Rustler - Middeleeuwsche schurkerij

• 12 okt 21 om 07:00

• Rik

• 0

Guy is een simpele middeleeuwse jongen. Zijn leven bestaat eigenlijk maar uit drie dingen: eten, slapen en de domme kracht zijn voor de lokale corrupte adellijke heer. Toch besluit dit onbeschaafde ‘heerschap’ op een dag dat hij en zijn vriend Buddy meer verdienen in het leven dan een simpel boerenbestaan. De winnaar van het riddertoernooi mag trouwen met de dochter van de koning. Het plan is dus simpel; win het toernooi en leef een luxeleventje aan het hof. Hoe Guy denkt om dit voor elkaar te krijgen? Simpel: door alles te doen wat God verbood!

Rustler kan je het beste vergelijken met een topdown Grand Theft Auto-game in een middeleeuwse setting. Voeg daar de grove 18+-humor aan toe die niet zou misstaan in South Park of Family Guy en je hebt een aardig idee wat Rustler je zal bieden. De leefwereld van Guy is een leuke mix van de stereotype middeleeuwen en moderne verwijzingen. Zo hebben minstrelen verdacht veel weg van moderne rappers, zijn round earthers de complotgekkies van de dag en natuurlijk verwacht niemand de Spaanse Inquisitie. De opzet is simpel: om je van je maffiose baas Herb te ontdoen en de sociale ladder te beklimmen moet je Main Quests voltooien. Vaak heb je hier echter een bepaald item of goudbedrag voor nodig die je via de verschillende Side Quests verkrijgt. Tussen de queesten door ben je vrij om de wereld op stelten te zetten. Des te meer ongein je uithaalt, des te hoger de prijs die komt te staan op je kale kop. Als je wilt dat de wachters je weer met rust laten moet je je Wanted-level omlaag zien te krijgen. Dit kan door je ‘geleende’ paard te pimpen of je gezocht-posters van de muren te trekken. Je hebt de keuze uit verschillende wapens, maar onthoud: vrijwel elke uitdaging kun je overwinnen met liegen, bedriegen, stelen of geweld.

Hier met die knol, knul!

De lange weg naar de top

Als waardeloze boerenzoon mag je niet zomaar meedoen met de riddertoernooien van de hoge heren. Gelukkig ontpopt je sidekick Buddy zich tot het meesterbrein achter jouw toegangskaartje tot de elite. De (platte) wereld zit toch iets ingewikkelder in elkaar dan Guy en Buddy in eerste instantie dachten, en het plan krijgt zo af en toe een tegenslag te verwerken. Een enkeltje naar de gevangenis bijvoorbeeld. Gelukkig kent Buddy altijd nog wel ‘a guy‘ (als in kerel, niet de naam van jouw personage) die het duo verder kan helpen. Wat je ook nodig hebt, Buddy kent het nodige tuig van de richel. Een onbedoeld obstakel tussen Guy en zijn huwelijksnacht met de prinses zit hem in de hitboxes: wanneer je tegenstander visueel toch duidelijk door je wapen geraakt wordt, registreert de game dit niet altijd goed. Precies als het niet uitkomt doet Guy dus iets anders dan jij hem zegt, met de dood of arrestatie tot gevolg. Toch is dit niet bijster storend, de game is erop ontworpen dat je op de meest gekke manieren het gevecht aangaat. De ontwikkelaars gaan ervan uit dat dit niet altijd lukt en Rustler straft je dan ook niet voor een Game Over-scherm. Binnen de kortste keren maait Guy weer zijn slachtoffers neer alsof er niks gebeurd is.

De Side Quests zijn onderverdeeld in verschillende ‘series’ waarin het verhaal van een secundair personage centraal staat. Zo is er een serie Side Quests waarin je de Spaanse Inquisitie helpt om de ketterlijke Round Earthers het zwijgen op te leggen, of betaalt een rijkeluiszoon je om hem om te toveren tot een gangster rapper. Deze verhalen zijn leuk van opzet en geven de wereld van Rustler een levendig karakter. Na een paar Side Quests binnen een serie, ben je benieuwd naar het verdere verloop.

Helaas verschilt de framerate van dit plaatje niet veel met die van de Switch-port

Technische prestaties

Guy laat meerdere keren weten dat hij lezen en schrijven maar ‘aaduhluhke fratsuh’ vindt, helaas lijkt het erop dat de ontwikkelaars die verantwoordelijk waren voor de Switch-port dit sentiment delen. Onder de motorkap rammelt het aan alle kanten. De grafische stijl van Rustler zou echt niet het uiterste uit de Switch moeten persen, maar toch merkte ik al gelijk dat de eerste achtervolgingen al wat voorzichtige framedrops veroorzaakten. Wat verder in de game krijg je snellere paarden ter beschikking, kom je in de veel drukkere stad en word je door het halve leger van de koning achterna gezeten. Hierdoor begint de game zo erg te stotteren dat het niet leuk meer is. In handheldstijl leken deze situaties zelfs meer op een diapresentatie dan op een game. Rustler duurt niet bijzonder lang maar toch heb ik wel drie keer een crashscherm gezien tijdens mijn review. Nu moet ik wel toegeven dat er halverwege mijn review een patch uitkwam die duidelijke verbeteringen met zich meebracht, maar eigenlijk kun je het niet maken om zo’n technisch broddelwerk af te leveren aan je betalende klanten. Sowieso loste de patch alleen de crashes op, de framerate-problemen zijn nauwelijks verbeterd.

De basisformule gebaseerd op GTA blijft ijzersterk en de absurdistische humor die zichzelf ook niet helemaal serieus neemt is vermakelijk. Dat de hitboxes de gevechten af en toe onnodig uitdagend maken is te vergeven, want binnen de kortste keren kan je weer precies verder waar je was. Rustler zou dan ook best een leuk tussendoortje zijn geweest als de port niet van zo’n belabberde kwaliteit was. Want helaas, de Switch-versie waar ik aan begon was het geld gewoon écht niet waard. Ook de tussentijdse patch kon het tij maar ten dele keren. Als ik hem niet voor een review speelde had ik Rustler binnen een uur weggelegd, maar eenmaal die drempel over zijn de basis-gameplay en de avonturen van Guy en Buddy leuk genoeg dat er toch een haat-liefderelatie ontstond. Ik kan Rustler dan ook zeker aanraden…

…op een ander platform of na een grondige update-patch.

5

• + GTA-achtige gameplay blijft leuk