RIVE: Ultimate Edition

• 27 nov 17 om 14:20

• 0

Tijdens het schrijven van deze recensie overheerste er vooral een dubbel gevoel. Het einde van de Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes is eindelijk daar. Voor 16 lange jaren bracht een team, onder leiding van Martijn Reuvers en Collin van Ginkel, games naar tal van Nintendo-systemen. Het begon op de Game Boy Color, waar we voor het eerst bekend raakten met Toki Tori. Hun afscheid komt in de vorm van RIVE: Ultimate Edition. De titel, oorspronkelijk verschenen in 2016, is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch met nieuwe features, mogelijkheden en geoptimaliseerd voor het platform.

RIVE draait om de lompenkoopman Roughshot. De goede man neemt plaats achter het stuur van een splinternieuwe spintank, waarmee hij door het heelal kan scheuren. Helaas wordt hij snel geraakt en in een verwaarloosd voertuig geworpen met een mysterieuze AI aan het hoofd. De twee praten wat af in het spel, terwijl Roughshot probeert een weg naar buiten te vinden. Hoewel de game het verhaal totaal niet belangrijk vindt, heb ik zeker genoten van de interacties tussen de twee figuren. Het zijn voornamelijk one-liners en grappen, maar wel aandoenlijke.

Gameplay ten top

RIVE moet het hebben zijn arcade-achtige actie. Je beweegt de spintank in 2D-sidescrolling-omgevingen waar vliegen, springen en schieten de orde van de dag betreffen. Het leren van deze mechanieken is geen overbodige luxe, gezien je nooit veilig bent in een nieuw gebied. Alles in het verlaten ruimteschip ziet je graag verdwijnen inclusief een massale horde aan robots en vallen. Hoewel elke fout zal pijn doen, kun je daar de besturing niet de schuld van geven. Two Tribes gebruikt de blauwdrukken van een tweesticksshooter, waarbij beide sticks en schouderknoppen centraal staan.

In RIVE ben je nooit geheel oppermachtig. Het standaardwapen is alles behalve krachtig, waardoor goed richten van belang is. Er zijn vier extra wapens waarvoor je ammunitie kunt oppikken, zoals een shotgun, maar je moet voorzichtig zijn met het gebruik ervan. Het spel zit vol hectische situaties waar de standaardschoten het verschil niet kunnen maken. Het helpt niet dat de vijanden graag naar je toe vliegen en crashen om de nodige schade toe te brengen. Op sommige momenten kun je simpelweg niet anders dan zo snel mogelijk een gebied te verlaten. Deze gebieden vloeien in elkaar over op een missie-achtige manier. Het onderzoeken ervan speelt geen enkele rol, dus stop nooit en te nimmer voor iets op je pad.

Hoewel de moeilijkheidsgraad er niet om liegt, vond ik deze wel altijd eerlijk. Het maakt niet uit of je nou op easy of hard speelt, RIVE daagt je uit om wat van je kunnen te laten zien. Het gaat erom dat je de situaties kunt doorgronden en de veiligste route naar buiten kunt ontdekken. Je hebt ruimte tot experimentatie hier, gezien er vele checkpoints zijn om de frustratie minimaal te houden. Mocht je bijvoorbeeld bij een baas zijn en afwachtend reageren, dan sta je bij herstel gelijk klaar om nog een poging te wagen. Het minimale gebruik van vijanden hacken irriteert me wel enigszins. Dit kan je herstellen of hulp bieden bij het verslaan van andere vijanden. Ze komen in mijn optiek te weinig voor, terwijl het juist een toffe toevoeging blijkt.

Ultieme ervaring

RIVE komt in zijn ultieme vorm naar de Nintendo Switch. De grootste toevoeging is de splinternieuwe co-op mode, waarbij één persoon schiet en de ander beweegt. De vermakelijkste implementatie komt als je dood gaat. Het spel wisselt dan de rollen, waardoor de strategie opeens flink kan omslaan. De game zelf loopt ook vele malen beter dan zijn oorspronkelijke release. Hoewel RIVE er fantastisch uitzag, waren de laadtijden verschrikkelijk. De ultieme editie verbetert dit dan ook, samen met optimaliseren van de gehele spelervaring. Het loopt en speelt ontzettend strak op de Nintendo Switch, zelfs beter dan op de PlayStation 4 waarop ik RIVE een jaar geleden speelde. Ongeacht of je onderweg of thuis speelt, RIVE behaalt een strakke 60 frames per seconde. Als laatste zag Two Tribes ruimte om iets interessants te doen met de HD Rumble. Van massale explosies tot het landen na een sprong, het voegt meerwaarde toe aan wat er op het scherm verschijnt.

Nadat je een flink aantal uur in de campaign hebt gestoken, valt er nog voldoende te beleven in RIVE. Zo is er een uitdagingsmodus waar je in kleinere levels opmerkelijke doelen te verwerken krijgt. Volgens één van deze doelen mag je alleen maar een bepaald soort vijand bevechten. Voor een grotere uitdaging is er een modus waar je delen van RIVE speelt op één leven. Je zou dat technisch gezien met de gehele campaign kunnen doen, maar of dat te doen valt, moet nog maar blijken. Tenslotte heb je een arenamodus waar je een eindeloze groep aan vijanden probeert te slim af te blijven.

RIVE is het meest complete pakket dat Two Tribes in tijden heeft afgeleverd. Met een strakke campaign en vele extra’s heb ik er sowieso 15 uur inzitten. De mix van schieten en platformen speelt sterk weg, zelfs met de druk van een hoge moeilijkheidsgraad. De voornaamste veranderingen van de Nintendo Switch-editie zitten in de details. Two Tribes heeft werk gehad aan het optimaliseren voor het systeem en de transformatie is ontzettend indrukwekkend. Ik vind het jammer dat de game niet meer doet met het hacken van robots. Voor alles wat RIVE te bieden heeft, is het een grote gemiste kans om nog meer unieke scenario’s te creëren. Dat mag de daadwerkelijke pret echter niet drukken. RIVE: Ultimate Edition is het mooiste afscheid dat een ontwikkelaar zich mag wensen.

9

• + Flink aantal uren content
  • + Fijne mix van platformen en schieten