N1-UP:
Laten we teruggaan naar de muziek dan. Kunt u ons iets vertellen over het absolute begin van een compositie? Het gedeelte waar je voor een leeg scherm gaat zitten en denkt: “oké, wat voor liedje ga ik schrijven?”.
DW:
Aan het begin van elk project is de kans groot dat er een heel vroeg prototype en speelbaar level is. Ik denk dat het heel belangrijk is om te proberen het spel waaraan je gaat werken te spelen. Je krijgt een idee van het tempo of de snelheid van de gameplay. Als je naar de graphics kijkt, krijg je een idee van wat voor soort instrumentatie je wilt gebruiken, wat voor soort stijlen je misschien wilt gebruiken. Graphics zijn voor mij erg belangrijk voor de inspiratie en dan is het een kwestie van een paar ideeën uitproberen en kijken hoe die bevallen.
N1-UP:
Dus je probeert je een voorstelling te maken van het nummer in je hoofd door middel van beelden en gevoelens?
DW:
Een van de nummers die ik speel (met de band op Gamescom) heet Vast. Ik stel me dan een hoofdpersonage voor dat naar een enorme berg kijkt, uitkijkt over de rest van de wereld en dat soort gevoel van wanhopige verlatenheid op je eigen enorme berg. Dat was de inspiratie daarvoor en ik heb dat gekoppeld aan geluiden van de Yamaha CS80 synthesizer die Vangelis gebruikte.
N1-UP:
Door de jaren heen maakt u er geen geheim van dat de artiest Vangelis een van uw grote inspiratiebronnen is.
DW:
Ik bedoel, artiesten zoals Vangelis gebruikten deze grote synthesizers. Die kostten in de jaren ‘80 duizenden ponden en als je ze nu zou proberen te krijgen, zijn ze honderdduizenden ponden of dollars of euro’s of wat dan ook waard. Dus om die te kunnen namaken op die kleine Super NES chip met maar 64k geheugen… ja, dat was geweldig. Dat was waanzinnig. Dat ik in de buurt kon komen van geluid dat mensen in een enorme studio produceren met de nieuwste moderne apparatuur en dat ik het kon namaken op een kleine chip met zo weinig geheugen, ja, weet je, voor mij vind ik dat amusant.
N1-UP:
We kunnen ons voorstellen dat het ook veel werk kost.
DW:
Het is enorm veel werk. Ik bedoel, om een beetje technisch te worden, de Super NES had geen filtering dus je kon geen traditionele synthesizer geluiden gebruiken. Dus om dat te emuleren moest ik een heleboel golfvormen samplen, dus 20-films golfvormen en geluiden die een verschillende zogenaamde push-off frequentie of verschillende toonregelinstellingen hebben, en die dan hersynthesizeren of opnieuw syncen om het effect te krijgen. Dus het feit dat we iets konden doen op een Super NES was veel werk, maar ook erg leuk om het werkend te krijgen.
Tegenwoordig is het wat makkelijker. Wat gebeurt er als ik dit ene knopje omdraai? Oh, daar gaan we, het werkt.
N1-UP:
Zijn er moderne artiesten of collega-componisten van videogames die u heeft beluisterd waarvan u dacht: “zoiets wil ik ook doen, dit inspireerde me.”?
DW:
Ik heb nooit naar andere videogames geluisterd. Nooit. Mijn inspiratie haal ik uit mijn eigen leven. Bijvoorbeeld een orkestraal concert of een liveband die uit zijn dak gaat met alleen gitaren, bas en drums. Ik luister ook naar veel filmmuziek.
N1-UP:
Interessant, waarom luistert u nooit naar andere muziek uit videogames?
DW:
Ik wil er niet door geïnspireerd worden, dus ik wil niet dat het op mij overslaat. Ik wil een groter, breder palet om naar te luisteren. Mijn eigen levenservaringen en muzikale ervaringen buiten het werk. Zodat ik meer tijd kan besteden aan het overbrengen van mijn wereld naar de videogame die ik van muziek voorzie, in plaats van dat het een tweedehands wereld is.
N1-UP:
Heeft u dan wel recente inspiratiebronnen buiten videogame soundtracks?
DW:
Niet echt. Ik denk niet dat er tegenwoordig bands zijn die iets compleet nieuws doen. Het is allemaal erg… uitgekauwd? Veel van wat ik doe is ook altijd al een herhaling geweest. Het gebeurt alleen op een gameconsole.
Op weg naar Gamescom luisterde ik bijvoorbeeld naar BBC Radio 1 en ze hadden veel gloednieuwe artiesten. Sommigen waren goed, anderen waren helemaal niet goed, maar weet je, naar veel dingen luisteren en erdoor geïnspireerd raken, gebeurt gewoon. Het is niet één bepaalde artiest, maar juist de mix van alles. Ik hou gewoon van de grote smeltkroes van veel verschillende ideeën.
“Ik luister nooit naar andere muziek uit games”
N1-UP:
Een van de genres die we leuk vinden uit het Verenigd Koninkrijk is drum and bass. Zullen we ooit gezegend worden met een drum and bass-nummer van David Wise?
DW:
Wanneer we Aquatic Ambience live spelen met de band, is het middenstuk erg geïnspireerd op drum and bass en de reden daarvoor is dat ik hou van hele kleine drum kicks die strak en droog zijn, iets wat je ook veel ziet in drum and bass. Het past heel goed bij het origineel. Of ik het zelf ooit ga maken? Dat ligt aan het type game waar ik dan aan werk.
Ik hou echt van drumritmes. Het is altijd een grote invloed geweest. Drum and bass is ook geweldige muziek in bars tijdens tournees, vind ik. Eerder dit jaar hoorde ik dit nummer tijdens een tournee en het is een soort drum and bass, maar dan met jazz erbovenop. Dat vond ik echt cool.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
2 sep 24 om 11:56
#14293
3512 XP | 523 comments
Vet! Ook interessant die vraag rondom DK
2 sep 24 om 12:59
#14295
1256 XP | 246 comments
Die opmerking over die NDA vond ik droog.
Dit vond ik een leuk interview om te lezen. Toch wel wat dingen te weten gekomen over deze man.
2 sep 24 om 14:39
#14297
3155 XP | 492 comments
Thanks! Ja heerlijk, die droge, bijtende Britse humor.
2 sep 24 om 17:30
#14298
2854 XP | 227 comments
Tof interview Mitch, ik hou van zijn droge grappige antwoorden!
2 sep 24 om 22:20
#14304
503 XP | 84 comments
Leuk interview!
David Wise is echt 1 van mijn favoriete game composers.
Droom nog steeds weg bij de OST van de DKC reeks.
2 sep 24 om 23:15
#14306
3155 XP | 492 comments
Thanks! Ja same, ideale werk/studeer muziek ook