Phantom Spark - Proberen, leren, beheersen

• 13 aug 24 om 15:00

• Dennis

• 0

Met opperste concentratie focus je je op de weg die voor je ligt. Eerst een scherpe bocht naar links, daarna een stuk gras dus oppassen, om vervolgens zonder af te remmen het rechte stuk in te gaan. De enige tegenstander ben je zelf in deze nieuwe snelle racer.

Wie van racers houdt waarbij het draait om het perfectioneren van je tijden en niet om het van de baan rammen van tegenstanders, is met Phantom Spark aan het juiste adres. In deze hogesnelheidsracegame ligt de focus op het steeds maar aanscherpen van je tijden op een van de dertig circuits. Daarbij ben je alleen op de baan, op een paar ghosts na van jezelf, de AI of een online speler. Door de tracks steeds opnieuw te proberen en te kijken naar de beelden van anderen, schaaf je steeds wat tijd af van je oude record. Hou je van dit soort actie dan is Phantom Spark een game voor jou. Hou je juist van de interactie met andere spelers? Dan kun je beter games als F-Zero 99 of FAST RMX opstarten.

Hiernamaals?

Je begint de game als een nieuwe Spark, een wezen van onduidelijke afkomst. Je wordt onder de hoede genomen door een aantal kampioenen, drie stuks om precies te zijn. Zij begeleiden je ieder door hun eigen domein, dat bestaat uit een tiental circuits en wat uitdagingen. Het verhaal in Phantom Spark is een beetje vaag, maar ik heb het idee dat je een geest in het hiernamaals bent die door het racen probeert om een staat van totale nirwana te bereiken. Of zoiets. Dit is geen game die je speelt voor het verhaal.

Nee, deze game speel je omdat je van snelle racers houdt en uitdaging haalt uit het verbeteren van je tijden met tiende seconden. Dat racen zit goed in elkaar en Phantom Spark speelt lekker. De controls zijn eenvoudig, want naast acceleratie, remmen en sturen heb je verder geen knoppen nodig.

Zoals gezegd heeft elk domein een stuk of tien racetracks. De eerste keer race je alleen, en dit is eigenlijk een testronde. Je probeert de baan uit en let al een beetje op waar de lastige bochten zitten. Nadat je je eerste tijd hebt neergezet speel je een track nog eens, en nu verschijnt je eigen ghost uit de vorige ronde, alsook de ghost van de kampioen van het domein. Het is al meteen een uitdaging om je eigen tijd te verbeteren en de kampioen te verslaan.

Perfectionisme

Je rondetijd en bijbehorende ghost worden overigens meteen online geüpload. Zo kunnen spelers over de hele wereld je uitdagen en tegen jouw ghost racen (en andersom). Maar ook offline is er genoeg uitdaging. Zo heeft elke baan drie richttijden om te verbeteren. De eerste is goed te doen, de tweede is al een grotere uitdaging, en de derde is voor de echte perfectionisten. Om die te halen moet je een circuit nagenoeg perfect afleggen, iets wat mij niet gelukt is. Naast dat je elke bocht en sprong moet kennen, moet je inschatten of je wel of niet moet remmen, een bocht wijd of juist kort ingaat, en geen fouten maken.

Gelukkig kun je met een druk op de Y-knop meteen je ronde herstarten. Daarnaast zijn de banen niet erg lang. De meeste zijn rond de 35 seconden, sommigen iets langer. Elk domein sluit af met de kampioensbaan waar je een minuut of twee over doet. Die korte banen nodigen wel uit om ze vaker te proberen en je tijd te verbeteren.

Grafisch ziet Phantom Spark er aardig uit, maar niet spannend. Elk domein heeft zijn eigen thema maar die grafische aankleding zie je dan ook op alle circuits terug. De soundtrack is ook wat saai en repetitief, alhoewel dat wel past bij een concentratie-game als deze. En zoals eerder gezegd is het verhaal wat vaag en de semi-inspirerende quotes van de kampioenen een beetje nietszeggend. Ook een minpuntje: als je de game weer speelt nadat die uit de slaapstand komt, worden je tijden niet meer geüpload. De game opnieuw opstarten lost dit op maar is wel omslachtig. Hopelijk wordt dit snel met een update verholpen.

Phantom Spark is een snelle racegame voor perfectionisten die voldoening halen uit het beheersen van de verschillende banen. Zonder hinder van tegenstanders komt het ook echt aan op je eigen vaardigheden. De besturing zit je in ieder geval niet in de weg, en het systeem om online te racen tegen ghosts van anderen biedt een goede uitdaging. Het is jammer dat er niet wat meer variatie zit in de omgevingen van de circuits en het verhaal is vaag en had voor mij niet gehoeven.

7

• + Draait soepel en bestuurt lekker
  • + Korte circuits, ghosts en richttijden nodigen uit om steeds beter te worden
  • - Oninteressant verhaal
  • - Weinig variatie in omgevingen
  • - Bug met game uit slaapstand halen

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Demo en trailer voor Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven

0