Mensenwereld
De gebieden die je doorloopt zijn stuk voor stuk op vrij realistische wijze vormgegeven vanuit een isometrisch perspectief. Denk een beetje in de richting van Diablo. Detail ontbreekt hier en daar, maar er wordt veel met licht- en kleureffecten in de voor- en achtergrond gespeeld. Dit laat de verschillende werelden prachtig tot leven komen. Een veelal witte wereld van sneeuw zit bijvoorbeeld vol details; van tenten en kampvuren, tot een prachtig Noorderlicht aan de hemel. Het lijkt wel alsof onze eigen wereld vertaald is naar videospelvorm: een zeer aangename keuze tussen al die veelal koddige of artistiek ogende indies van tegenwoordig.
Veel let je echter niet op het grafische jasje, want je moet zelf flink aan het werk. Door middel van een soort twin-stick besturen (linker joystick beweeg je mee, rechts bepaalt de richting van je aanval) ben je constant bezig om gespuis te verslaan. Hier gebruik je verschillende magische aanvallen voor, die allen steeds voor korte tijd blijven werken. Zo kunnen jullie snelle vuurballen schieten, of een ijsstraal waar de vijand van kan bevriezen. Ook is het mogelijk om een helende cirkel op te roepen of een bloem die cirkels van gif om zich heen spuit. Met R1 en L1 kan tussen het arsenaal gewisseld worden. Je begint met een drietal toverspreuken, maar naarmate jullie meer Parchments verzamelt, ontluik je er steeds meer.
Tandje te hoog
Dit hebben jullie ook wel nodig, want deze Diablolite kent een forse moeilijkheidsgraad. Al in het eerste level verwacht het spel dat iedereen de besturing al heer en meester is. Er worden direct krachtige monsters losgelaten, die jullie met een paar aanrakingen al vermorzelen. Vrij lastig, want de besturing heeft even wat tijd nodig om aan te wennen. Dikwijls ben je in de knoop met de magische aanvallen die je (tijdelijk) los kunt laten op je vijand en helaas worden handelingen niet altijd even goed geregistreerd. Heel frustrerend, want hierdoor legt de game zelfs op Normal al een zeer hoge drempel voor zichzelf.
Het spel dwingt jullie hierdoor al snel om samen te werken. Dit is eigenlijk best leuk bedacht: ieder personage in het team (dat mag je vooraf zelf kiezen!) doorgaans nét iets andere aanvallen, waardoor je met een vrij gevarieerd pallet start. De een focust zich bijvoorbeeld meer op genezende aanvallen, terwijl de ander sterke lichtstralen oproept. Als twee (of meer) teamleden samen een lichtstraal oproepen, bundelen deze hun krachten. Dat zal dat gespuis leren! Minder leuk is echter dat dit vrij lastig te bewerkstelligen is, temeer omdat je je vrienden op de bank ook gewoon schade toebrengt als een van jullie even verkeerd mikt. Daarnaast is het scala aan spreuken veel te beperkt, waardoor jullie allemaal al snel met hetzelfde lopen te schieten.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!