De Nintendo Switch kent inmiddels platformers in overvloed: van een grensverleggend meesterwerk als Super Mario Odyssey, tot een genadeloos pittig avontuur in de vorm van Celeste, en nog veel meer. Platformgames in overvloed dus, en daarom is het zaak om onderscheidende games met unieke ideeën aan te bieden. Nihilumbra probeert dit met een bijzonder concept dat gebruik maak van grondfysica en elementen. Het concept sprak me erg aan en dus ging ik er snel mee aan de slag.
In de indieplatformer Nihilumbra bestuur je een zwarte schim genaamd Born, gecreëerd uit de Void, nietigheid. Je doorspeelt vijf verschillende werelden met elk acht tot negen levels. Hierin word je geconfronteerd met puzzels die gebruik maken van elementen, gerepresenteerd door vijf verschillende kleuren. Op het touchscreen van de Nintendo Switch kan je de grond en muur kleuren en zo voorzien van de bijbehorende effecten. Zo maakt een blauwe kleur (ijs) de vloer spiegelglad, waardoor je harder kan voortbewegen en kisten kan laten glijden. In de eerste wereld beschik je slechts over het blauwe element, maar in elke wereld leer je een nieuwe kleur kennen. De latere werelden zijn om deze reden interessanter, omdat hier verschillende kleuren gecombineerd dienen te worden. Dit intrigerende concept maakt van Nihilumbra een bijzondere en unieke game. Tegelijkertijd zorgt dit concept er wel voor dat de gameplay bijzonder traag is, aangezien je voortdurend je tijd moet nemen om de wereld van kleuren te voorzien.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!