Roguebook - Roguelike deckbuilden in een sprookjesboek

• 10 mei 22 om 16:04

• Dennis

• 2

De naam ‘Richard Garfield’ doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Zijn creatie echter wel, hij is namelijk de bedenker van Magic: The Gathering, het populaire fantasy kaartspel. Samen met de Belgische ontwikkelaar Abrakam (bekend van het digitale kaartspel Faeria) maakte hij Roguebook, een roguelike deckbuilder waarin alles draait om het ontsnappen uit dit betoverde boek.

Roguebook speelt zich af in de wereld van Faeria, maar het is niet nodig dat spel gespeeld te hebben. Het verhaal van Roguebook is namelijk vrij simpel: je bent opgesloten in een betoverd boek (het Roguebook), en door de verschillende pagina’s in te vullen en de eindbazen te verslaan hoop je aan de vloek te kunnen ontsnappen.

Zwaarden en magie

In Roguebook kruip je in de huid van vier verschillende personages. De snelle Sharra, de agressieve Seifer, de gespierde Sorocco en de magische Aurora. Zij zitten opgesloten in het Roguebook. Dit boek bestaat uit drie pagina’s (levels), die aan het begin van elke run bijna helemaal blanco en onontdekt zijn, op een pad naar de baas na. Meteen naar de baas rennen is echter geen optie, want zonder de nodige versterking ga je het niet redden.Dus het is zaak om de pagina’s van het Roguebook in te vullen. Dit doe je door inkt te gebruiken, die zeshoekige vakjes van de pagina’s onthult. Hierop vind je vijanden (die je nieuwe inkt geven), goud, alchemisten, torens, en nog veel meer. Wanneer je inkt op is, of je denkt dat je er klaar voor bent, kun je doorstomen naar de baas om de pagina te voltooien.

Zoals eerder gezegd is Roguebook een roguelike deckbuilder. ‘Roguelike’ betekent hier dat je je een weg baant door willekeurig gegenereerde levels, met wisselende vijanden, power-ups en kaarten die je krijgt. Alhoewel er een aantal vaste elementen in elke poging zitten, is het altijd een verrassing wat je tegenkomt.

Bij de gevechten komt het deckbuilding om de hoek kijken. Door verschillende kaarten te verzamelen bouw je je deck, waarmee je kunt aanvallen, verdedigen, allies kunt oproepen en meer. Je start altijd met een basis deck met weinig spannende kaarten, maar al gauw koop, vind en verzamel je krachtigere kaarten: noodzakelijk om überhaupt een kans te maken.

Waag een gokje!

Dat betekent wel dat geluk een grote rol speelt. Al speel je nog zo goed, soms krijg je gewoon niet de juiste kaarten, of vind je die belangrijke health potion of power-up niet op de kaart. Dan kan het snel einde verhaal zijn, en zoals dat gaat in een roguelike, dood betekent opnieuw beginnen. Dat is frustrerend omdat het voelt dat je deze uitkomst niet zelf in de hand hebt gehad. Bij veel games hangt het echt puur van je eigen kunnen af, maar tegen domme pech kun je niks doen. Gelukkig is een niet-gehaalde ronde niet voor niks. Onderweg vind je namelijk pages, die je na elke ronde kunt uitgeven voor blijvende upgrades. Denk hierbij aan meer energie voor je helden, of het kunnen vinden van meer goud, of het starten met bepaalde schatten op zak. Eerlijk is eerlijk, zonder een aantal van deze upgrades is het haast onmogelijk om een run te halen, dus de eerste paar keren dat je Roguebook speelt zul je falen, maar nadat je een aantal upgrades hebt worden je kansen een stuk groter.

Stapel op stapel

Het gaat wat ver om alle spelelementen van Roguebook op te noemen, want dat zijn er nogal wat. Vooral in het begin is dit overweldigend, zeker omdat het spel niet echt een uitgebreide tutorial heeft, dus veel zul je wel zelf moeten ontdekken. Het zorgt er ook voor dat je je hoofd erbij moet houden, want een verkeerde kaart spelen kan fatale gevolgen hebben. Zelf hou ik wel van deze strategische diepgang, maar je moet er wel zin in hebben. Dit is geen spel om even hersenloos mee op de bank te hangen. En een betere tutorial zou sowieso een goede toevoeging zijn.

Wat zitten er dan bijvoorbeeld allemaal voor spelelementen in? Er zijn bijvoorbeeld vier verschillende personages, waarvan je er bij elke ronde twee uitkiest. Allemaal hebben ze een eigen speelstijl en bijbehorende kaarten. Het maakt in de gevechten ook nog uit wie voor of achter staat, en slim wisselen van plek is noodzakelijk.

