Tijdens de Nintendo Direct zat ik ontspannen te kijken, tot mijn aandacht ineens werd getrokken door een opvallende trailer. Ik zag schaduwen, dampende drankjes en… huh, is dat Ursula? En Jafar? Mijn eerste gedachte was dat het misschien zoiets zou zijn als Potionomics, een gezellig kaartspel waarin je drankjes brouwt en ondertussen klikt met interessante personages. Maar dat idee liet ik al snel los. Een paar uur in de game en ik wist al dat dit iets heel anders zou worden. Geen strategie, geen cafébeheer, geen ingewikkelde gameplay. Wat je hier krijgt, is een pure visual novel waarin je vooral gesprekken voert. Als je hoopt op diepgaande systemen of actieve gameplay, kun je dus best teleurgesteld raken. Wat ik toen nog niet wist, was hoe verrassend diep het verhaal zou gaan. Dank aan Disney voor het beschikbaar stellen van de reviewcode. Laat me je meenemen naar dat eerste moment dat ik het café binnenstapte.
Je speelt als een potionista: een magische barista die begint in het mysterieuze Cursed Café. Het café ligt op een plek waar tijd en logica een beetje flexibel zijn. Een tussenruimte, ergens tussen werelden in. Je voorganger, Mr. Magus, is op onverklaarbare wijze verdwenen en jij neemt zijn plek in achter de toonbank. Klinkt goed, toch?
Tot je merkt wie je klanten zijn.
Maleficent, Jafar, Ursula, Hook… stuk voor stuk bekende Disney-schurken, maar dan in een modern jasje. Hun ego’s blinken nog altijd uit, hun tongen snijden nog net zo scherp als je je herinnert. In het begin gedragen ze zich precies zoals je zou verwachten: dramatisch, theatraal en enorm overdreven. Maar hoe vaker je voor ze brouwt, hoe meer lagen zichtbaar worden.Sommige drankjes halen herinneringen naar boven en raken emoties. Juist dat maakt de gesprekken steeds interessanter. Wat begint als een luchtig praatje met een schurk, kan onverwacht omslaan in iets oprechts of kwetsbaars. Soms geef je wat ze vragen, soms kies je iets anders en via de dialogen zie je hun houding subtiel veranderen. Al snel voelde het café voor mij als een plek waar schurken niet alleen iets komen drinken, maar ook stil mogen staan bij zichzelf. De toon blijft luchtig genoeg voor jongere spelers, maar er zit wel degelijk diepgang in die blijft hangen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!