Aan alles gedacht
Kom je echt niet verder, of vind je de game te moeilijk? Ook daaraan hebben de makers gedacht. Er zijn tal van toegankelijkheidsinstellingen. Een hoog contrast-modus voor slechtzienden bijvoorbeeld. De moeilijkheidsgraad is naar eigen wens in te stellen en kom je niet langs zo’n moeilijk platform-stuk? Er is een functie die je meteen naar het einde van een kamer kan teleporteren. Ook kun je kiezen of je op je plattegrond markers wil zien waar je naartoe moet. Dus ook al is de game best pittig, met deze functies kan toch iedereen ervan genieten.
Toch zou ik vooral beginnen zonder al deze extra’s. Want de game is uitdagend, maar het is een genot om Mount Qaf te verkennen, dat ene moeilijke stuk of die lastige baas te halen, en beetje bij beetje te groeien van gewone zwaardvechter naar iemand die acrobatisch door de wereld springt, vliegt en zeilt. Hier zie je de souplesse van bijvoorbeeld een Rayman Legends terug, want de game speelt heerlijk weg. Je wordt uitgenodigd om elk hoekje te verkennen, en gezien de aardige hoeveelheid lore, collectibles en side quests wil je dit ook.
Ook draait het spel soepel op 60 frames. Heel af en toe dipt de framerate een klein beetje, maar nooit op cruciale momenten. Ik ben twee kleine glitches tegengekomen, maar voor de rest draait de game erg goed op de Switch. Sowieso krijgt het spel een day one-patch, dus wellicht dat deze al opgelost worden. YouTube zal de komende dagen vast volstromen met vergelijkingsvideo’s van hoe het spel op de Switch en andere consoles eruitziet. Ik heb enkel de Switch-versie als referentie en hoewel het spel niet zo mooi is als een Metroid Dread, kent het spel een hoop mooie omgevingen. Dat er dan wat minder details te zien zijn is dan niet zo erg.
Zijn er dan geen minpunten? Eigenlijk niet zoveel. Veel personages zijn ingesproken, maar er is iets te zeer doorgeslagen om iedereen een eigen accent mee te geven. Het verhaal is in grote lijnen spannend genoeg, maar soms moet je iets doen wat erg aanvoelt als “we moeten even iets verzinnen om je weer ergens naartoe te sturen”. En uiteraard moet je geregeld terug naar gebieden waar je al bent geweest, maar dat hoort nu eenmaal bij een Metroidvania. Kleinigheden vergeleken met het speelplezier dat deze game mij gaf.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
12 jan 24 om 13:34
#12624
2665 XP | 487 comments
Wauw, wat een cijfer (voor een Ubisoft game)! Sterke review, ik ga de demo proberen en als het bevalt ga ik mij ook wagen aan deze game. Wel pas over een tijdje. 100% garantie bij Ubi games dat die over een paar maanden al voor 50% korting in de eshop zit lol
13 jan 24 om 13:41
#12631
130 XP | 26 comments
Ik deel je mening volledig haha. Ik ga zeker de demo proberen maar ik ga nu echt niet de volle mep betalen als het binnen zo'n korte tijd vast en zeker goedkoper gaat worden.
12 jan 24 om 16:40
#12625
38 XP | 7 comments
Mooie review, mooi cijfer.
Inderdaad, Ubisoft dus gewoon een maandje of twee wachten je hebt hem voor minder dan de helft. Ook fysiek.
12 jan 24 om 18:30
#12627
1434 XP | 280 comments
Hmmm had de demo gespeeld tijdens de PopCon en vond t snel saai worden en idd te veel afgekeken van onder andere Metroid Dread.
Ik wacht wat meer reviews af voor ik deze overweeg te halen