Schatten die je vindt geven je extra krachten, zoals een gegarandeerde critical hit in je eerste ronde, of het krijgen van extra goud. Daarnaast zijn er Faeria orbs te vinden, die je meer kaarten per beurt laten spelen. Gems kun je plaatsen op kaarten met lege slots, en geven de kaart extra eigenschappen. Zo kan een gem ervoor zorgen dat de kaart altijd bij start in je hand zit, minder energie kost om te spelen of simpelweg meer schade uitdeelt. Heb je een bepaald aantal kaarten in je deck, dan komen er ook nog skills beschikbaar.

Zeker wanneer het spel wat verder is gevorderd, gebeurt er veel. Door al die verschillende elementen is het nadenken wat voor effect welke kaart heeft, en wat alle schatten en gems op de achtergrond nog doen. Voor de fan van tactiek onder ons een zegen, maar het betekent dat je je hoofd er wel bij moet houden. Maar hierin schuilt wel de kracht van Roguebook. Wanneer je de juiste kaarten, schatten en andere power-ups in handen hebt en slim combineert, geeft dat een geweldig voldaan gevoel en voel je je onoverwinnelijk.

En lukt het je eindelijk om je run goed te eindigen en het Roguebook te verslaan? Dan begint het pas echt, want dan komen er nieuwe opties beschikbaar die het spel weer op zijn kop zetten. Dit houdt het interessant, alhoewel ik na een uur of twintig wel het gevoel had dat ik er klaar mee was. Ben je echter een perfectionist dan kun je nog heel wat extra uren in Roguebook stoppen.

Sprookjesboek

Roguebook ziet er prachtig uit. De getekende stijl past perfect bij het thema, en de animaties zorgen ervoor dat het spel echt voelt als een boek dat tot leven is gekomen. De personages zijn fantasierijk, en ook de tekeningen tussendoor zien er goed uit. Dit allemaal wordt ondersteund door verschillende kreten en geluidseffecten, en ook de rumble doet zijn werk. Wanneer je een flinke klap schade uitdeelt (of ontvangt!) trilt de Switch op zijn hardst.

Helaas wordt het spelplezier af en toe even bedorven door wat vervelende bugs. Zo registreert soms het spel je input niet, waardoor je na nogmaals drukken de verkeerde kaart selecteert. Redelijk funest voor een tactisch kaartspel! Zeker verder in je run moet de game soms langer denken over een actie, en tot twee keer toe kreeg ik een error en crash. Gelukkig kon ik verder gaan waar ik was gebleven, maar vervelend is het wel. Ook de laadtijden over het algemeen zijn aan de lange kant. En een gemiste kans: Roguebook heeft geen touch-ondersteuning, wat wel goed zou werken in handheld mode.

Roguebook is een prachtige game, die er echt uitziet als een sprookjesboek. Houd je van kaartspellen en het bouwen van decks, dan is Roguebook zeker een aanrader. Er zit veel diepgang in de verschillende personages, kaarten, schatten enzovoorts. Wel moet je tegen de geluksfactor kunnen. Want soms zijn de kaarten niet goed voor je geschud en ben je bij voorbaat kansloos. Gelukkig zorgt het upgrade-systeem ervoor dat zelfs een niet-gehaalde ronde toch nut heeft. En ook al is elke ronde anders door het roguelike-element, op den duur heb je de drie pagina’s van het Roguebook en de meeste kaarten wel gezien. Vind je dit geen bezwaar, dan kun je met deze titel uren verdwijnen in de magische wereld van Roguebook.

7.5

• + Veel diepgang door alle verschillende spelelementen
  • + Ziet eruit als een echt sprookjesboek
  • + Goed upgrade systeem waardoor afgaan niet altijd erg is
  • - Geen uitgebreide tutorial
  • - Geluk speelt een belangrijke rol
  • - Soms haperingen, laadtijden en crashes

Super Mario Bros. 2: Al 35 jaar een geweldig zwart schaap

1

Nieuws Super Mario Bros. 2: Al 35 jaar een geweldig zwart schaap

28-04-2024

1

Pokémon Legends Arceus is al meer dan 12,5 miljoen verkocht

1

Nieuws Pokémon Legends Arceus is al meer dan 12,5 miljoen verkocht

10-05-2022

4

39 Switch-games meer dan een miljoen keer verkocht

3

Nieuws 39 Switch-games meer dan een miljoen keer verkocht

10-05-2022

7

10 mei 22 om 20:36

#4871‍

2702 XP | 217 comments

Aii, geluk is in games vaak niet aan mijn zijde

11 mei 22 om 14:46

#4884‍

3799 XP | 658 comments

Ik vind een gebedje doen richting RNGeesus wel een vaste prik bij roguelikes, dus voor mij is dat geen minpunt! Interessant stukje verder. Deckbuilding is niet mijn smaak, maar ik kan er aan gewend raken. Deze gaat op de lijst!