Peglin - Heeft me bij de ballen

• 1 sep 24 om 19:36

• Coen

• 1

In Peglin neem je de rol aan van een goblin die leeft in een fantasiewereld waar je alle gevechten besluit door een rondje pachinko (Japanse flipperkast) te spelen. Combineer dit met een roguelike gameplayloop en verschillende upgrades en je hebt een game die je een tijdje bezig houdt. De vraag is echter: “Hoe lang houd Peglin je bij de ballen?”

Red Nexus games bracht Peglin origineel in 2022 uit op Steam in early access. Sindsdien heeft het bedrijf meerdere updates uitgebracht en kwam het spel officieel uit. Dit jaar is de Nintendo Switch aan de beurt. Peglin heeft totaal geen verhaal. Je bent een goblin die via pachinko zijn vijanden verslaat. Dat is dan ook alles wat ik daarover ga en kan vertellen. Een verhaal waar geen bal aan is dus. Dit is verder geen gemis. Het spel weet dat dit niet belangrijk is en verspilt er verder geen tijd aan.

Wie kaatst, moet de bal verwachten

Peglin is een roguelike-spel en dat betekent dat veel dingen willekeurig zijn. Ik heb echter nog nooit een roguelike gespeeld die zo willekeurig was als deze. In games als The Binding of Isaac, Slay the Spire en Hades draait het vooral om een combinatie van het leren van sterke combinaties en je vaardigheden verbeteren. In Peglin gaat het eigenlijk alleen over combineren van upgrades. Het enige wat je hoeft te doen is mikken en gooien. Dit heeft voor- en nadelen. Het is erg makkelijk om op te pakken en het maakt niet uit of je nou goed bent in games of niet. Maar als nadeel daar tegenover staat dat de game niet heel diep is.

Breed is het eigenlijk ook niet. Het aantal upgrades en willekeurige gebeurtenissen is bijna op twee handen te tellen. Na drie uur had ik vrijwel alles al gezien. De upgrades zijn dan weer wel heel leuk. Zo moet je iedere keer als je alle ballen gegooid hebt je ballen herladen. Nu had ik een upgrade die ervoor zorgde dat ik schade aanrichtte bij alle vijanden iedere keer dat ik moest herhalen en een andere waardoor ik tijdens het herladen onsterfelijk was. Gedurende deze run heb ik ook al mijn ballen verwijderd, dus stond ik daar een beetje terwijl alles om mij heen dood ging. Dat soort momenten zorgen ervoor dat ik gigantisch veel potentie zie in deze titel.

Alle ballen verzamelen!

Iets wat de game wel goed in elkaar zet zijn de extra’s. Zo heb je een menu waar je alle upgrades kunt zien, eentje waar je alle vijanden kunt zien en een achievement-systeem. In deze menu’s zie je hoe je volgende upgrades en personages kunt vrijspelen (de personages zijn eigenlijk gewoon jouw Peglin met een hoedje op en een ander soort bal). Dit zorgt ervoor dat je vaker de game oppakt om nét wat langer te spelen zodat je alles vrij kunt spelen. Ook krijg je opties om je volgende run wat moeilijker te maken iedere keer als je het spel “uitspeelt”. Dit werkt voor een tijdje maar nogmaals: dit werkt maar tot een bepaald niveau. Op een gegeven moment heb je alles gezien en raakt de game zijn wow-factor kwijt.

Peglin is een geniaal idee dat meer voelt als een hele vette game jam-demo dan een volledig spel. De potentie is duidelijk zichtbaar en de gameplay is super tof. Helaas slaat Peglin de plank nét mis door niet voldoende variatie te bieden waardoor het snel gaat vervelen. Dit vind ik heel erg jammer want ik zie de potentie die het heeft. Red Nexus Games kan dit spel zeker verbeteren door meer content toe te voegen maar de bal ligt op dit moment bij hen.

6.5

• + Makkelijk te begrijpen
  • + Verslavend
  • + Leuke muziek
  • - Niet genoeg variatie om lang interessant te blijven
  • - Eentonige gevechten

Over Coen

Sinds dat Coen als vijfjarig jochie een GameBoy in zijn schoot geworpen kreeg is het al foute boel. Sindsdien is hij niet meer weg te slaan bij Nintendo. Geef hem een platformer als Rayman of Donkey Kong en voor je je kunt omdraaien heeft hij hem al uit. Daarnaast heeft deze jongen ook nog creatieve kanten die zijn aangewakkerd door het spelen van games zoals Rayman en Pokémon. Een veelzijdige knul dus!

Lees meer over Coen

Analyse: Zijn dit de launch-games van de Nintendo Switch 2?

0