Hoofdafbeelding bij Pentiment voor Nintendo Switch

Pentiment - Een middeleeuws meesterwerk

Stap binnen in de betoverende wereld van Pentiment, een meeslepend detective-avonturenspel dat je terugvoert naar het Beierse platteland van de middeleeuwen. Dit spel belooft niet alleen een boeiend verhaal, maar ook een diepgaande ervaring die je uitdaagt om mysteries te ontrafelen en geheimen te ontdekken in het rustieke stadje Tassing.

De kracht van het spel, dat eerder exclusief beschikbaar was voor de Xbox, ligt volgens spelers in zijn vermogen om een rijk en complex verhaal te vertellen binnen een relatief eenvoudige setting. Dit zie je gelijk terug vanaf de eerste minuut. De sprookjesachtige kunststijl, geïnspireerd door kleurrijke manuscripten uit die tijd, dompelt je onder in een wereld vol kleur en verbeelding. Elk frame toont historische referenties en visuele details. Hierdoor was ik meer dan verheugd om aan mijn playthrough te beginnen!

Een idyllisch plaatje van de waterval in Tassing.

Van artiest tot avonturier

Je kruipt in de huid van Andreas Maler, een idealistische aspirant-kunstenaar die naar Tassing komt met de hoop zijn carrière te bevorderen in het nabijgelegen scriptorium van de abdij. Zijn leven neemt echter een onverwachte wending wanneer hij verstrikt raakt in een macabere samenzwering die de duistere geschiedenis van de stad aan het licht brengt. Als speler word je uitgedaagd om Anders te begeleiden door dit doolhof van intriges en geheimen, waarin elke beslissing het verloop van het verhaal beïnvloedt. Je bepaalt zelf waarin Andreas gespecialiseerd is en dus veel kennis van heeft, om bepaalde dialoogopties en verschillende takken van het verhaal vrij te spelen. Dit biedt veel verschillende mogelijkheden om het verhaal te laten verlopen, wat er natuurlijk voor zorgt dat een tweede playthrough volledig anders kan zijn.

Je bepaalt zelf het karakter van Andreas.

Een lesje geschiedenis

Wat het spel echt uniek maakt, is de diepgaande aandacht voor historische nauwkeurigheid en thema’s. Door echte gebeurtenissen en figuren uit de late middeleeuwen te verweven in het verhaal, biedt het niet alleen een boeiend avontuur, maar ook een reflectie van geschiedenis en cultuur. Dit is echter niet voor iedereen weggelegd en het was zeker iets waar ik zelf tegenaan liep. De focus op de geschiedkundige details en terminologie maakt het niet het makkelijkste verhaal om in te komen. Ik moest me door de eerste twee uur heen worstelen en hoopte dat er geen overhoring op me wachtte aan het einde van een lange dialoog. Toch ben ik blij dat ik me over dit aspect heen heb kunnen zetten. Wanneer je eenmaal gewend bent aan de meer informatieve aard van de dialoog, wordt het al snel een charmant en meeslepend element dat je organisch door het verhaal heen leidt.

Er worden veel Bijbelse en filosofische verhalen aangehaald.

Narratieve gameplay

Wat Pentiment onderscheidt van andere avonturenspellen is de minimalistische benadering van de gameplay. In plaats van te vertrouwen op traditionele puzzels en gevechten, richt het zich op het verzamelen van aanwijzingen, het ondervragen van dorpsbewoners en het analyseren van bewijsmateriaal om de waarheid te achterhalen. Door deze benadering ligt de focus op het verkennen van de wereld en het begrijpen van de complexe relaties tussen de personages, iets dat ik als liefhebber van verhaalgedreven spellen enorm kan waarderen. Vrees niet voor de hoeveelheid details die je verzamelt. Het verhaal wordt terwijl je het speelt vastgelegd in een prachtig boek. Zo kun je op ieder moment opzoeken wie bepaalde personages zijn, wat er het afgelopen dagdeel in het verhaal gebeurd is, of wat een specifieke term die in de dialoog wordt gebruikt ook alweer betekent.

Het menu van het spel, waarin informatie over handelingen, personages en de stad worden bijgehouden.

Knap staaltje monnikenwerk

De wereld van Pentiment wordt prachtig tot leven gebracht met een kunststijl die elk aspect van het spel doordringt. Wat het naast de fraaie illustratieve stijl karakter geeft, is de manier waarop dialogen visueel gemaakt worden. Elk personage heeft zijn eigen manier van spreken, vertaald in een lettertype. Kerkelijke personages kenmerken zich door een gotische, scriptachtige schrijfstijl en meer boerse personages kennen een simpeler handschrift. Ook is het niet vreemd om kleine correcties in de dialogen te zien; hier en daar een schrijffoutje maakt immers zelfs de beste monnik. Dit oog voor detail geeft zoveel unieke persoonlijkheid aan niet alleen de personages, maar aan de vertelling in zijn geheel. Dit strekt zich zelfs uit tot aan de geluiden van de wereld, met subtiele maar effectieve ambiance die een extra laag van realisme toevoegt aan de ervaring, zoals het geluid van een kroontjespen krassend op perkament wanneer een dialoog verschijnt. Maar maak je vooral geen zorgen als je moeite hebt met het lezen van complexe lettertypen; er is een optie om eenvoudigere typografie te gebruiken, zodat het makkelijker leesbaar is.

Een subtiel foutje aan het einde van de zin, dat door het spel gecorrigeerd wordt.

Pentiment is veel meer dan alleen een avonturenspel. Het is een meeslepende reis door de geschiedenis, een verkenning van menselijke relaties en een viering van het rijke culturele erfgoed van de middeleeuwen. Met zijn prachtige kunststijl, meeslepende verhaal en diepgaande gameplay is het een échte unieke ervaring binnen het genre. Ondanks de vrij hoge drempel om in het verhaal te komen, ben ik volledig erin meegesleept en twijfel ik er niet aan dat ik het spel nóg een keer volledig zal spelen, om te zien welke andere conclusies en verhaallijnen ik gemist heb. Een pareltje voor de Nintendo Switch en een absolute aanrader voor iedereen die van narratieve avonturen houdt.

9

• + Unieke visuele stijl die het verhaal kracht bijzet
  • + Keuzes spelen een grote rol in het verloop van het verhaal
  • + Interessante en meeslepende opzet van het mysterie
  • - Jargon zorgt voor een hoge drempel om in het verhaal te komen

Over Karlijn

Karlijn, afkomstig uit het zonnige zuiden van Nederland, is helemaal in haar element als het gaat om mystery adventures, verhaalgedreven titels en detective spellen. Backseat-gamen bij Tomb Raider op (iets te) jonge leeftijd en op de achterbank van de auto Pokémon Crystal op de GameBoy Color spelen hebben het fundament voor haar gameliefde gelegd, die alleen maar groter is geworden met de jaren.

Lees meer over Karlijn

Super Nintendo World opent in Florida op 22 mei 2025

0