Rune Factory 3 Special - Leven in een boomhut

• 5 sep 23 om 09:00

• Dreon

• 0

Het houden van boerderijen is een hobby die ik maar al te graag virtueel uitvoer. Het groeien van gewassen en het verzorgen van dieren is iets rustgevends waar ik op de een of andere manier altijd weer naar snak. Het wordt nog toffer wanneer je in plaats van dieren, getemde monsters op je boerderij hebt rondlopen. Combineer dit met RPG-elementen, en je hebt een tof spel in handen. Rune Factory 3 is origineel in 2009 op de Nintendo DS verschenen, maar is het anno 2023 nog leuk genoeg om hem nog een keer aan te schaffen?

Dit is één van de meest rustgevende moestuinen ooit

In Rune Factory 3 Special speel je een jongen, die met geheugenverlies wakker wordt in een huis in Sharance Town. Nadat je de burgemeester gesproken hebt, besluit je om een tijdje in het pittoreske dorpje te blijven en er maar het beste van te maken. Je krijgt de mooiste woning van het hele dorp, een grote boom genaamd The Sharance Tree. Deze boom bevat zelfs een woonlaag en een verdieping vol met mooie velden om gewassen te verbouwen.

Het sociale boerenleven omarmen

Een iets te lange tutorial legt uit hoe je je eerste moestuintje bijhoudt. Op zich een prima introductie, maar niet voor iemand die nu zijn vijftigste boerderijsim speelt. Daarna ben je vrij om te doen wat je wilt. Zo kun je beginnen met het opruimen van je land en het planten van de vele gewassen. Mijn doel was in ieder geval om zo veel mogelijk gewassen te planten en ondertussen eerst alle dorpsgenoten te leren kennen.

Rune Factory 3 Special heeft een flink aantal excentrieke personages. Zo is er een familie die heeft besloten dat elke dag “andersom dag” is. Ze zeggen bijvoorbeeld: “mmm wat is dit eten ranzig”, waarmee ze bedoelen dat je geweldig voor ze gekookt hebt. Ieder personage heeft zo zijn of haar eigen hobby, waar ze allemaal op hun eigen manier goed in uitspatten. Zo zoekt de kunstenaar altijd naar nieuwe manieren om haar passie te uiten, zoekt de dokter manieren om haar medische kunsten op je te testen en probeert de stille krijger je altijd op een botte manier af te kappen. Alle personen, maar vooral de laatste worden opener wanneer je beter bevriend raakt. Omdat ze stuk voor stuk zo’n uitgebreide persoonlijkheid hebben, heb ik het gevoel dat er altijd wel iemand bij je in de smaak valt.

Na flink wat uurtjes krijg je de optie om met één van deze personen te trouwen. Het is altijd leuk om dit doel na te streven, met zijn tweeën in een grote boom leven is toch net wat leuker dan alleen. In deze editie speel je na het trouwen de Newlywed-modus vrij. Dit is een kort verhaaltje met wat illustraties dat gaat over je personage en zijn vrouw. Het is een grappige toevoeging, maar het stelt niet veel voor.

Andersom dag!

Kerkers verkennen hoort bij het dagelijkse leven

Het combineren van je dagelijkse leven met het verkennen van de dungeons, is iets wat Rune Factory 3 Special anders maakt dan de meeste simulatiespellen. In deze kerkers vecht je met monsters en verbeter je je vaardigheden. Zo zijn er verschillende wapens waar je nieuwe aanvallen voor vrijspeelt door ze vaak te gebruiken. Denk hierbij aan zwaarden, hamers en speren. Rune Factory 3 (Special) is de eerste game in de franchise waarin je aanvallen lekker soepel lopen en je echt combo’s kunt maken. Dit voelt in combinatie met het ontwijken van aanvallen allemaal erg lekker aan, waardoor ik steeds wilde blijven vechten. Iedere kerker heeft ook nog een spannende eindbaas waar je echt je vechtskills op kunt uittesten. Zo raakte ik meerdere keren bewusteloos bij de eerste baas, wat me forceerde om op zoek te gaan naar spullen om mezelf mee te genezen.

Wanneer je een kerker uitspeelt, ontvouwt het verhaal zich verder. Dit keer gaat het verhaal over de vervallen harmonie tussen mensen en monsters.Het wordt op een redelijk beknopte manier verteld, wat niet uitnodigt om de kerkers te gaan verkennen. Zo zou een wasbeer iedereen het leven zuur maken, maar je merkt hier in het spel helemaal niks van. De voornaamste reden dat ik de kerker verkende, is omdat ik dit graag wilde doen. Ook wanneer je wat verder komt, zijn de gesprekken tijdens het hoofdverhaal wat aan de zwakke kant. Hierdoor voel je nooit echt de nood om verder te gaan met de kerkers.

Tem ze allemaal

Vechten met monsters is niet het enige wat je kunt doen in de kerkers. Zo heeft iedere kerker een eigen klimaat, waardoor  je altijd gewassen kunt kweken uit een bepaald seizoen. Verder moet je je monsters in Rune Factory temmen in plaats van kopen of broeden. Door ze genoeg eten te geven terwijl ze jou de pan in proberen te hakken, gaan ze je volgen in plaats dat ze tegen je vechten.

Dit betekent dat er redelijk vroeg in het spel een omslagpunt komt waarop je flink wat gerechten kookt en meteen zo veel mogelijk monsters vangt om nog meer geld te verdienen. Het enige wat je genoeg op voorraad moet hebben om ze te onderhouden, is voer. Dit is erg jammer, gezien het een stuk minder belonend aanvoelt.

Rune Factory 3 Special biedt weinig nieuws tegenover het origineel uit 2009. Het biedt echter wel een toffe mix van boerderijsimulatie en RPG. Het blijft verslavend om je boerderij te vullen met stoere monsters en je velden vol te zetten met dure gewassen. Het verhaal had wat interessanter mogen zijn en het vangen van monsters biedt niet altijd veel uitdaging. Toch wist mijn nieuwsgierigheid me verder in het spel te trekken, evenals de personages van Sharance Town. Deze hebben stuk voor stuk ijzerstere persoonlijkheid, waardoor je altijd wel met iemand een relatie op wilt bouwen. De newlywed-modus voegt vrij weinig toe, maar het spel is nog steeds lekker verslavend. Ben jij net als ik, weer toe aan een nieuwe boerensimulatie, dan is Rune Factory 3 Special zeker een spel om te overwegen.

8

• + Verslavende mix van vecht- en boerderij mechanieken
  • + Excentrieke personages
  • - Het verhaal is niet zo interessant
  • - Monsters vangen wordt vlug gemakkelijk
  • - Newlywed modus stelt weinig voor

Over Dreon

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dreon

Tears of the Kingdom 1 jaar later: was het de hype waard?

6