Na mijn half uurtje met North blijf ik verbijsterd achter, met meer vragen dan antwoorden. En dat terwijl een review juist antwoorden zou moeten bieden. Enerzijds laat de game je nadenken over het sterke concept en de overweldigende boodschap maar tegelijk plagen een slordige uitvoering en een verwarrend plot de game flink. Hoe kunnen we dit ontcijferen?
North is een soort scifi walking simulator. Na de waarschuwing dat je geen optiemenu of opslagfunctie hebt tijdens het spelen, begin je met een atmosferische en vooral kleurrijke opening. Daarna heb je toegang tot je huis (waar ook drie alienachtige wezens verblijven), de kerk en je werk. In termen van gameplay los je kleine puzzeltjes op. Zo moeten alle beveiligingscamera’s je gespot hebben om lid van de kerk te kunnen worden en moet je machinaal werk in goede orde uitvoeren om verder te mogen. Dit hoef je eigenlijk niet eens te doen: de oplossingen op deze puzzeltjes kun je simpelweg aanvragen door na een ervaring in de vreemde wereld een brief te sturen naar je zus. Wat betreft pure gameplay geeft North zo weinig voldoening, maar gelukkig draait het voornamelijk om de boodschap van de game…
Al snel wordt duidelijk dat North op een slimme manier maatschappijkritiek, inhakend op de huidige vluchtelingencrisis, probeert te verpakken in een abstract en artistiek geheel. Hierbij doet het enigszins denken aan games zoals This War of Mine en Papers, Please. Het bijbehorende gevoel weet North ook wel over te brengen met de simpele setting van je huis, je werk, de kerk en onverstaanbare aliens. Je voelt je bijna echt een vluchteling, die zijn heil zoekt in een ver en vreemd land.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!