Sokobalien - Galactische avonturen op de boerderij!

• 30 apr 24 om 18:24

• Karina

• 0

Hou jij van Sokoban-puzzels en wil je graag een alien zijn die dieren zoals koeien, varkens, kippen en schapen gijzelt? Dan kan Sokobalien misschien wel een spel voor jou zijn.

Stap binnen in de buitenaardse wereld van Sokobalien, die je als alien bijstaat in zijn ambitie om de grootste ruimteboerderij ooit te bouwen. Klinkt simpel, toch? Nou, dat dacht je maar! Jouw taak? Het duwen van koeien, schapen, varkens en kippen in precies de juiste UFO-stralen, zodat ze kunnen worden opgetild naar hun buitenaardse bestemmingen. Laten we eerlijk zijn, de vakjes grond waarop deze dieren staan, zijn net zo opwindend als staren naar hoe het gras groeit. Dus misschien is een tripje naar het intergalactische paradijs wel precies wat ze nodig hebben. En alsof dat nog niet genoeg is, kan je hoeden verzamelen! Want zelfs in de verre uithoeken van het universum heeft onze buitenaardse vriend een scherp oog voor stijl en flair.

Wie zou er nu geen gouden helm willen dragen?

Uitdagende puzzels

Het spel is enorm klein, maar biedt maar liefst honderd verschillende puzzels met verschillende moeilijkheidsgraden. Als het je lukt om een puzzel te voltooien, word je beloond met glinsterende munten. Deze munten openen een galactische garderobe van meer dan dertig hoeden die je alien een totaal nieuwe look geven. Van een glimmende ruimtehelm tot een hilarische badeendmuts, elk hoofddeksel voegt een vleugje speelsheid toe aan het avontuur. Deze zijn helaas wel nogal aan de prijzige kant.

Sokobalien ziet er simplistisch uit, maar meer is ook niet nodig.

1. Pijltjestoetsen om de alien een richting op te sturen en dieren te duwen
  2. B-knop om je level te herstarten wanneer je volledig vastzit
  3. X-knop om je zetten één voor één terug te draaien
  4. Optieknop
  5. LB en RB om de achtergrondkleur te veranderen naar de kleur van het vakje dat je bovenaan het level ziet

Dit vond ik eigenlijk perfect. Geen overbodige knoppen, geen tijdslimieten, geen extra schermen of onnodige in-app-aankopen zoals sommige spellen wel hebben. Dit maakte me enorm blij omdat het doel van het spel echt is om de puzzels op te lossen en niets anders.

Moeilijker en moeilijker

De uitdagingen in Sokobalien evolueren geleidelijk naarmate je dieper in erin duikt. In het begin is het makkelijk. In de eerste levels hoef je alleen maar een koe te verplaatsen naar de juiste vakjes. Als iemand die enorm graag puzzels oploste toen ze een klein kindje was, had ik een groot ego dat ik dit spel met gemak aankon. Nou, daar had ik het echt mis, want vanaf level 30+ werd het steeds moeilijker. Tot het moment dat ik zelfs volledig vast zat en een vriend erbij moest halen zodat we samen twintig minuten lang naar een scherm staarden tot we eindelijk de oplossing hadden gevonden. Naarmate je verder komt, komen er dieren bij en krijgen ze allemaal hun eigen regels. Koeien kun je bijvoorbeeld maar één vakje per keer duwen, schapen kunnen over één obstakel springen zoals gaten en andere dieren, varkens kunnen door de moddervakjes glijden terwijl anderen dat niet kunnen en kippen blijven gaan tot ze tegen een obstakel botsen. Uiteindelijk worden er ook andere obstakels zoals kratten en explosieven toegevoegd die het level nog extra moeilijk maken. Ik miste wel een hint-functiewanneer het echt te moeilijk wordt. Soms gaf ik gewoon op en sloot ik het spel af om de volgende dag weer verder te gaan, maar dan zat ik weer vast.

Soms werden ze echt veel te moeilijk.

Afhankelijk van hoe goed je met puzzels overweg kunt, duurt het tussen de één uur en vijf uur. Al zou ik aanraden om elke dag een beetje te spelen, want na verloop van tijd kan het enorm repetitief aanvoelen en daar stopte het dan ook voor mij. Daarbij miste ik ook een verhaal omdat het concept zelf wel enorm leuk klonk.

Visuele stijl en leuke muziek

Sokobalien heeft een strakke uitstraling met felle kleuren. Je bekijkt het spel van bovenaf en bestuurt zo jouw alien-vriend en de dieren. Je hebt ook keuze uit vijf achtergrondtinten om de sfeer te kiezen die perfect bij je stemming past. Er is helaas geen variatie aan muziek, maar het achtergronddeuntje wordt niet snel saai en hielp me zelfs een beetje met focussen. Ik kan het een beetje vergelijken met een cartoonesk muziekje.

De achtergrondkleuren dragen bij aan de sfeer!

Kortom, Sokobalien is een vermakelijk puzzelspel met een prettige moeilijkheidsgraad. De verschillende dieren onderscheiden zich goed van elkaar en zorgen voor gevarieerde levels. Ondanks dat de levels gevarieerd aanvoelen, kunnen ze wel repetitief aanvoelen als je een tijdje speelt. Als je op zoek bent naar een tussendoortje met een Sokoban-twist, dan is deze titel zeker de moeite waard. Alleen die hoeden zijn misschien een beetje aan de prijzige kant, maar ach, een buitenaardse sokoban moet er toch stijlvol uitzien!

7.5

• + Vereist strategisch denken en planning om de blokken op de juiste plek te duwen
  • + Combinatie met buitenaards thema is lekker uniek
  • + De kleurrijke omgeving en de schattige personages dragen bij aan de algehele sfeer, die je ook nog zelf kunt aanpassen
  • - Gebrek aan hints
  • - Puzzels kunnen repetitief aanvoelen
  • - Geen verhaal aanwezig

Over Karina

Dit is Karina, haar game-vrienden noemen haar Kiara. De liefde voor games begon al op haar derde, ze werd toen door haar vader geïntroduceerd aan Sonic op de Sega. Sindsdien is de passie voor games uitgegroeid tot een hechte en nostalgische vriendschap. Of het nu gaat om epische avonturen in Xenoblade Chronicles, gezellige avonden waarop ze piano speelt, of knusse game-sessies onder haar favoriete dekentje, ze is helemaal in haar element als het om gamen gaat!

Lees meer over Karina

Hoofdafbeelding bij Prince of Persia: The Lost Crown krijgt nieuwe modi in gratis update

0