kan zich nog storten op een waslijst aan achievements, óf de strijd aangaan in het online leaderboard. Zo is er veel te behalen in het spel, maar doordat er geen verhaal of rode draad in zit, mis ik wel een echt gevoel van progressie. Iets wat in spellen als Guitar Hero en DJ Hero wel een hoogtepunt was.

Kleurrijk

Naast de lekkere besturing en de fijne muziek, is Spin Rhythm XD ook nog eens een kleurrijke game. Op afbeeldingen zie je het niet zo, maar in beweging ziet de game er goed uit met zijn felle kleuren en verschillende achtergronden. En toch leidt dit niet veel af van de gameplay. Ook fijn is dat praktisch alles is in te stellen. De kleuren van je noten en je draaiwiel, de locatie van je heads-up-display en wat daarop te zien is, alles kun je naar wens aanpassen. Ook qua toegankelijkheidsfuncties is overal aan gedacht.

Er zit helaas geen online-stand in het spel, afgezien van online leaderboards. Nodig je echter wat vrienden uit, dan kun je Spin Rhythm XD met vier spelers samen spelen. Door de verschillende moeilijkheidsgraden kan iedereen wel een paar nummers meedoen. Wat ook ontbreekt is de custom levels editor, een stand die op de pc-versie in bèta zit. Hierin kun je je eigen tracks en levels maken. Het is hopen dat deze op termijn ook naar de Switch-versie komt.

Wie de naam Spin Rhythm XD ziet denkt misschien een dertien-in-een-dozijn ritmespel te krijgen voorgeschoteld. Niets is minder waar, want Spin Rhythm XD is een kleurrijk ritmespel met een creatieve besturing, verschillende moeilijkheidsgraden en tal van instelbare opties. Het is jammer dat een verhaalmodus ontbreekt, maar voor de rest is dit een must-play voor iedere fan van muziekspellen. En hou je van EDM dan ga je er extra van genieten!

8.5

• + Originele en intuïtieve besturing
  • + Lekkere EDM-soundtrack
  • + Alles naar eigen smaak in te stellen
  • - Geen verhaal of rode draad

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Hoofdafbeelding bij Nintendo verandert releasedag van haar games

0